בבית העלמין בקעת הירדן בפצאל הובא היום (שני) למנוחות יורי בירנבאום (65) מהיישוב נעמ"ה - אחד משלושת הנרצחים בפיגוע הירי שאירע אתמול במעבר אלנבי בגבול עם ירדן. אלפי בני אדם ליוו את בירנבאום בדרכו האחרונה, בתו אורלי ספדה: "רק עכשיו התארסתי ואתה לא תלווה אותי לחופה, לא תראה את הנכדים שרציתי להביא לך, לא הספקת להיות סבא".
הלווייתו של יורי בירנבאום שנרצח בפיגוע במעבר אלנבי

מלבד בירנבאום, אלמן ואב לשלושה, נרצחו בפיגוע הירי במסוף המטענים גם יוחנן שחורי (61), נשוי ואב לשישה ממעלה אפרים, ואדריאן פודסמסר (57), נשוי ואב לארבעה לארבעה מאריאל. המחבל, נהג המשאית הירדני מאהר ג'אזי, ירה לעבר שלושת העובדים באקדח מטווח קצר - ובהמשך חוסל על-ידי המאבטחים במעבר הגבול.
"אבא הכי טוב בעולם, אתה כל העולם שלי", אמרה הבת אורלי בדברי ההספד לבירנבאום. "אני עומדת פה היום ואני מדברת עליך בלשון עבר וזה לא נתפס. איך אפשר לעכל את העובדה שאתה לא פה איתי מכל האנשים בעולם, ודווקא אבא שלי. היית כל עולמי, היית הלב שלי, הבית שלנו. השארת אותנו לבד, נשאתי יתומה ואני לא יודעת איך אפשר להמשיך הלאה".
הבת אמרה עוד: "החיים שלך נלקחו, שילמת בחיים היקרים שלך, והמחדל הנורא הזה לא היה צריך לקרות. אבא שלי, אהוב שלי, אני כל כך רוצה שתהיה איתי פה. הצחוק שלך, לספר דברים שרק אתה תבין אותי, זה לא הוגן. אבא שלי, העוגן של חיי, האבא הכי צנוע בעולם. הענווה שלך והחיוך היפה, השקט, הרוגע והאהבה שלך לחיים. סיפרו לנו שגם ברגעים האחרונים שלך נעמדת כמו אור גדול מול החושך הגדול והגנת בגופך והצלת חיים".
אנה מלר, חקלאית מנעמ"ה וחברה קרובה של בירנבאום, אמרה: "יורי, אתה בטח מסתכל על כל מה שקורה פה בחצי חיוך מבויש ולא מבין איך זה בשבילך ולא מאמין. האמת יורי, גם אנחנו לא מאמינים. זה לא נתפס איך אתמול יצאת לשגרת יום שלך לעבודה שלך, וברגע אחד אינך. לא חזרת ולא תחזור". בירנבאום עלה לארץ בשנות ה-90. רעייתו טובה נפטרה לפני 20 שנה מסרטן.
3 צפייה בגלריה
הלווייתו של  יורי בירנבאום ז"ל שנרצח בפיגוע במעבר אלנבי
הלווייתו של  יורי בירנבאום ז"ל שנרצח בפיגוע במעבר אלנבי
קברו של יורי בירנבאום
3 צפייה בגלריה
  יוחנן שחורי יורי בירנבאום אדריאן מרסלו פודסמסר
  יוחנן שחורי יורי בירנבאום אדריאן מרסלו פודסמסר
הנרצחים בפיגוע, מימין: יוחנן שחורי, אדריאן פודסמסר ויורי בירנבאום
הריאיון עם בנו של אדריאן פודסמסר
(צילום: מיקי שמידט)

סבסטיאן, בנו של אדריאן פודסמסר, אמר הבוקר ל-ynet בעקבות רצח אביו: "תמיד יש איזה חשד שזה יכול לקרות, אבל אצלנו הייתה תמיד תחושה שזה לא יקרה. ידענו שאם זה יקרה - זה יבוא מהצד הירדני. אבא היה אדם מדהים, אבא שנותן מעצמו יותר מאשר לעצמו. היה אכפת לו מהמשפחה, תמיד ניסה לשעשע ולהצחיק. למדתי את זה ממנו".
חקירת הפיגוע נמשכת גם בצד הירדני, בניסיון לברר כיצד המחבל הצליח להגיע לחלק הבידוק בצד הישראלי עם אקדח ברשותו. מאז הפיגוע נסגר מעבר אלנבי למעבר סחורות וגם למעבר בני אדם. היום הותר לפלסטינים לצאת לירדן דרך מעבר חוסיין שסמוך לבית שאן.