חשיפת קיומה של המנהרה הקצרה של חיזבאללה אמש (שלישי), שחודרת כ-10 מטרים לשטח ישראל - אבל חסומה - לא הרגיעה את כל תושבי הצפון. רובם הביעו דאגה מפני אפשרות של מנהרות אחרות, ואילו בין ראשי הרשויות היה מי שתהה כיצד קברניטי המדינה הסכימו לדבר על הסדרה מול חיזבאללה בשעה שתוואי תת-קרקעי כזה חוצה לשטח ישראל.
צפו: תוואי המנהרה הקצרה שחצתה מלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

המנהרה אותרה סמוך למושב זרעית. יוסי אדוני, יו"ר ועד המושב, שמפונה לנהריה כבר שנה, העריך שלא מדובר במנהרה האחרונה - וסבור שיש עוד עשרות. "אני לא מאמין למה שאומרים, שב-2019 איתרנו את כל המנהרות. העברנו דיווחים על רעשים ופעילות באזור היישוב שלנו גם אחרי מבצע 'מגן צפוני' ב-2018. שמענו רעשים וראינו אבק שיוצא מדי פעם. לא פעם ולא פעמיים ראינו אנשים שיוצאים בתוואי שטח ופתאום נעלמים", הוא אמר. "את חיזבאללה צריך לפרק. חייבים לעשות רצועת ביטחון. נחזור כשצה"ל יהיה שם", אמר.
גדי שבתאי, ממפוני קיבוץ ראש הנקרה שבגליל המערבי, החל כבר ב-2014 לתעד עדויות של שכנים על רעשי חפירות. גם אחרי מבצע מגן צפוני, הוא האמין שהאיום לא באמת הוסר. "בצבא קיבלו את כל הממצאים - והגיבו בצורה הזויה כמו 'מה שאתם שומעים זה רעש של שורשים שמבקעים את הסלע' או 'רעש של הכבלים על האנטנות של הגג' או 'עכברים שרצים בצנרת הביוב' ועוד ועוד תגובות מוזרות", הוא תיאר. "אני יכול להגיד במפורש שאלמלא האסון הנורא בדרום - הצבא היה ממשיך לישון והיינו מוצאים עצמנו תחת פלישת כוחות רדואן. חיזבאללה נערך במשך 18 שנה. כפי שלמדנו, בלבנון - רב הנסתר על הגלוי", הוא אמר.
אלי בן עזרא, ב-2018: "שמעתי רעשים מהקיר, דפיקות קטנות"
(צילום: גדי שבתאי)

1 צפייה בגלריה
מפה של מרחב מרוחין שבה נמצאה מנהרה החוצה לשטח ישראל
מפה של מרחב מרוחין שבה נמצאה מנהרה החוצה לשטח ישראל
(צילום: דובר צה"ל )
כמו שבתאי, גם עו"ד אליהו בן עזרא מראש הנקרה סיפר שהתריע על מנהרות רגע לפני טבח 7 באוקטובר. "כמו שלא נגעו באוהל, כך הרגשתי שהם לא רוצים לגעת בנושא של המנהרות. ב-2019 שמעתי בחדר השינה, וב-2020 בקורונה עבדתי בבית ושמעתי ותיעדתי תנודות בקרקע", סיפר. "אוהל חששו להוריד להם, אז מנהרה? לדעתי לא טיפלו בכל המנהרות, וייקח זמן רב. לדעתי הסיפור לא ייגמר במנהרה אחת. לא נחזור עד שהכול מחוסל".
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, מתח ביקורת חריפה על מי שקרא להגיע להסכם עם לבנון. "האם צה"ל לא ידע שמול עיניו נחפרת מנהרה חודרת ליישוב צפוני? אם כן - המשמעות היא עוד כישלון בהגנה על התושבים", אמר נעמן. "מי ייתן דין וחשבון על מחדל ההגנה על התושבים? יש להקים ועדת חקירה לנושא החשוב הזה. אין לתושבי הצפון אלא להודות לבורא עולם על הנס הגדול. צה"ל מחויב להעביר לציבור את כל הממצאים על כל מנהרה וכל מצבורי האמל"ח שנמצאו צמודים לגדרות היישובים".
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר: "שנים שידענו והתרענו שמשהו מתחולל שם. שנים שאני צועק שיש לטפל בגבול הצפון ולהכניס כוח צה"לי שינקה את האורוות על קו הגבול. והנה אשר יגורנו בא לנו. מזל גדול שכרגע נמצאו המנהרות וארסנל הנשקים כי נמנע פה אסון עצום שיכול היה לחרב את מדינת ישראל. המסקנה המתבקשת היא שיש להטות אוזן תמיד למנהיגות המקומית ולתושבים - שהם העיניים והאוזניים של המדינה".
שמעון גואטה, ראש מועצת מעלה יוסף, הוסיף כי "לשמחתנו המנהרה אותרה לפני שנעשה בה שימוש. זה הציל נפשות, אבל לא מקטין את המחדל הגדול. אנחנו ניתן לצה"ל את כל הזמן הנדרש להשלים את המשימה: הרחקת מחבלי חיזבאללה ודאגה שתשתיות כאלה לא ייבנו כאן בעתיד. למדנו את הלקח - לא נאפשר לילדים לשחק כשלידם עומדים מרצחים אכזריים עם נשק. דרום לבנון חייב להיות נקי ממחבלים, מנשק, מתצפיות או תשתיות טרור".
פורסם לראשונה: 23:26, 08.10.24