(צילום: ירון ברנר)

אלפי בני אדם הגיעו היום (שלישי) להפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג, כחלק מ"יום ההתנגדות" שאחרי ההצבעה על ביטול עילת הסבירות. עדויות המפגינים שזרמו ממתחם המחאה תיארו סיטואציה קשה שבה רבים נמחצו - והזהירו כי "הדוחק במקום יכול להיגמר כמו באסון מירון", שם כזכור נמחצו למוות 45 בני אדם ונפצעו יותר מ-100 נוספים.
מארגני המחאה בנתב"ג טענו כי העומס נוצר בעקבות התנהלות המשטרה ש"יוצרת מחיצות בין המפגינים בכמה מוקדים, ומביאה לדוחק אדיר ללא סיבה". המארגנים קראו למפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי "להתערב מיידית ולהורות על שחרור הלחץ".
4 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
"זה יכול להיגמר באסון כמו בהר מירון". ההפגנה בנתב"ג
(צילום: צור שיזף)
4 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
"אי אפשר לנשום, יהיה פה אסון"
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
"באתי להגן על הדמוקרטיה כי כבר אי-אפשר, אבל זה פשוט מסוכן מה שקורה שם", אמרה ל-ynet טל דגן שהגיעה להפגין בנתב"ג, ומצאה את עצמה נדחקת בין אלפי מפגינים לגדר שהוצבה במקום על-ידי המשטרה. לדבריה, "אני באתי להפגין ואני לא בן אדם אלים. חייבים לתת לאנשים להפגין כאן ולא בתוך הגדרות - זה יכול להיגמר באסון כמו בהר מירון".
מפגינה נוספת תיארה איך נמחצה גם היא בין הגדרות, וסיפרה כי "זה היה ממש מפחיד. אנשים דחוסים וזה סכנת חיים אמיתית. לא יכלנו לנשום שם, יהיה פה עוד אסון". על רקע קריאות אנשים לעזרה בדוחק היא הוסיפה: "אי-אפשר לנשום, יהיה פה אסון. חנוק פה, אין אוויר והכל צפוף בטירוף". מפגין אחד הצטרף לתחושות, ואמר כי "יש שם צפיפות נוראית, אתם לא יודעים מה הולך שם. אנשים עולים אחד על השני - זה יגמר לא טוב".
"מישהו צריך לקחת אחריות על הדבר הזה", הוסיפו כמה מפגינות. "אנשים נרמסים פה, והצפיפות בלתי נתפסת". אבישג, מפגינה נוספת בנתב"ג, סיפרה על התחושות בפעם השנייה שלה בהפגנה בנמל התעופה, ואמרה כי "חלק רואים פה המולה אבל אני רואה את ארץ ישראל היפה. כשמאיימים עלינו אנחנו יוצאים מהבית. הם לא יצליחו להשתיק את הדבר הזה".
אלפים הגיעו להפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג
(צילום: satview)

4 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
"אנשים אוהבים להיות על הגדר ולא במתחם שהוקצה להם". ההפגנה בנתב"ג
(צילום: צור שיזף)
המפכ"ל שבתאי התייחס לדוחק בנתב"ג ולפניית מארגני המחאה שקראו לו להתערב, ואמר בריאיון לכאן ב' כי "מייצרים פה מצג שווא. יש דוחק באזור שכולם מתרכזים מול הפתח, אבל אם הם רוצים ללכת כמה צעדים לאחור או לצדדים יש מרווח, לא חייבים כולם להצטופף". לדבריו, "אני עוקב אחרי מה שקורה שם ושוחחתי עם מפקד המחוז.
"יש מספיק מרווח לצדדים ושרוול גדול מאוד שאפשר להתפרש עליו", הוסיף המפכ"ל. "אין שם אירועים חריגים ומטפלים במה שצריך. עוד פעם, לכל אלה שמתלוננים על הצפיפות שייקחו או צעד אחורה או ימינה או שמאלה. זה מאוד נחמד לייצר כאוס כשהמצב הוא בשליטה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שבתאי. "לא חייבים להצטופף"
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
דובר מחוז מרכז במשטרה, סגן-ניצב יגאל הבשור, אמר ל-ynet Live כי "יש נהירה גדולה של אנשים לאזור טרמינל 3 ואנחנו מנתבים אותם לאזור שהוקצה להם, כדי שנוכל לאבטח אותם ולשמור על הסדר הציבורי במקום". לדבריו, "בוצע תיחום למחאה עם קביעת מסלול מסודר שמאפשר להם תנועה, לכן הטענה לדוחק לא רלוונטית כי למעשה יש מתחם גדול מאוד. אנשים אוהבים להיות קדימה על הגדר במקום במתחם שהוקצה להם".
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "בהמשך לפניות כתבים בדבר חשש לדוחק לכאורה בקרב המפגינים בנתב"ג, נבהיר כי המשטרה תחמה שטח רחב ידיים סמוך לטרמינל 3 (גן ארץ ישראל), הנמצא סמוך למיקום המפגינים. אנו קוראים למפגינים להישמע להוראות השוטרים ולא להידחק באופן המסכן אותם בטיחותית באזור הגדרות".