הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט פרסמו הערב (שלישי) גינוי חריג נגד חבר הכנסת אביחי בוארון מהליכוד, שטען בריאיון לכאן רשת ב' לאחר הפיגוע במעלה אדומים - שבו נפצעו שישה בני אדם, כי "אלוף פיקוד מרכז לא מתעדף ביטחון ישראלים על פני זכות התנועה של הפלסטינים".
רב-אלוף הלוי מיהר לגנות את הדברים בחריפות כאמור, ובהודעה חריגה כתב כי "כל אמירה אשר מטילה דופי בשיקוליו של האלוף ובמחויבותו לביטחון אזרחי ישראל - ראויה לכל גינוי ואין לה שחר". הגינוי של הרמטכ"ל וגלנט הגיע שעות לאחר שקיימו הערכת מצב בפיקוד מרכז יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתקיימה במקרה במקביל לפיגוע במעלה אדומים.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט
הלוי וגלנט בפיקוד מרכז, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
 מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת הבקעה והעמקים, אלוף-משנה מאיר בידרמן בזירת הפיגוע
 מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת הבקעה והעמקים, אלוף-משנה מאיר בידרמן בזירת הפיגוע
האלוף יהודה פוקס. "עובד לילות כימים להבטיח ביטחון ביו"ש"
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אביחי בוארון
אביחי בוארון
טען שאלוף בצה"ל מתעדף חופש תנועה לפלסטינים על ביטחון ישראלים. ח"כ אביחי בוארון
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לדברי בוארון, האלוף יהודה פוקס "לא שם למעלה את אזרחי ישראל, על חשבון אזרחי הרשות הפלסטינית - וכן, זה על חשבונם, על חשבון המגבלות שלהם". לאחר מכן ציין כי "למערכת, בראשות אלוף פיקוד מרכז בצה"ל, יותר חשוב לאפשר חופש תנועה לפלסטינים על פני שמירה הרמטית על ביטחון הישראלים. והאיזונים הם לא נכונים. זה חמור מאוד מה שאני אומר, אבל זו המציאות. הם לא מתעדפים את ביטחון ישראל".
בהודעת הרמטכ"ל נכתב כי הוא "מגנה בכל תוקף את האמירה של בוארון כלפי מפקד פיקוד המרכז. האלוף יהודה פוקס, הוא מפקד לוחם, ערכי ומצטיין, אשר תחת פיקודו, מפקדי צה"ל וחייליו פועלים לילות כימים להבטיח את ביטחונם של תושבי אזור יהודה ושומרון".
לאחר הודעת הרמטכ"ל, גם גלנט פרסם גינוי לדברים של חבר מפלגתו, אותם כינה "התקפות מצד גורמים פוליטיים חסרי אחריות", וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס הוא קצין מקצועי ורב זכויות. האלוף פוקס מקדיש את חייו להגנת עם ישראל - מגנה בתוקף את ההתקפות משוללות היסוד עליו מצד גורמים פוליטיים חסרי אחריות. כל התקפה על קציני צה"ל ע"י אישי ציבור מערערת את ביטחון ישראל".
4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
דבריו של בוארון, זמן קצר לאחר הפיגוע במעלה אדומים
(צילום: מתניה רייכמן, tps)
לאחר פרסום הגינוי מצד גלנט והרמטכ"ל - בוארון ניסה להבהיר את דבריו וטען כי "פוקס ואחרים פירשו ביקורת עניינית כהשתלחות אישית, גם כשהביקורת נאמרת מתוך כבוד והערכה - ולא מתייחסת לביקורת עצמה". לדבריו, "בתקופה בה גרף הפיגועים הגיע לשיאים חדשים היה נכון לעסוק בביקורת בצורה עניינית". עוד ציין חבר הכנסת מהליכוד כי "אני סמוך ובטוח שאלוף פיקוד מרכז עושה לילות כימים בביטחון ישראל. ככל גוף או נושא משרה בישראל, גם אלוף, חשוף לביקורת".
דבריו של בוארון נאמרו כאמור זמן קצר לאחר הפיגוע ליד הקניון במעלה אדומים, שבו נפצעו שישה בני אדם, בהם שניים שמצבם קשה - ומטופלים בבית החולים שערי צדק בבירה יחד עם פצוע נוסף שמצבו קל. בבית החולים הדסה הר הצופים מטופלים שלושת הפצועים הנוספים, נער בן 14 וצעיר בן 29 במצב בינוני ופצוע בן 37 במצב קל. בנוסף הגיעו להדסה חמישה נפגעי חרדה, שמצבם קל.
המשטרה עדכנה כי המחבל, מוהנד מזארעה (20) שעובד במתנ"ס העירוני במעלה אדומים, חוסל על ידי קצין מג"ב שהיה בדרכו למספרה באזור, ביום נישואיו. בהודעה מטעמה נמסר כי "המחבל החל לפתוח בירי לעבר הקצין שחתר למגע ונטרל את המחבל". לאחר נטרולו של המחבל מהעיירה הפלסטינית אל-עיזריה, שהחזיק בהיתר עבודה ליהודה ושומרון, כוחות הביטחון סרקו במקום כדי לשלול הימצאות של מחבלים נוספים - והיציאה ממעלה אדומים נסגרה.