3 צפייה בגלריה
אריק יעקב
אריק יעקב
גונדר אריק יעקב. "זה לא היה יכול לקרות במקומות אחרים"
(צילום: יריב כץ)
מפקד מחוז צפון בשירות בתי הסוהר, גונדר אריק יעקב, מעיד היום (שני) בוועדה לבדיקת בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע בערב ראש השנה אשתקד. בעדותו הוא חזר על שורת הכשלים שניתן היה למנוע עוד טרם הבריחה, וביקר בחריפות יוצאת דופן את מפקד הכלא, גונדר-משנה פרדי בן שטרית. "הוא כשל בהכול, זה לא קרה במקרה שם", טען.
לדבריו, בן שטרית פעל כ"חותמת גומי", ושלא עימת את קצין המודיעין עם שאלות. מפקד המחוז סירב לקבל את האחריות על עצמו: "אני לא מקבל שהמצב בכלא גלבוע משקף את המצב המחוזי". הוא המשיך בהאשמות נגד מפקד כלא גלבוע: "הוא לא היה ער למה שקורה. זה לא היה יכול לקרות במקומות אחרים. הוא עשה בעצמו כמה תפקידים של קצין מודיעין. להגיד 'אני הסתמכתי על הקמ"ן' (בעדותו בוועדה) זה מקומם".
3 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
"הוא כשל בהכול, זה לא קרה במקרה שם". האשמות חמורות נגד מפקד כלא גלבוע
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
חברי הוועדה לבריחה מכלא גלבוע
(צילום: שאול גולן)
"את המודיעין חייבים לגבות בפעולות", אמר. הוא התנער מהתנהלותו של מפקד הכלא ואמר כי "לא זיהיתי את הפער העצום של מפקד היחידה כמפקד. היום לתפיסתי הוא התנהל מולי באופן שקרי. התמונה של פרדי באופן ניהול כלא גלבוע הייתה תמונה שהוא מוביל את בית הסוהר בצורה איתנה. בוועדה הצטיירה התנהלותו באופן שונה". הוא טען כי בן שטרית "הצליח להטעות את כל שדרת הפיקוד של שב"ס".
גונדר יעקב אמר כי היו דגלים אדומים "שהיו מחייבים קשב", ונתן כדוגמא את החול שהתגלה בביוב. "ראינו ב-2021 שנמצא טייח בביוב ומפקד היחידה דיווח, במצבים שאנחנו מזהים חול, לא משנה מה הכמות, צריך לדווח". לדבריו, "בכלא שאטה גילינו מנהרה כשאסיר מהפת"ח זיהה אסיר אחר, מהג'יהאד, עם חול בפרק כף היד. אין באגף חול וגינות. עצם כניסת הביוביות הייתה צריכה להדליק נורה אדומה".
הוא ציין גם את הכשל בבניית בית הסוהר, המשילות שלדבריו לא הייתה וכן ניהול מגורי האסירים, שכללו מגורים משותפים יותר מחצי שנה של אסירים עם סכנה גבוהה לבריחה, וזאת בניגוד לנהלים. "הנורה האדומה הייתה צריכה להידלק גם למפקד אגף וגם לקצין המודיעין ומפקד הכלא". כמו כן, הזכיר את מגדלי השמירה שלא אוישו בליל הבריחה ואת הסוהר ששמע נביחות כלבים ולא דיווח על כך.
בעדותו בשבוע שעבר הודה בן שטרית כי הוא טעה. "אנשים טועים. אני מבקש להבהיר כי אני נושא באחריות על מה שקורה בכלא והיא תסתיים ביום שאעביר את תפקידי למפקד הבא". לדבריו, התנהל נכון כמפקד: "למיטב שיפוטי הורדתי פקודות נכונות. ככל שפקודיי שגו, כמפקד אני חש אחראי לכך".
יו"ר הוועדה, השופט פינקלשטיין, אמר לו: "אתה יודע לבד שהיו הרבה מאוד כשלים, השאלה איך אתה מסביר את ההצטברות של כולם באותו יום?". בן שטרית השיב: "חוסר מזל מבחינתנו, דברים שהתחברו יחדיו. ההבנה שלי כשאני מגיע לפקד על כלא גלבוע, שזה בית סוהר עם רמת ביטחון מרבית".