5 צפייה בגלריה
שלישים יריב לוין ביבי נתניהו אסתר חיות
שלישים יריב לוין ביבי נתניהו אסתר חיות
(צילום:קובי קואנקס, EPA, אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים יריב לוין תקף הבוקר (חמישי) את בית המשפט העליון לפני הדיון בעתירות נגד חוק הנבצרות, שהחל ב-10:00 ומועבר בשידור חי, ואמר כי "הדיון שמתקיים היום בבית המשפט הוא הלכה למעשה דיון בביטול תוצאות הבחירות. אף שם מכובס אחר לא יסתיר את האמת הפשוטה הזו".
לוין, מבחינתו, אינו מוכן גם להצעה שעלתה - לדחות את תחולת החוק לכנסת הבאה, כך שלא יהיה פרסונלי עבור נתניהו. "משמעות דחיית תחולת חוק הנבצרות היא שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יוכל לקחת לעצמו יש מאין סמכויות שמעולם לא ניתנו לו, ולדון באפשרות ההזויה כשלעצמה להוציא ראש ממשלה לנבצרות, וכל זאת בניגוד מוחלט לתוצאות הבחירות", טען. "העותרים מבקשים למעשה להדיח את ראש הממשלה נתניהו, כדי לשים סוף לשלטון הימין. נכשלו בקלפי, וכעת מבקשים לבטל את תוצאות הבחירות".
5 צפייה בגלריה
שלמה קרעי  במליאת הכנסת
שלמה קרעי  במליאת הכנסת
"השופטים חיים בסרט". קרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לדברי שר המשפטים, "תוצאת הדבר היא שבישראל לא תהיה יותר דמוקרטיה, אלא שלטון של אנשים ששמו עצמם מעל העם. מעל הכרעת הבוחר בקלפי. בית המשפט שוב מבקש להתערב בחוסר סמכות מוחלט בחוק יסוד. הוא שוב שם עצמו מעל הממשלה, מעל הכנסת, מעל העם ומעל החוק. זו לא דמוקרטיה".
שר התקשורת שלמה קרעי תקף גם הוא את בית המשפט העליון ב-ynet Live, ואמר כי "בג"ץ מנסה לפתור עם פטיש 5 קילו בעיה מאוד קטנה עם הדיון הזה - הוא בא לבטל את הדמוקרטיה". לדבריו, "עצם הדיון בחוק יסוד זה דבר שאין לו אח ורע. בג"ץ רוצה לבטל את הבחירות בזה שהוא דן בחוק. אם הייתה פה דמוקרטיה חוק הנבצרות לא היה צריך לבוא לעולם בכלל, כי מי חשב שיבואו פקידים ויגידו שיש להם סמכות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות? הציבור בוחן את נבחריו, לא השופטים".
קרעי הוסיף: "מרוב שהשמאל לא מסוגל להכיל שהוא לא בשלטון, השופטים משרתים את השמאל ומעמידים שוט מול ראש הממשלה. אם אקבל את החלטת בג"ץ? אני מאוד מקווה שבבית המשפט יתעשתו ולא יכרתו את הענף שהם יושבים עליו. לא יהיה אפשר להכיל את ביטול הדמוקרטיה כי זה יביא אותנו למשבר, כאוס שלא היה כמותו. השופטים חיים בסרט אם הם חושבים להתערב ולהוציא את ראש הממשלה לנבצרות, חלומות באספמיה".
גם חבר הכנסת ניסים ואטורי מהליכוד בחר להדהד את מסריו של לוין, ואף איים בעצמו: "אם השופטים יתערבו בחוק הנבצרות, יהיו עשרות אלפים ברחובות. אתם לא מבינים מה יהיה פה. יש לבג"ץ אינטרס לשמור על כוחו - עצם העובדה שבכלל דנו בפעם הקודמת בביטול עילת הסבירות זה ניגוד עניינים. הם לא יכולים לטעון לניגוד עניינים לגבינו כשהם בעצמם פועלים ככה. עצם זה שחוק הנבצרות עולה לדיון זו פגיעה אנושה בדמוקרטיה".
ואטורי התייחס לטענות על האופי הפרסונלי של חוק הנבצרות, ואמר כי: "חוק מושחת זה 'חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו', שנחקק על ידי 32 אצבעות. שזה בכלל הזוי הסיפור הזה. לא ניתן לקבוע על חוק שהצביעו עליו פי שניים חברי כנסת שהוא חוק מושחת. הרי כל דבר שאנחנו עושים הוא מושחת. זה שקמנו הבוקר ואנחנו נושמים - אנחנו מושחתים, כן?". עם זאת, הוא בכל זאת התייחס למצב התיאורטי שבו נתניהו יוצא לנבצרות, ואמר כי "אם מישהו יפגע בהצבעה הדמוקרטית עד כדי כך שיוציאו את נתניהו לנבצרות, אתם תראו פה מעל מיליון איש ברחובות. המטורללים עכשיו שמפגינים, זה כאין וכאפס לעומת מה שתראו כאן".
5 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת
 ועדת הכנסת
"לוין מאיים על בג"ץ". אלקין
(צילום: יואב דודקביץ')
חבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה הממלכתי התייחס ב-ynet live למתקפה של שר המשפטים לפני הדיון, ואמר כי "הוא, אוחנה והנציגים האחרים מאיימים על בג"ץ זמן קצר לפני פתיחת הדיון. זה לא מתקבל על דעת". לדבריו, "נכבד כל החלטה של העליון גם אם תהיה לנו ביקורת עליה. לא נאיים על בג"ץ לפני הדיון כמו שנציגים של הקואליציה עושים".
אלקין הוסיף: "כל החוק הזה נולד מפרנויה עם תחילת הקדנציה ויצרה מהלך שאף אחד לא תכנן אותו. לכן יצא חוק פגום, והזוי שבאמת לא צריך להיות בחוק יסוד, והממשלה שיצרה אותו לא מסוגלת לבצע אותו. ואם הסיפור עם קוצב לב של נתניהו חד וחלילה היה משתבש לזמן יותר ארוך? מדינת ישראל הייתה נשארת בלי ראש ממשלה, כי המינוי של יריב לוין שעשתה ממשלה הזאת לא היה לפי החוק שהם חוקקו אלא לפי החוק הישן".
לדברי יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, "הקואליציה ידעה שבג"ץ ידון בחקיקה, ולכן היא רצתה לטעון שלבג"ץ אין זכות להתערב - וקראה לה חוק יסוד. עכשיו בשיטה כזאת, כל נושא, כל דבר, מחר יחוקקו ויקראו לזה חוק יסוד, כי אין כללים במדינת ישראל. ויגידו לבג"ץ שאסור לו להתערב בשום חוק, כי הכול יקרא פה חוק יסוד. זאת דרך מאוד מסוכנת".
יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיע היום לתחילת הדיון בבית המשפט העליון, שם תקף במילים חריפות יותר, וקשר זאת לנושא אחר. "אני לגמרי לא בטוח לגבי מצבו הנפשי של נתניהו", אמר. "כשאני מסתכל על הסיפור הסעודי לא מדובר לא בנורמליזציה ולא בהסכם שלום, אלא מדובר בהתאבדות קולקטיבית של מדינת ישראל. עצם הסכמה ישראלית לתכנית הסעודית להשגת נשק גרעיני מכניסה את כל האזור למרוץ גרעיני מטורף".
לדברי ליברמן, "אם הסכמנו לאפשר נשק גרעיני לסעודיה לא נוכל לסרב או למנוע ממצרים, טורקיה, מדינות המפרץ וגם אלג׳יר ומרוקו יהיו הבאים בתור. זה בכלל לא עניין של פיקוח, זה עניין שנוגע לעצם קיומנו. אף מודיעין בעולם לא צפה את האביב הערבי, כולל לא אותנו. לכן זה שנאפשר תכנית גרעין לסעודיה עכשיו מעולם לא נדע לאן זה יתגלגל עוד 20 שנה. זאת האמת שאני חייב להגיד כשר הביטחון והחוץ לשעבר וכיו"ר ועדת חוץ וביטחון לשעבר.
"נתניהו מבין את זה לא פחות טוב ממני. לכן דהירת האמוק שלו בהקשר הסעודי אומרת שאו שדעתו אכן השתבשה עליו או שהוא אכן החליט להתנהל כמו שאמרה שרה - אם נתניהו לא ראש ממשלה, אז שתישרף המדינה".
הוא ציין: "דבר ראשון, החוק הזה הוא דרקוני, לא סביר. לפי החוק אפשר להוציא את ראש הממשלה לנבצרות רק אחרי לוויה, שנייה אחת לא לפני זה. כל החוק הזה הוא תוצאה של הפרנויה האישית של ראש ממשלה. דבר שני, היועמ"שית הבהירה שהיא לא מתכוונת להוציא אותו לנבצרות. דבר שלישי, אני לא יודע עד כמה ראש ממשלה כשיר למלא את תפקידו".
5 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
ליברמן בעליון, הבוקר. "התאבדות קולקטיבית"
(צילום: אלכס קולמויסקי)
חברת הכנסת נעמה לזימי מהעבודה אמרה במשדר כי לוין "מהלך אימים על בית המשפט במופע הסתה שלם", אך הדגישה כי הדבר "לא צריך להשפיע על ההחלטה של השופטים". לדבריה, "חוק הנבצרות מייצר הזדמנות להתנגח בבית המשפט".
במשדר גם התפתח עימות בין ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) לבין ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) סביב הדיון היום בבג"ץ. "שופטי העליון בלי מסכות אומרים שיקבעו לאזרחים בניגוד לחוק, מי ימונה לראש הממשלה. לא נקבל זאת בהכנעה", אמר קרויזר, והשכל השיבה לו: "מה זה אומר לא נקבל בהכנעה? תצאו עם קלשונים? יש לי חדשות בשבילך מר קרויזר - גם הכנסת כפופה לבית המשפט. יש נהלים שאתם שברתם ודרסתם ברגל גסה. לא יהיה חוק פרסונלי".
העימות בין ח"כ קרויזר לח"כ השכל
(צילום: טל אזולאי)

קרויזר הגיב לדברים, ואמר על השכל כי "אם היא לא הייתה באופוזיציה, היא הייתה תומכת ברפורמה הזאת". על כך השיבה לו השכל: "לא לשקר בבקשה".
בדיון השני שמתקיים בנושא חוק הנבצרות, 11 שופטי בית המשפט העליון דנים היום בעתירות המבקשות לפסול את התיקון לחוק יסוד: הממשלה, העוסק בהוצאה לנבצרות של ראש ממשלה רק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית.
לפני כחודשיים הוציא בג"ץ צו על תנאי, שבו הורה למדינה לנמק מדוע לא לדחות את כניסתו לתוקף של החוק לכנסת הבאה. השופטים טענו כי החוק חוקק באופן ברור עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו - ולכן קיים בו אפקט פרסונלי. אז גם הודיעו על ההרכב המורחב שידון בו.
5 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
השופטים הבהירו כי בידי בג"ץ הסמכות לבקר חוקי יסוד מבחינה שיפוטית. הדיון באוגוסט
(צילום: שלו שלום)
נשיאת העליון חיות תעמוד בראש ההרכב, ויתר השופטים נקבעו על פי ותק: המשנה לנשיאה השופט עוזי פוגלמן, השופט יצחק עמית, השופט נועם סולברג, השופטת דפנה ברק-ארז, השופטת ענת ברון, השופט דוד מינץ, השופט יוסף אלרון, השופטת יעל וילנר, השופט עופר גרוסקופף והשופט אלכס שטיין.
החוק, שחוקק במהירות לאחר עתירה שקראה להוציא את נתניהו לנבצרות, מאפשר לו להפר את הסדר ניגוד העניינים שלפיו הוא מנוע מלעסוק במהפכה המשפטית. באמצעותו יכול ראש הממשלה לקדם שינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט בזמן שהוא עצמו עומד לדין, ללא חשש מהוצאה לנבצרות.