השר חילי טרופר מהמחנה הממלכתי תקף הערב (יום ראשון) את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אחרי שזה תקף ביממה האחרונה שוב ושוב את המינויים שעליהם מתכוון להכריז מחר הרמטכ"ל הרצי הלוי. לדברי טרופר, "יש משהו חצוף במהות ובדרך שבה סמוטריץ' תוקף את צה"ל באשר למינויים של מפקדים".
2 צפייה בגלריה
טרופר וסמוטריץ'
טרופר וסמוטריץ'
טרופר וסמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
"סמוטריץ' מדבר על הצורך באמון כלפי ראשי הצבא וטוען שהאמון אבד - אך על פי כל הבדיקות, הצבא דווקא נהנה מהאמון הגבוה ביותר בחברה הישראלית", כתב טרופר. "סמוטריץ' וממשלת נתניהו לעומת זאת סובלים ממשבר אמון אדיר מבחינת הציבור הישראלי. במספרים - במגזר היהודי, על פי מדד האמון של המכון לדמוקרטיה במהלך המלחמה - צה"ל נהנה מאמון של 86%, והממשלה 'נהנית' מאמון של 23%".
בשלב זה תקף טרופר גם את הממשלה שבה הוא חבר: "על פי התיאוריה של שר האוצר בנוגע לאמון - מוטב שדווקא הוא ושרים אחרים יימנעו ממנויים וישלימו עם כך שיגיע הזמן שבו הם יצטרכו להחזיר את המנדט לבוחרים כי האמון בהם התרסק".
טרופר הוסיף: "סמוטריץ' מדבר על 'אימהות ששולחות את ילדיהם לצבא וצריכות לדעת שיש אמון במי שממנה את מפקדיהם'. לפי כל הבדיקות, האימהות נותנות אמון בצבא, וממש לא נותנות אמון בסמוטריץ'".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות קרב של חטיבת גבעתי בחאן יונס
תיעוד מפעילות צוות קרב של חטיבת גבעתי בחאן יונס
כוחות צה"ל בחאן יונס, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
"אכן צה"ל כשל והעומדים בראשו היו הראשונים להודות בכך. אני מניח שבסיום המלחמה רבים ממפקדי הצבא יניחו את המפתחות", סיכם. "כמו כן, מוטב שהמינויים יגעו רק בתפקידים הכרחיים. אבל האחרונים שיכולים להטיף משהו על כישלון והיעדר אמון, הם מי שישבו בממשלה ב-7 באוקטובר. יש לנו צה"ל אחד והוא חייב להמשיך לשעוט קדימה עם החיילים והמפקדים, שהם הבנים והאחים של כולנו. ובעיקר להמשיך עם הגיבוי של כל עם ישראל".
את דבריו החריפים פרסם טרופר דקות אחרי שסמוטריץ' הגיב להצהרת הרמטכ"ל הרצי הלוי, ולפיה בכוונתו להמשיך במינויים בשל הצורך המבצעי. "אדוני הרמטכ"ל, יש לך גיבוי מלא לניצחון. לא למחטף של מינויים. הדור החדש של המפקדים שלא היה שותף לקונספציה ולמחדל יוביל את השיקום והתיקון", צייץ שר האוצר ברשת X.
גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ביקר בחריפות את דבריו של סמוטריץ', וכתב ברשת X: "קודם קחו אחריות על הכישלון שלכם כממשלה ותתפטרו. רק אז יהיה לכם זכות בכלל לדבר על אחרים".
הצהרת הרמטכ"ל, שעליה הגיב סמוטריץ'
(צילום: דובר צה"ל )

מוקדם יותר היום דרש סמוטריץ' מראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני החלטה לעצירת סבב המינויים. "עיסוק במינויים בתקופת מלחמה חמור גם כי הוא מעצב את צה"ל של השנים הבאות בצלמם ובדמותם של מפקדי המטה הכללי הנוכחיים שכשלו, ולכך לא ניתן להסכים", טען.
הלוי, כאמור, השיב הערב לביקורת הזו ובהצהרה מיוחדת אמר: "כמפקד הצבא יש לי את כל הסמכות והאחריות לשלוח היום, ובכל יום, אנשים לשדה הקרב - וכמובן גם למנות אנשים", אמר. לדברי הרמטכ"ל, "צה"ל הוא הארגון הגדול במדינה, הוא נמצא במלחמה ואת הרצף צריך להמשיך. יש לנו אנשים שנפגעו - ואנו נדרשים להחליף אותם".