1 צפייה בגלריה
הדס קליין ובנימין נתניהו
הדס קליין ובנימין נתניהו
הדס קליין ובנימין נתניהו
(צילום: AP, גלעד מורג )
עדותה השבוע של הדס קליין בתיק המתנות של בנימין נתניהו מלמדת לא רק על הסכנה הגלומה בקשרי הון-שלטון אלא גם על סכנות הספוילר. עדות שאמורה לזעזע כל אזרח שומר חוק, שלא לדבר על רופאים מומחים למחלות כבד, מתקבלת על ידי רבים כחדשות כמעט טריוויאליות, במשיכת כתף של "מה חדש". האשמה היא כמובן לא בעדות עצמה אלא בעייפות החומר. חיסון עדר שפיתחנו במשך שנים של הדלפות מחקירות, חפירות על מיזוגים ורגולציות ותמלילים אינספור בתצוגת משחק פושרת של גיא פלג.
חבל, כי בעדותה של קליין מככבים כמה גיבורי-משנה שחבל לפספס. ביום העדות הראשון התוודענו, למשל, ליונתן, נהגו המסור של ארנון מילצ'ן, שנאלץ לשנע ארגזי שמפניה וחבילות סיגרים לאורכה ולרוחבה של הארץ, כמו היה קו חלוקה סדיר של תנובה. ידעתי שהנהג שלנו חברמן אבל מי חשב שעד כדי כך. ביום ובלילה, ברוח ובגשם, בשבת ובערב חג, הנהג של מילצ'ן אוחז בהגה, גם לא עוצר בצד להתרעננות, שועט קדימה בשער הגיא, כמו במבצע נחשון בזמן מלחמת השחרור, מוביל אל הבירה אספקה חיונית של סיגרים קובניים ובקבוקי דום פריניון.
ביום השני לעדות הופיעה יש מאין עוד דמות משנה שמצדיקה, מבחינתי, סדרת-בת: קוקי, המוכר בחנות הסיגרים הקבועה שבה, מעידה קליין, התבצעה ההצטיידות עבור נתניהו באופן שוטף. קוקי, מוכר הסיגרים הדיסקרטי, שהופתע ואף נדהם מהיקף הרכישות אבל השתדל להימנע משאלות מיותרות. איזו רגישות שירותית מצידו כלפי גברים עשירים עם הרגל עישון טורדני. זה בזמן שרוקחים בסופר פארם לא מהססים לצעוק מולי מהדלפק לכיוון המחסן "הגברת צריכה משחת דקטרין לפטרת". שלא לדבר על סתם אנקדוטות בעדות כמו המנהג של ביבי לטבול סיגר קובני בליקר קוואנטרו. הכי קרוב שהגעתי זה לכבות סיגריה בכוס עם שאריות קפה.
כל השפע העלילתי הזה לא פותר בעיה יסודית אחת עבור מי שמתאמצים, מיום החקירה הראשון, לצייר את משפט נתניהו כמסע תמנוני ואפל של רדיפה פוליטית: מה לכל הרוחות עושים עם קליין. כי איך שלא מנסים לתקוף את זה, עדותה נראית כרגע כפצצה משפטית מתקתקת שיהיה קשה מאוד לנטרל.
הדס קליין בבית המשפט, השבוע
(צילום: אלי מנדלבאום)

קודם כל, כי קליין מרוויחה הרבה מאוד, מבחינת סימפתיה ציבורית, מהעדים שעלו לפניה לדוכן. ניר חפץ ושלמה פילבר שניהם עדי מדינה שכל מילה שלהם, מהימנה יותר או עקבית פחות, צבועה במוטיבציה המקודשת מכל: להציל את עורם. קליין, בניגוד אליהם, לא חשודה בכלום ולא צפויה להרוויח מהחוויה המפוקפקת דבר. היא רק מפסידה, כפי שמבין כל מי שנתקל בהסתה נגדה ברשת או צופה בה נכנסת לאולם מלווה במאבטח.
עינב גליליעינב גליליצילום: אביגיל עוזי
גם מזימות דיפ-סטייט ותיאוריות קונספירציה לא יעשו את העבודה. אלה אמנם תופסות כאש בשדה קוצים, אבל אפקטיביות כשמדובר ביועץ משפטי, בפרקליט מדינה, או במפכ"ל. פה מדובר בעוזרת אישית, אפשר לחשוב אילו חוטים קונספירטיביים כבר יש בידיה לטוות. ותיק המתנות עוסק בחשדות במאות אלפי שקלים. לא בדיוק כסף קטן שנעלם מהשידה ואפשר להפיל על עוזרת.
ברור שעדותה של קליין עוד רק בראשיתה, ושההגנה לא מתכוונת להשאיר בגרסתה אבן בלתי הפוכה, אבל את הרושם הראשוני יהיה קשה למחות. והרושם הזה נשמע כרגע כמו טון צלול בקונצרט של זייפנים: האישה דוברת אמת.
  • עינב גלילי היא סאטיריקנית ואשת תקשורת
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com