גורם ישראלי בכיר אמר הערב (יום רביעי) כי ישראל עדיין לא יודעת מתי חיזבאללה ואיראן יתקפו, ואיך תיראה התגובה. לצד זאת, ההערכה היא שחיזבאללה יהיה זה שיחל בתקיפה - ולא ברור עדיין האם איראן ושלוחיה תצטרף אליו, או שמא טהרן תפעל בנפרד. נעלם נוסף הוא גם החות'ים, שהצהירו שיתקפו את ישראל בעקבות התקיפה בנמל חודיידה.
הרמטכ"ל בבסיס חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בבסיס חיל האוויר: אנחנו במוכנות שיא. נדע להוציא התקפה מהירה בכל מקום
הרמטכ״ל בבסיס חיל האוויר: אנחנו במוכנות שיא. נדע להוציא התקפה מהירה בכל מקום
הלוי בתל נוף
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בבסיס חיל האוויר: אנחנו במוכנות שיא. נדע להוציא התקפה מהירה בכל מקום
הרמטכ״ל בבסיס חיל האוויר: אנחנו במוכנות שיא. נדע להוציא התקפה מהירה בכל מקום
"הרגנו את המפקדים הכי בכירים של האויבים הכי בעייתיים שלנו". הלוי
(צילום: דובר צה"ל )
הגורם הישראלי הבכיר העריך כי המסרים של ישראל - שלפיהם תהיה תגובה חריפה לכל מתקפה - עושים את שלהם. הוא הדגיש: "צריך להגיד מילה טובה גם לארצות הברית, שמרתיעה את איראן וחיזבאללה". לדבריו, "האיראנים עושים חשיבה מחדש כי ארה"ב אומרת שהיא לצידנו, מזהירה אותם ושולחת ספינות. ארה"ב פועלת במגוון גדול של ערוצים גם צבאיים וגם מדיניים כדי להרתיע את איראן".
"אנחנו מוכנים", הוסיף הגורם. "ננקטו צעדי הרתעה. אם תהיה תקיפה, תהיה גם תגובה ישראלית, והשאלה היא איזה סוג של תגובה". כבר כעת המסר הברור מישראל הוא שפגיעה באזרחים תהיה קו אדום חמור; לכן, אם ההערכה שבחיזבאללה ובאיראן אכן לא מעוניינים במלחמה נכונה - אזי שהם אמורים לבחור ביעדים שלא יובילו לנפגעים אזרחים. עם זאת, בישראל ערוכים גם לכך שינסו לפגוע בתשתיות אזרחיות, או לבצע פיגועים נגד תיירים ישראלים ודיפלומטים ישראלים בחו"ל.
כחלק מההיערכות, הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ביקר היום בבסיס חיל האוויר בתל נוף יחד עם מפקד הבסיס תת-אלוף אריאל דיין ומפקדים נוספים. במהלך הביקור סקרו מפקדי הטייסות השונות בפני הרמטכ״ל אודות הפעילות המבצעית, הערכות והמוכנות של היחידות. בנוסף נפגש הלוי לשיחה עם משרתי הסדיר והמילואים מהטייסות ויחידות הבסיס.
4 צפייה בגלריה
בכיר חמאסאסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
בכיר חמאסאסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
"שיחליפו עוד פעם את ראש הלשכה המדינית". סינוואר והנייה
"אני רואה את המוכנות כאן בשיא, גם בהתקפה וגם בהגנה", אמר הרמטכ"ל. "אנחנו נדע להוציא התקפה מאוד מהירה בכל מקום בלבנון, בכל מקום בעזה, בכל מקום במזרח התיכון, מעל הקרקע ומתחת הקרקע. אני חושב שהמקצועיות שחיל האוויר מביא בלקחת מודיעין, בלבחור את החימושים הנכונים, בלהחזיק את כל המטוסים ואת כל החימושים ואת כל הציוד במוכנות הכי גבוהה עם האנשים הכי טובים, כל הדברים האלה יעבדו בשבילנו מצוין".
לדברי הלוי, "אנחנו נשדר מסר מאוד ברור לאויבים שלנו, מי שתקף אותנו, מי שבכל נאום מדבר על איך הוא משמיד את מדינת ישראל, אנחנו נפגע בו ואנחנו נמשיך להתחזק".
"יחיא סינוואר אתמול קיבל כותרת חדשה, הוא ראש הלשכה המדינית של חמאס", הוסיף הלוי. "הכותרת הזו, 'מדיני', לא תפטור אותו מזה שהוא רוצח ששייך לכל התכנון והביצוע של מה שהיה ב-7 באוקטובר. לכן השינוי בשם שלו, לא רק שלא מונע מאיתנו לחפש אותו, הוא מדרבן אותנו ואנחנו נתאמץ כדי למצוא אותו ולתקוף אותו - ושיחליפו עוד פעם את ראש הלשכה המדינית. עשינו פעולות מאוד חשובות בשבועות האחרונים, הרגנו את המפקדים הכי בכירים של האויבים הכי בעייתיים שלנו ואנחנו לא עוצרים".

איראן: "עשינו הכול למנוע הסלמה"

שר החוץ האיראני עלי באקרי כני, בינתיים, הבהיר - ברקע הדיווחים שטהרן שוקלת מחדש את צעדיה - כי "אין לנו ברירה אלא להשתמש בזכותנו להגן על עצמנו אל מול ההפרות הישראליות". לדבריו, לפני חיסול איסמעיל הנייה "עשינו כמיטב יכולתנו כדי למנוע עימות". הוא גם האשים כי חיסול הנייה לא היה קורה ללא תמיכת ארצות הברית, על אף שבוושינגטון הבהירו כי נודע להם על החיסול רק אחרי שקרה.
לדבריו, "אנו מצפים ממדינות האיסלאם לתמוך בזכותה הלגיטימית של איראן להגיב באופן חוקי והולם לתוקפנות הישראלית". לצד זאת, אמר, "תגובת איראן תגיע בזמן הנכון ובאופן המתאים".
4 צפייה בגלריה
עלי באקרי כני
עלי באקרי כני
ארה"ב מצפה למתקפה בימים הקרובים. עלי באקרי כני
(צילום: AP /Hassan Ammar)
וכחלק מההכנות האיראניות לפעולה, הערב היא כינסה שרי חוץ מוסלמיים בג'דה שבסעודיה - במטרה ללחוץ על מדינות ערב "לתמוך בזכותה של טהרן להגיב לפעולותיה של ישראל". המדינות הערביות המתונות, מנגד, צפויות ללחוץ על טהרן להימנע מפעולה רחבה שעלולה להביא למלחמה כוללת.
ובעוד טהרן נמנעת מלהתחייב על מועד התקיפה, גורמי מודיעין אמריקנים אמרו ל-CNN כי נראה שאיראן ושלוחיה התחילו בהכנות לפעולת תגמול נגד ישראל. גורמים אמריקנים נוספים אמרו ל-CNN כי ארה"ב מצפה שישראל תותקף בימים הקרובים, אך עדיין לא ברור אם תהיה זו תגובה מתואמת בין איראן ושלוחיה - או פעולות נפרדות.
לצד זאת, גורם אמריקני וגורם מודיעיני מערבי אמרו לרשת האמריקנית כי החשש מפעולה של חיזבאללה גדול יותר מהפעולה שמתכננת לכאורה איראן - מה שמגביר את הסיכוי שבסופו של דבר חסן נסראללה יפעל בנפרד מהרפובליקה האיסלאמית. הוא, מצידו, אמר אתמול כי המתקפה עשויה להיות משולבת ועשויה להיות נפרדת - וכי ההמתנה הישראלית אליה היא חלק בלתי נפרד ממנה.
"ארה"ב צופה באירועים מקרוב מאוד", אמר הערב דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי. "אנחנו מנהלים מאמצים דיפלומטיים נרחבים כדי למנוע מהסכסוך להסלים עוד יותר".