נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר (ראשון) לראשונה לנאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום שישי האחרון, בו הציג לטענתו את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים. הרצוג טען כי העביר מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הנאום המשמעותי: "בעקבות נאום ביידן, אמרתי לנתניהו שאתן לו ולממשלה גיבוי לעסקה שיגבשו".
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ובנימין נתניהו בנתב"ג
יצחק הרצוג ובנימין נתניהו בנתב"ג
הרצוג במסר לנתניהו, אחרי נאום ביידן
(צילום: Brendan Smialowski / AFP)
בכנס המשפט באוניברסיטה העברית בירושלים אמר כי "אסור לשכוח, כנאמר במקורותינו, שאין מצווה גדולה יותר ממצוות פדיון שבויים, ואני מוסיף - במיוחד כשמדובר באזרחים ישראלים שהמדינה לא שמרה והגנה עליהם. חובה להחזירם הביתה במסגרת עסקה שתשמור על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".
עם צאת השבת, חברי כנסת בליכוד ובמפלגות הימין הביעו התנגדות להצעה הישראלית, ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר אף איימו בפרישה מהממשלה. "שוחחתי כעת עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים", אמר סמוטריץ'.
בן גביר הוסיף מיד אחריו כי "העסקה כפי שפרטיה פורסמו - עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט - אלא התבוסה המוחלטת. לא נאפשר את סיום המלחמה ללא חיסולו המוחלט של חמאס. אם ראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת בתנאים שפורסמו היום, שמשמעותם סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה".
אתמול פרסם העיתון "אל-מג'לה" את הנוסח המלא לכאורה של "מפת הדרכים" בדרך להפסקת אש, שחרור החטופים וסיום המלחמה בעזה. אותו נוסח כולל עצירה מוחלטת של האש, נסיגה ישראלית מעזה ושיקום הרצועה תוך שלוש עד חמש שנים בחסות ארה"ב, מצרים, קטאר והאו"ם.
השלב הראשון, שיימשך שישה שבועות, כולל "הפסקת אש מלאה ומוחלטת, נסיגת כוחות ישראליים מכל האזורים המאוכלסים בעזה, שחרור מספר בני ערובה, בהם נשים, קשישים ופצועים, ובתמורה שחרור מאות אסירים פלסטינים". בשלב הראשון, הפלסטינים יורשו לחזור ל"בתיהם ולשכונותיהם", לרבות לצפון רצועת עזה, והסיוע ההומניטרי יוגדל ל-600 משאיות ביום, עם יחידות דיור ומקלטים זמניים. השלב הראשון ילווה במשא ומתן בין ישראל לחמאס להשגת הפסקת אש קבועה.
השלב הראשון יימשך 42 ימים, ויכלול 10 שעות ביום של הפסקת הטיסות הישראליות בשמי הרצועה. בימי שחרור החטופים הטיסות ייפסקו ל-12 שעות. השלב השני - שיימשך גם כן שישה שבועות - יכלול את שחרור "כל החטופים החיים שנותרו", כולל חיילים. אם הצדדים ימשיכו לעמוד בתנאים, הפסקת אש תהפוך להפסקת אש קבועה.
לאחר מכן מתחיל השלב השלישי הכולל בנייה מחדש של רצועת עזה והשגת יציבות בתמיכת ארצות הברית והקהילה הבינלאומית. ביידן אמר כי יעבוד עם שותפים אזוריים כדי למנוע מחמאס "להתחמש מחדש".