לצד חקירות האירועים החמורים של הפשיעה הלאומנית המתגברת ביהודה ושומרון בימים האחרונים, שבמסגרתן נעצרו מספר חשודים, עסוקים גם היום (שני) גורמי הביטחון בתחקיר הפוגרום בכפר ג'ית שבשומרון - שבמהלכו נורה על-ידי פורעים יהודים צעיר פלסטיני. השאלות המרכזיות: איך הוא יצא לפועל, מתחת לאף של גורמי האכיפה - ומדוע עד כה טרם נעצרו חשודים.
הפוגרום בג'ית, בשבוע שעבר

2 צפייה בגלריה
תא"ל אבי בלוט
תא"ל אבי בלוט
תא"ל אבי בלוט
(צילום: דובר צה"ל , Jaafar ASHTIYEH / AFP)
ל-ynet נודע כי מחר צפוי להתקיים תחקיר מעמיק של כל הגורמים הרלוונטיים בלשכתו של מפקד פיקוד המרכז, האלוף אבי בלוט. בימים אלה משלימים גורמים בפיקוד את התחקירים שלהם, לקראת הצגת התחקיר מול האלוף. בינתיים, נמשכת זריקת האחריות בין צה"ל למשטרה בכל הנוגע לטיפול באירוע, לאחר שבימים מאז האירוע נטען כי המשטרה איחרה להגיע - ואינה חוקרת אירועים מסוג של פשיעה לאומנית.
במשטרה התייחסו לטענות ומסבירים, לאחר תחקיר פנימי שביצעו על אודות הפוגרום, כי "צר לנו שבעקבות האירוע החמור שהתרחש בג'ית בשבוע שעבר, בחרו 'גורמים ביטחוניים בכירים' עלומים למהר ולהטיל את האשמה על משטרת ישראל". במשטרה השיבו על הביקורת ואמרו כי "בניגוד לנטען, גורמי המשטרה הגיעו לאירוע במהירות האפשרית מרגע קבלת הדיווח. נציין כי כוחות צה"ל, הנושא באחריות הכוללת והינו הריבון בשטח, נכחו באירוע מתחילתו - ולא מנעו מהפורעים מלהיכנס לכפר ואף לא עצרו או עיכבו אף אחד מהחשודים לאחר מכן".
במשטרה מתייחסים גם לטענה ולפיה היה מודיעין מוקדם על כוונתם של הפורעים להגיע לכפר ג'ית וטוענים: "לא מוכרת במשטרה כל התרעה מודיעינית קונקרטית מוקדמת שניתנה כביכול על-ידי גורמי שב"כ או כל גורם אחר על כוונות הפורעים לבצע מעשים כפי אלה שהתרחשו".
2 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
במשטרה טוענים: "לא הייתה התרעה מודיעינית"
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
בצה"ל הדפו את הטענות וגורמים בצבא אמרו ל-ynet כי "כל האירוע הסתיים תוך פחות מחצי שעה, בשונה מאירועי חווארה למשל. הגעת הלוחמים באופן מהיר יחסית מנעה אירוע חמור אף יותר". אותם גורמים מציינים כי "כוחות צה״ל שקפצו לנקודה הרחיקו את הפורעים - ותוך פחות מחצי שעה לא היה אף רעול פנים ישראלי בכפר".
"השריפות, החיכוכים וההצתות היו רק בפאתי הכפר ג׳ית, וזאת בזכות העובדה שכוחות צה"ל ומג"ב הצליחו להדוף ולפזר אותם. בנוסף, כוחות צה"ל כיבו את השריפות וסייעו למשפחות להימלט מתוך מבנים בוערים". לפי לוח הזמנים שעלה מתחקיר צה"ל, ב-19:23 התקבלה התרעה על התארגנות כללית באזור יצהר, כ-40 דקות לאחר מכן - ב-20:01 התקבל דיווח על רעולי פנים שיורדים לכיוון ג'ית, ושש דקות לאחר מכן מוכרז "פטיש כחול", בעקבות הצתות של ישראלים בכפר ג'ית. ב-20:15 הכוח הצבאי כבר נמצא בכפר ו-20 דקות בדיוק לאחר מכן כל הפורעים כבר הורחקו מהמקום.
נזכיר כי עד כה, באירוע בו הותקפו הנשים הבדואיות מרהט, נעצרו ארבעה חשודים. אחד מהם שוחרר למעצר בית. עם זאת, עדיין ישנו קושי ראייתי בתיק - והחוקרים זקוקים לעוד כמה ימים בכדי לבסס תשתית ראייתית. לא מן הנמנע שכדי למנוע הישנות של אירועים כאלה ייעשה שימוש בצווי מעצר מינהליים, כפי שהיה בעבר.
אתמול כינס פרקליט המדינה עמית איסמן ישיבה בהשתתפות בכירים במשטרה, בצה"ל ובשב"כ, כדי לדון בחקירת הפוגרום. בישיבה ביקש בנוסף איסמן להתעדכן במצב החקירות על כלל אירועי התקיפה שאירעו לאחרונה בשומרון. בדיון, נמסר ממשרד המשפטים, התקבלו החלטות בנוגע לחקירת האירועים ולאופן הטיפול בתיקים אלה. בין היתר הוחלט כי פרקליטות מחוז מרכז תלווה את התיקים באופן צמוד ובפיקוח פרקליט המדינה והמשנה לפרקליט המדינה.
בתום הישיבה סוכם בנוסף על שילוב זרועות בין כלל גורמי האכיפה, "במטרה להילחם ביד קשה ואפקטיבית במי שנוטלים את החוק לידיהם ופוגעים בנפש וברכוש". במהלך האירוע, נזכיר, עשרות פורעים, חלקם רעולי פנים, נכנסו לכפר ג'ית בשומרון ויידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה והציתו רכבים ובתים. במהלך האירוע, הפורעים היהודים ירו למוות בתושב הכפר, רשיד סידה (23), ופצעו אדם נוסף באורח קשה.