מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אמר הלילה (בין שני לשלישי) כי הארגון וישראל "קרובים להגיע להסכם הפסקת אש, אפילו כשהמתקפה הקטלנית על רצועת עזה נמשכת ובזמן שטילים משוגרים לעבר שטח ישראל". לדבריו, "חמאס מסר את תשובתו למתווכים הקטארים".
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
"ישראל מנסה לשבור את ההתנגדות, זה לא יקרה". איסמעיל הנייה
(צילום: Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP)
הכותרת
המסרים השקטים של מוחמד בן סלמאן
21:52
מטעמו של הנייה לא נמסרו פרטים נוספים, אך חבר הלשכה המדינית של חמאס עיזאת א-רישק אמר לרשת אל-ג'זירה כי המגעים בין הצדדים, שייקחו "כמה ימים", מתרכזים במשך הפסקת האש הצפויה במסגרתם, בהסדרים להעברת סיוע לרצועה ובחילופי בני הערובה הישראלים שמוחזקים בידי חמאס בתמורה לאסירים פלסטינים שכלואים בישראל.
כחלק מהמשא ומתן שני הצדדים ישחררו נשים וילדים. לפי א-רישק, המידע על העסקה יפורסם על ידי קטאר, כשזו תושלם. לדבריו, "אם יוכרז הסכם, הוא יהיה מקובל עלינו ויבטא את דרישות ההתנגדות. הישראלים מנסים לנהל משא ומתן כדי לשבור את ההתנגדות, זה לא קרה ולא יקרה". אמש ציין א-רישק כי בירושלים "מעכבים את העסקה", ושכל עסקה לחילופי שבויים חייבת להיות מלווה בהפסקת אש. במקביל, בג'יהאד האיסלאמי מסרו כי מנהיג הארגון זיאד נחאלה שוחח עם הנייה בטלפון על התפתחויות במצב ובמשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
נתניהו: "השבת חטופינו - משימה קדושה ועליונה"
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
לפי חמאס, תנאי העסקה שאישר הארגון הם: הפסקת אש מקיפה במשך חמישה ימים, שתכלול גם הפסקה מוחלטת של הטיסות הישראלות בשמי הרצועה, למעט אזורי הצפון, שבהם ישראל תפסיק טיסות לשש שעות ביום בלבד. בנוגע לחטופים, בארגון הסכימו לשחרר 50 ישראלים ובעלי אזרחות זרה שאינם חיילים, בתמורה לכך שהרשויות בישראל ישחררו 300 ילדים ונשים שכלאה. בחמאס לא ציינו כמה אזרחים זרים ישוחררו.
בארגון ציינו עוד כי שחרור החטופים והאסירים יעשה בשלבים, בשיעור של 10 חטופים ישראלים ו-30 אסירים פלסטינים ביום. היתר ישוחררו ביום האחרון. לצד זאת, בחמאס דורשים הכנסת 300 משאיות סיוע עם מזון, ציוד רפואי ודלק לכל שטחי הרצועה.
בחמאס ובג'יהאד הסכימו ציינו כי הסכימו עקרונית לתנאי העסקה, אך האפשרות לשנות את התנאים נותרה בעינה, שכן לדבריהם "הצלחת העסקה קשורה למידת המחויבות של הצד הישראלי להשלמת התהליך".
3 צפייה בגלריה
מיריאנה ספולאריץ'
מיריאנה ספולאריץ'
נפגשה עם הנייה. נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP)
במהלך הלילה מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתום הפגישה בין קבינט המלחמה למשפחות החטופים, כי "השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה - ואני מחויב לה. לא נרפה מהמשימה להשבתם וזאת האחריות שלי ושל קבינט המלחמה". לדבריו, "‏הקשבתי לכאב המשפחות. דיברנו מלב אל לב, שיתפתי אותן ככל שיכולתי במאמצים המדיניים, המודיעיניים והמבצעיים שאנו מובילים מסביב לשעון".
נתניהו הוסיף: "אמרתי למשפחות שחטופינו תמיד לנגד עיניי - מהרגע שאני קם בבוקר ועד שאני הולך לישון בשעות הלילה המאוחרות - כל הזמן. ‏לא נפסיק להילחם עד שנחזיר את חטופינו הביתה, נשמיד את חמאס ונבטיח שלא יהיה יותר איום מעזה".
אתמול ביקרה נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) מיריאנה ספולאריץ' בקטאר כדי לקדם נושאים הומניטריים הקשורים למלחמה ברצועת עזה, ונפגשה עם הנייה, וכן בנפרד עם הרשויות באמירות. פגישתה של ספולאריץ' עם מנהיג ארגון הטרור הגיעה ברקע הביקורת החריפה על הצלב האדום בישראל, עקב התעלמותו לכאורה ממצב החטופים הישראלים והתמקדותו בסבל של הפלסטינים ברצועה.