תיעוד: רסולי בחקירתו, ואח"כ בסרטון נוסף מכחיש את ההודאה
(צילום: איראן אינטרנשיונל)

בית משפט באיראן הטיל גזר דין מוות על מנסור רסולי, אזרח איראני שנעצר בשנה שעברה על ידי המוסד והודה בחקירתו כי תכנן להתנקש בדיפלומט ישראלי באיסטנבול, כמו גם בגנרל אמריקני ובעיתונאי צרפתי. כך דיווח העיתון הבריטי "האינדפנדנט" בשפה הפרסית, שציין גם כי רסולי הואשם בריגול למען ישראל. ארגון זכויות אדם הממוקם בצרפת בשם "רשת זכויות האדם של כורדיסטן" דיווח כי יחד עם רסולי נגזר עונש מוות על עוד ארבעה אזרחים איראנים על בסיס אותן האשמות. כמו כן, הארגון הוסיף כי עוד חמישה אזרחים איראניים נידונו לעונש מאסר של 10 שנים, גם באשמת ריגול.
ארגון זכויות האדם גם דיווח מפי גורם שמעורה בנושא כי "עשרת האזרחים נעצרו בידי משרד המודיעין ועברו עינויים פיזיים במשך חודשים בתנאי בידוד". אותו גורם הוסיף כי העשרה הוכרחו "להודות תחת עינויים ואיומים שיעצרו ויאנסו את קרובי משפחתו", וכי הם הכחישו במהלך משפטם את כל ההאשמות נגדם. עוד דווח כי כמה מהמורשעים פתחו בשבוע שעבר בשביתת רעב, במחאה על גזרי הדין הלא-הוגנים שקיבלו, שביתת רעב שהסתיימה שלשום לאחר שניתנה להם האפשרות לפגוש את קרובי משפחתם.
2 צפייה בגלריה
מנסור רסולי
מנסור רסולי
מנסור רסולי. נעצר בשנה שעברה על ידי המוסד, ונידון למוות באשמת ריגול לישראל
(צילום: איראן אינטרנשיונל)
בחודש אפריל אשתקד, שעות לאחר שנודע כי המוסד סיכל ניסיון התנקשות של כוח קודס של משמרות המהפכה באחד מעובדי הקונסוליה הישראלית בעיר הטורקית, גורמים ישראלים חשפו הקלטה של רסולי שנעצר בחשד למעשה הזה, ובה הודה כי נשלח לבצע את החיסול. המידע שמסר בחקירה היה בעל ערך רב, ובעקבותיו נעצרה החוליה כולה וסוכלו הפיגועים. בפעילות הסיכול הייתה גם מעורבות של יחידות מבצעיות של השב"כ.
רסולי נעצר כאמור בתוך איראן על ידי המוסד. הוא נחקר שם ובעקבות המידע רב-הערך שמסר - שוחרר בארצו. בהקלטה שנחשפה הוא הודה: "אמרו לי על שלושה אנשים. אחד ישראלי בשגרירות באיסטנבול, אחד נוסף גנרל אמריקני בגרמניה, והאחר עיתונאי בצרפת. 'אנחנו נחסל את שלושת אלה עבור הרפובליקה האיסלאמית'. התעקשו שבוודאות זה ייצא לפועל. לגבי הצרפתי, גם עכשיו הם רוצים שהחיסול שלו יבוצע, ממש עכשיו".
בהקלטה נשמע רסולי מביע צער על תכנון ההתנקשות: "עשיתי טעות. החל מרגע זה והלאה לא אנקוט בשום צעד בעניין זה. אני נשבע בחיי אמי, בחיי בתי, בחיי המשפחה שלי. זו הייתה טעות מצדי, לא אחזור על הטעות הזאת לעולם בעזרת האל".
2 צפייה בגלריה
לפי החשד, רסולי נשלח על ידי כוח קודס להקים רשת מבצעית באמצעות גיוס של אזרחים מקומיים. מפקד כוח קודם אסמאעיל קאאני
לפי החשד, רסולי נשלח על ידי כוח קודס להקים רשת מבצעית באמצעות גיוס של אזרחים מקומיים. מפקד כוח קודם אסמאעיל קאאני
לפי החשד, רסולי נשלח על ידי כוח קודס להקים רשת מבצעית באמצעות גיוס של אזרחים מקומיים. מפקד כוח קודם אסמאעיל קאאני
(צילום: AP)
רסולי, כך לפי החשד, נשלח על ידי כוח קודס להקים רשת מבצעית באמצעות גיוס של אזרחים מקומיים. החשיפה הראשונה על דבר מעצרו של רסולי התפרסמה באתר איראני אופוזיציוני בשם "איראן אינטרנשיונל", שמשדר בפרסית ויושב בלונדון. בדיווח נכתב כי המתנקש שייך ליחידה 840 של כוח קודס, שעוקבת אחרי מתנגדי המשטר באיראן וגורמים מערביים נוספים, וכי לפי מסמכים הוא הודה שקיבל עבור המשימה 150 אלף דולר. עם השלמתה בעזרת סוחרי סמים הוא אמור היה לקבל מיליון דולר נוספים.
כשבוע לאחר פרסום ההודאה שלו, רסולי הכחיש כל מעורבות בתכנון ההתנקשות וטען בסרטון כי "נחטף" וכי עבר עינויים במהלך החקירה. הסרטון פורסם אף הוא באתר "איראן אינטרנשיונל", שם דווח כי ההכחשה נעשתה ככל הנראה באילוצו של המשטר האיראני, שלו כמובן אינטרס בהכחשת הטענות הישראליות. לסרטון צורף קטע מתוך חקירתו של רסולי, בו הוא נראה עם כיסוי עינויים ומספק את אותה הודאה בהקלטה שנחשפה לפני שבוע.
"לפני כמה זמן ישבתי עם המשפחה ופתאום קיבלתי דרך אחד מהחברים שלי קובץ שמראה אותי באחד מהערוצים של האופוזיציה, הייתי המום ואני מכחיש את הכול. אני מאחת המשפחות החשובות והמפורסמות, שמתעסקות בחקלאות", טוען רסולי בסרטון שהתפרסם. לדבריו, "לפני כמה זמן קבוצה של עבריינים חטפו אותי והתיזו לי גז מדמיע בעיניים. הם סגרו לי את העיניים והפה ושמו שקית על הראש שלי ובסוף שמו אותי בצורה פראית בתוך האוטו ולקחו אותי למקום לא ידוע. לא ידעתי למה חוטפים אותי".
הוא טען כי בהמשך איימו עליו שיהרגו אותו ואת משפחתו, וכי עינו אותו "קשות": "אמרו לי שאני חייב להגיד את כל מה שהם אומרים, ואמרו לי להגיד שאני השליח של משמרות המהפכה ושנשלחתי להרוג אנשים באירופה ובטורקיה ושלקחתי 150 אלף דולר עבור זה. אני כמובן מכחיש את כל זה. הם גם לקחו לי את הטלפון ויכול להיות שישדרו עוד דברים ויגידו שזה מהטלפון שלי, כי הם מסוגלים להכול". הוא הוסיף כי פניו הם עדות לעינויים שעבר, אולם מהסרטון שפורסם קשה לומר שאכן יש על פניו סימני פציעות כלשהם.