בארה"ב מביעים תסכול רב מהסירוב המתמשך של חמאס לכל פשרה חדשה, וגם ההתבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על נוכחות בציר פילדלפי מסבכת את המאמצים להביא לפריצת דרך במשא ומתן לעסקת חטופים. כעת ההערכה בישראל היא כי תידחה הצעת הגישור החדשה, שהאמריקנים תכננו במקור להגיש כבר בסוף השבוע הנוכחי.
6 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, ביידן והתיעוד של סינוואר במנהרות
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
גורמים בישראל אומרים כי הנטייה של האמריקנים היא לא להגיש את הצעת הגישור שלהם, ושהגיעו למסקנה כי חמאס "לא באירוע" ואף נסוג בו בכמה סוגיות. בוושינגטון, כך אמרו הגורמים, צפויים להמתין עד שהמתווכות יפעילו די לחץ על חמאס כדי להחזירו לשולחן. רק כשייווכחו שארגון הטרור מוכן – אז יניחו את ההצעה החדשה.
ברקע לכך חשש שעוד הצעה, שנייה במספר בתוך שבועות בודדים, לא תביא לדבר ורק תגרום לממשל של הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס להתבזות – במיוחד בתקופת הבחירות בארה"ב, וכשברקע המתקפות הבלתי פוסקות בסוגיה מצד המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
גורמים בישראל מביעים פסימיות גדולה, ואומרים שההבנה היא שהסיכויים כעת לעסקה קלושים. כך או כך, בישראל מחכים לתשובות מהאמריקנים ולהחלטה סופית שלהם אם להניח הצעת גישור. מאחורי הפסימיות הזו במגעים עומדת גם הקשחת עמדות של חמאס במגעים. חמאס רוצה להחזיר כמה שפחות חטופים ולקבל כמה שיותר מחבלים רוצחים. בארגון הטרור מנסים למעשה להקשיח את "מפתחות השחרור" – דהיינו יותר רוצחים על כל חטוף שיוחזר. "ברגע שאתה מתעקש על מספר חטופים גדול יותר, הם עולים במספרי הרוצחים שלהם", אמר גורם ישראלי.
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב
הפגנה שלשום בתל אביב בדרישה לעסקה
(צילום: עוז מועלם)

גורם ביטחוני שמעורה במגעים אמר כי נוצר רושם מוטעה ושגוי בציבור שאין עסקה בגלל שישראל מתעקשת על כך שצה"ל יישאר בפילדלפי. "זה פשוט שקר ועבודה בעיניים", טען. "כרגע אין עסקה כי חמאס לא רוצה עסקה. חמאס מתעקש על סיום המלחמה ויציאה מוחלטת של צה"ל מעזה". מנגד, גורמים אחרים שמעורים במו"מ טוענים כי בסופו של דבר נתניהו, בהתעקשות שלו על פילדלפי, הוא זה שפוצץ את הסיכויים לעסקה.
שלשום ערך ראש הממשלה דיון אסטרטגי ו"סיעור מוחות" עם שרים וראשי מערכת הביטחון, במטרה להבין מהי הדרך הלאה. השיח עסק בעסקה ובאילו מנופי לחץ ישראל מעוניינת להפעיל. בישראל רוצים להגביר את הלחץ ולגבות מחמאס מחיר גם על ההוצאה להורג של ששת החטופים בשבי. בימים הקרובים נראה ככל הנראה עלייה ברמת העצימות בהתקפות נגד המחבלים – מתוך מחשבה שאולי זה מה שיחזיר את חמאס לשולחן המשא ומתן.
הדיון עסק גם בחזית הצפונית, כובד המשקל בצפון ושאלת היום שאחרי בעזה. יש דברים שקורים מתחת לשולחן, ובדיון נמסרה סקירה על המגעים הללו – האם הם מבשילים, גם בתוך עזה, וגם בחוץ בואכה מדינות ערב המתונות (איחוד האמירויות). בדיון עלתה האפשרות שצה"ל יצטרך להכין "שלב ד'" לתוכנית התלת-השלבית שלו בעזה. כיום ישראל נמצאת בשלב ג' של הלחימה – שמתמקד בפשיטות חוזרות כדי לכתוש את מחבלי חמאס ותשתיות הטרור. כעת בוחנים שלב נוסף, שעיקרו דחיקת האוכלוסייה מצפון הרצועה ואז הטלת מצור על המחבלים.
6 צפייה בגלריה
 תיעוד מפעילות כוחות 401 בתל סולטאן
 תיעוד מפעילות כוחות 401 בתל סולטאן
לוחמי צה"ל ברפיח. הלחימה תעבור לשלב ד'?
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
 תיעוד מפעילות כוחות 401 בתל סולטאן
 תיעוד מפעילות כוחות 401 בתל סולטאן
(צילום: דובר צה"ל )
מדובר בהצעה שמזכירה במידה מסוימת את "תוכנית האלופים" שעשרות קצינים בכירים במילואים, בהובלת אלוף במיל' גיורא איילנד, חשפו השבוע ובה קראו להפוך את כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים, כלומר העיר עזה על כל שכונותיה – לשטח צבאי סגור. כלומר, כלל האוכלוסייה שנמצאת במרחב, שלפי הצבא מוערכת בכ-300 אלף איש – תידרש לעזוב באופן מיידי דרך הנקזים הצה"ליים המאובטחים.
לפי "תוכנית האלופים", לאחר שבוע שבו תינתן לאוכלוסייה אפשרות להתפנות – יוטל על האזור מצור צבאי מלא. מצור זה יותיר בפני המחבלים בעיר עזה ברירה אחת – להיכנע או למות. "המתווה עומד בכללי המשפט הבינלאומיים, מכיוון שהוא מאפשר לאוכלוסייה להתפנות מאזור הלחימה בטרם יוטל המצור", טוענים יוזמיו.
לנוכח המבוי הסתום במגעים, יש בישראל חשש מהסלמה בכמה חזיתות. במערכת הביטחון מדגישים כל העת כי המבט מופנה כעת לצפון, והרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר אתמול בגבול עם סוריה ברמת הגולן, ואמר שהצבא "ממוקד מאוד" בלחימה חיזבאללה. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי הוא ערך בגבול הערכת מצב וסיור באוגדה 210 – שמפקדיה הציגו לו את "ההיערכות המחודשת בגבול בפעולות התקפיות והגנתיות, בהן עיבוי המכשול ההנדסי ומרכיבי האיסוף".
הלוי בגבול הגולן: המיקוד - חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)

6 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בגבול הצפון: צה״ל ממוקד בלחימה בחיזבאללה, ומתכונן למהלכים התקפיים בתוך השטח
הרמטכ״ל בגבול הצפון: צה״ל ממוקד בלחימה בחיזבאללה, ומתכונן למהלכים התקפיים בתוך השטח
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בגבול הצפון: צה״ל ממוקד בלחימה בחיזבאללה, ומתכונן למהלכים התקפיים בתוך השטח
הרמטכ״ל בגבול הצפון: צה״ל ממוקד בלחימה בחיזבאללה, ומתכונן למהלכים התקפיים בתוך השטח
(צילום: דובר צה"ל)
"צה"ל ממוקד מאוד בלחימה בחיזבאללה. אני חושב שכמות התקיפות בחודש האחרון, פעילים שנהרגו, רקטות שהושמדו, תשתיות שהושמדו, היא רבה מאוד", אמר הלוי במהלך הסיור. "פיקוד צפון, עם כל היכולות של צה"ל, תוקף בתוך לבנון הרבה מהיכולות של חיזבאללה לפני שהן תוקפות אותנו, ואנחנו במקביל מתכוננים גם למהלכים התקפיים בתוך השטח. אני חושב שהשילוב הזה, של תקיפות מאוד משמעותיות על חיזבאללה, כדי להקטין את האיומים שישנם על התושבים בצפון, גם ברמת הגולן, מאוד מאוד משמעותי, והמוכנות להתקפה קדימה, שאנחנו עוסקים בה הרבה".
במקביל, בערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" צוטטו מקורות שטענו כי ארה"ב ממשיכה לנסות למנוע הסלמה בזירה הצפונית. "ארה"ב שואפת לעצור בצורה הדרגתית את ההסלמה בחזית לבנון, לפי תרחיש שיחל בבחירת נשיא שינהל משא ומתן 'תחת אש' ויוציא את לבנון מהמלחמה המתמשכת, לפי הסכם גבול שיספק את המפלגה (חיזבאללה) וייחתם על ידי הנשיא העתידי", נכתב בדיווח הלבנוני – כשברקע העובדה שללבנון אין נשיא כבר כמעט שנתיים, בשל מבוי פוליטי סתום ומחלוקת פנימית מול הסיעה הפוליטית של חיזבאללה.
צוות אמריקני, שכולל את שליח הנשיא ביידן עמוס הוכשטיין, ערך לפי הדיווח פגישה וירטואלית עם צוות מישראל לפני כמה ימים – ובה "ניסה להיכנס לכל צורה של הפסקת אש או רגיעה בעזה שתאפשר לסוגיות הנשיאות והגבול בלבנון להתקדם". חיזבאללה, נזכיר, מבהיר שוב ושוב כי לא יסכים להסדר מדיני שיסיים את מתקפותיו בצפון, כל עוד המלחמה בעזה נמשכת.
יואב זיתון וליאור בן ארי השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:49, 06.09.24