ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט שהו כל הלילה בקריה בתל אביב, אך נראה כי יתר שרי הקבינט המדיני-ביטחוני ישנו שנת ישרים - שכן הם לא עודכנו מראש על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן, שיוחס לישראל על-ידי חמאס ואיראן.
נתניהו, נציין, הגיע לקריה אתמול אחרי החיסול בביירות וקיים הערכת מצב. הוא שהה שם לצד גלנט גם בשעות שבהן לכאורה חוסל הנייה. כעת, לאור רצף האירועים והאיומים שהגיעו לאחר מכן, הוא מתכוון לכנס את הקבינט בשעות אחר הצהריים.
הפרשנות של אבי יששכרוף
(צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית, בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית, בקריה בתל אביב
נתניהו וגלנט בהערכת מצב ביטחונית בקריה
(צילום: חיים צח /לע"מ)
הקבינט המדיני-ביטחוני, יש לציין, גם לא עודכן כיצד בדיוק ישראל תגיב לטבח במג'דל שמס, עד שאמש חיסל צה"ל את פואד שוכר בביירות. במהלך ישיבת הקבינט שהסמיכה את ראש הממשלה ושר הביטחון להחליט לבדם על הפעולה, לא נמסר לשרים מה היא תהיה ולא דובר על סיכול ממוקד. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה אמרה אז שאם התגובה עלולה להוביל למלחמה, יש לכנס את הקבינט זמן קצר קודם לכן כדי לאשר אותה. נתניהו מצידו אמר שאם יחשוב שהתגובה עלולה להוביל למלחמה, הוא יכנס את הקבינט בהתראה קצרה. בסופו של דבר נתניהו לא כינס קבינט והשרים גם לא עודכנו לפני כן, בגלל שמדובר בסיכול ממוקד.
למעשה, הקבינט המדיני-ביטחוני לא היה מעורב גם בקבלת ההחלטות בנוגע לתקיפה החריגה בנמל חודיידה, והתכנס לאשרורה בזמן שראשוני המטוסים כבר היו לכל הפחות בהכנות אחרונות להמראה. חלק מהשרים, נזכיר, מתחו ביקורת חריפה לאחרונה על ההרגשה שהם "חותמות גומי" בקבינט, ומאשררים פעולות בעלות השלכות נרחבות - מבלי להשתתף בקבלת ההחלטות לגביהן.
לא ברור אם המדיניות הזו, שבה החלטות גורליות מתקבלות בפורומים מצומצמים ביותר, היא רק פועל יוצא מכך שנתניהו וגלנט לא מעריכים את שיקול דעתם של בן גביר, סמוטריץ' ושרי קבינט נוספים - או שמא השניים בעיקר חוששים מהדלפות. לפני פרישת גנץ ואיזנקוט מהממשלה, נזכיר, החלטות גורליות אלה היו מתקבלות בקבינט המצומצם שבו הם היו חברים - אך כעת הוחלף הקבינט ב"מטבחון" קטן עוד יותר.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
דחף לעסקה, אבל כנראה לא קיבל את ההחלטות. הנייה
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
לחיסול של הנייה בבירה האיראנית יש השלכות דרמטיות לא רק בכל מה שקשור לתגובה החריפה שאיראן מאיימת לנקוט, אלא גם על המגעים לעסקת החטופים. גורם המעורה בפרטי השיחות אמר ל-CBS כי חיסולו של הנייה עלול לסבך את מאמצי התיווך, מכיוון שראש הלשכה המדינית של חמאס היה "מקבל החלטות מרכזי" במשא ומתן. ראש ממשלת קטאר, נזכיר, אף אמר כי השיחות לא יכולות להצליח כאשר "צד אחד במשא ומתן מתנקש בצד השני".
בישראל, מנגד, מעריכים שבטווח הקצר מותו של הנייה אמנם יביא לעצירה מוחלטת של המגעים, ולו מפאת העובדה שהוא היה הגורם שאיתו המתווכות דיברו. לכאורה, הנייה גם נחשב לגורם ה"מתון" יותר שדחף לעסקה, אך בישראל סברו שלא הוא מקבל את ההחלטות - אלא יחיא סינוואר בעזה.
לפני החיסול של הנייה, בישראל העריכו שחמאס ימתין עם התשובה למתווכות כדי לראות האם תתפתח חזית חדשה בצפון בעקבות טבח מג'דל שמס. אבל כעת, לאחר החיסול של הנייה - וגם חיסול פואד שוכר בביירות - יש להעריך שחמאס יעשה חישוב מחדש. בנוסף, הוא יצטרך להחליט על מחליף להנייה בניהול המגעים מול הקטארים והמצרים.
חרף החשש מפגיעה במגעים לעסקה, גורם ישראלי בכיר טען כי החיסול הלילה דווקא יסייע בקידומה ו"ישחרר את המגעים". לדברי הגורם, "אם הייתי בכיר בחמאס, הייתי חושב איך לעצור את מסכת החיסולים. אם אתה שני ושלישי בתור, אתה בעד או נגד עסקה? זה המזרח התיכון. ככל שיכו בראשם יותר, תהיה עסקה יותר מהר".