יפה בן דויד: "ישראל מתייבשת ממורים ומגננות"
(צילום: שרון אלון)

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מזהירה ממחסור חמור במורים שעלול להעמיד את פתיחת שנת הלימודים בסכנה. בוועידת אשמורת לניהול חדשנות כלכלית שנערכה היום (חמישי) בגני התערוכה בתל אביב אמרה בן דויד כי היא לא צריכה לאיים ששנת הלימודים לא תיפתח - כיוון שבכל מקרה לא יהיו מספיק מורים כדי לפתוח אותה.
בן דויד טענה שמדובר במצב חירום, וקראה לשר האוצר אביגדור ליברמן להתערב ולהעביר מסר לפקידי משרדו, כדי שיבינו את דחיפות וחשיבות העניין. "אדוני שר האוצר, קיימת סכנה מוחשית שתהיה בעיה עם פתיחת שנת הלימודים, ולא בגלל שאני מאיימת בשביתה - אלא מפני שיהיו חסרים מורים וגננות שיפתחו את הכיתות", אמרה בן דויד בוועידה, שבה השתתפו בין היתר ליברמן, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, הנהלת משרד החינוך ומנהלי בתי ספר.
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"אנחנו במצב חירום". מזכ"לית הסתדרות המורים
(צילום: חיים הורנשטיין)
"לראשונה, השנה נתקלנו בתופעה חריגה ומטרידה - מורים עזבו את העבודה במהלך שנת לימודים, פשוט כי הם התייאשו, גם מהשכר והתנאים, אבל גם מהסביבה ומהדרישות הבלתי סבירות שמוטלות עליהם מדי יום", המשיכה בן דויד. "ותיכף, כשייגמר החודש, משרד החינוך יוכל לראות כמה בקשות יציאה לחל"ת הוא יקבל לשנת הלימודים הבאה. לצערי, אני צופה גל עזיבות, ולא רק של מורים צעירים. אנחנו רואים גם מורים מיומנים ומנוסים שעבדו יותר מ-10 שנים במערכת שבוחרים לעזוב. לצד זאת, ישנה ירידה חדה בהרשמה ללימודים במכללות להוראה. ישראל מתייבשת ממורים ומגננות.
"עובדי הוראה רבים עוזבים את מערכת החינוך ועוברים לעבוד בעבודות מכניסות עם שכר גבוה יותר. כל מי שיכול עובר להייטק, והשאר מעדיפים להיות אפילו אחראי משמרת במקדונלדס ולהרוויח יותר. אני לא אומרת את המשפט הזה סתם. עובדי משרד האוצר, שהסתובבו איתנו בבתי הספר ושמעו מורים, שמעו את אחד המורים בשערי תקווה אומר להם שבחודש יולי הוא מתחיל לעבוד כאחראי משמרת במקדונלדס, שם ירוויח שכר של 10,000 שקלים בחודש. כרגע, עם שמונה שנות ניסיון בהוראה, הוא עדיין לא מרוויח את זה".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"שכר המורים צריך להיות מורכב גם ממצוינות, לא רק מוותק". ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
בן דויד מתחה ביקורת על פקידי האוצר: "אני רוצה להגיד לכם באופן ברור - במקום להתעסק בימי החופשה, הגיע הזמן לטפל בבעיות האמיתיות שקיימות. אני קוראת לך שר האוצר להתערב ולהעביר בתוך המשרד את הדחיפות והחשיבות של מצב החירום שבו אנחנו נמצאים".
שר האוצר ליברמן השיב לבן דויד כשעלה לדבר בוועידה, והתייחס לסוגיית שכר המורים. "אנחנו חייבים קודם כל לשנות את התמהיל של השכר - לא רק ותק, אלא מצוינות", אמר. "מורה חייב לקבל תגמול על הישגים, הצלחות ומצוינות, והסמכות צריכה להיות אצל המנהל. אין שום דרך אחרת. כמו כן, צריך לשלב שכר דיפרנציאלי".
לדברי ליברמן, מדובר בפעם הראשונה שבה תקציב משרד החינוך הוא התקציב הכי גדול במדינה. "יש לנו שרת חינוך ומזכ"לית הסתדרות המורים שאנחנו סומכים עליהן. הדבר הכי חשוב מבחינתי הוא שהמשק במצב מצוין, אולי מן הטובים בעולם, וחייבים להפוך את מערכת החינוך בישראל להכי טובה בעולם. זה המפתח. אבל צריך לחשוב מחוץ לקופסא אם רוצים להפוך את מערכת החינוך להכי טובה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת השיוויון
הפגנת השיוויון
"דורשים שכר הוגן". הפגנת המורים ב-2018
(צילום: אדיר ינקו)
"הכי חשוב זה איכות המורה. לא הבניין, לא הכיתות, ולא הציוד - אלא איכות המורה. חסרים מורים בכל הענפים והתחרות היא קשה. צריך להעביר כמה שיותר סמכויות ואוטונומיה למנהלי בתי הספר, גם בקבלה ופיטורים של מורים אם צריך, וגם להעניק להם הרבה יותר חופש מבחינת ניהול תקציבי של בית ספר. הם יודעים הכי טוב מי מורה מצליח ומי פחות".
ליברמן התייחס גם למדיניות החוץ של הממשלה בימים אלה. "אני מגבה את מדיניות החוץ של ראש הממשלה ושר החוץ בעניין המלחמה באוקראינה", אמר. "מה שהכי מטריד אותי זה לצערי מה שקורה בווינה. המשא ומתן בין המעצמות לאיראן מתקדם מאוד, ומבלי להיכנס לפרטים אני יכול להגיד דבר אחד - ברגע שמסירים את הסנקציות והאיראנים יוכלו למכור חופשי דלק וגז, זה יוסיף להם 300 מיליון דולר ביום. את הכסף הזה אנחנו נפגוש אחר כך בלבנון, ברצועת עזה, ביו"ש, בתימן ובעיראק".
באשר לדיווחים על סירובו להקמת בית חולים שדה בעיר לבוב שבאוקראינה, אמר: "בית חולים שדה יש רק של צה"ל. הייתה יוזמה פרטית ולא טרחו לתאם אותה עם משרד האוצר. כשהתחלתי לשאול בכמה רופאים מדובר, בכמה מיטות ציוד וכו', אז הבנתי שלא מדובר בבית חולים שדה אלא במסע פרסום פרטי. צריך להבין שרק הביטוח של דבר כזה יכול להגיע למיליארד שקל. ולכן זו החלטה שצריכה להתקבל בממשלה ולא ביוזמה פרטית".