"מה שאירע אתמול בכנסת זה פשוט בושה וכלימה וזה מה שבעצם קורה כבר שישה חודשים. זה פשוט שיקוף לזה שלא רואים אותנו שמזלזלים בנו. שאנחנו כמו קבצנים מסכנים באים ומתחננים לעזרה ממי שאחראי לכל מה שקרה", כך אמרה היום (חמישי) ל-ynet נטע ספילמן, אחותו של אילן משה יעקב שנרצח במסיבת הנובה. ספילמן התייחסה לתיעודים המבישים שבהם נראו חברי כנסת מגיבים בזלזול ל"מכתבי פיטורים" שהגישו להם קרובי נופלים ונרצחים.
(צילום: טל אזולאי)
יעל אלון, אמו של סרן דור שדה שנפל בלחימה בעזה, הסבירה מה באו המפגינים לעשות: "הגענו לתת מכתבי פיטורים לחברי הכנסת מהממשלה הזו, הם לא ראויים להמשיך לכהן, במשמרת שלהם קרה האסון הנוראי הזה ואם הם לא יודעים לקחת אחריות ולהתפטר אז הם צריכים עזרה ואנחנו נעזור להם.
"זה שחבר כנסת אומר למשפחות שכולות 'עופו לי מהעיניים', זה אומר למשפחות השכולות, למשפחת החטופים, לעקורים, לפליטים במדינתם, שאנחנו מפריעים להם ואנחנו מזכירים להם את מה שהם אחראים לו".
4 צפייה בגלריה
סגן דור שדה
סגן דור שדה
סרן דור שדה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אילן משה יעקב
אילן משה יעקב
אילן משה יעקב
אתם מנסים להבין מאיפה זה בא? מאי-לקיחת אחריות או שהם בתחושה שהם תחת מתקפה? "הם בעיקר נתפסים עם המכנסיים למטה, והם לא מוכנים, הם לא מגיעים עם תשובות אחרי שחצי שנה עברה. הבוקר פתחתי את הבוקר שלי בהודעה מאחות שכולה שמישהו ממשרד המשפטים אמר לה 'תגידי תודה שאח שלך חזר רק בלי ראש', זה משפט שנראה לך הגיוני? שמישהו שעובד ציבור אומר לאחות שכולה?
"הבוקר פתחתי את הבוקר שלי בהודעה מאחות שכולה שמישהו ממשרד המשפטים אמר לה 'תגידי תודה שאח שלך חזר רק בלי ראש'. זה משפט שנראה לך הגיוני?"
"הדרג הפוליטי הוא בסך הכול שיקוף של איך שאנחנו. הצורה והזלזול וכל החזרה לשגרה ומסיבות הפורים את יודעת אנשים ממשיכים קדימה בזמן שאנשים חלקם נרצחו, חלקם נחטפו, פשוט העולם ממשיך להתנהל רגיל אני לא מבינה אפילו למה לא".

"למה אני משלמת להם, מה הם עושים שם?"

ספילמן אמרה עוד: "אין להם הרבה מה לעשות אם הם לא התפטרו ב-8/10 או באותו רגע החזירו את כולם. אין להם מה לעשות חוץ מלהסתתר ולהתחבא ולהדוף. הם אשכרה יושבים חצי שנה ומחממים כיסא, איך עברה חצי שנה ואנחנו אחים שכולים לא קיבלנו מענה לשום דבר, מה הם עושים שם למה אני משלמת להם מה הם עושים שם, חצי שנה, זה מטורף".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ לכנסת
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ לכנסת
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ לכנסת
(צילום: רוני גרין שאולוב )
"ברור שכל מי שאחראי יצטרך לשלם את המחיר וללכת הביתה אבל קודם כל הדרג המדיני. הדרג הצבאי לקח אחריות, הדרג המדיני לא לקח אחריות ובמדינה דמוקרטית דבר כזה לא יכול להימשך במדינה דמוקרטית מי שהיה בממשלה בזמן שקרה אסון כזה פשוט מתפטר, זה מה שקורה במדינה דמוקרטית.
"באים אנשים שאין להם טיפת הבנה במה זה בכלל צבא, אנשים שיושבים בקבינט שמה להם ולגיוס ככה המדינה נראית הם פשוט החלישו את כל המערכות פשוט החריבו את המדינה, והם האחראים וזה שהם נבחרו בצורה דמוקרטית זה לא אומר שמי שבחר בהם היום היה בוחר בהם שוב, כי הם פשוט החריבו כל פיסה טובה שהייתה במדינה הזו".

"טבעי ששלושת החטופים שנהרגו יקבלו את אות הנשיא"

אבי שמריז, אביו של אלון שמריז שנחטף לעזה ונהרג בשוגג על-ידי כוח צה"ל עם עוד שני חטופים, דיבר גם הוא על שאירע בכנסת, אך לפני כן התייחס למתן אות הנשיא לבנו. "אך טבעי ששלושת החטופים יקבלו את אות הנשיא הם היו אמיצים הם היו גיבורים הם עשו את מה שהיו צריכים לעשות, הם הצליחו לצאת תחת המשמרות של החמאס ולנסות להגיע לחוף מבטחים עשו הכול נכון, הסוף הוא טרגי אבל ילדים אמיצים מגיע להם שאפו".
(צילום: טל אזולאי)

שמענו מהמשפחות גם בכנסת וגם כאן במשדרים שלנו את ההתקוממות הזו על כך שהדברים חוזרים לשגרה. "אני מאוד מצטער על הכתף הקרה שאנשים שבאו לכנסת קיבלו, בהכירי את האנשים - גם את דיכטר וגם את אדלשטיין, זה לא האנשים. הם אנשים הגונים, טובים, הם אני פשוט לא יודע מה קרה שם ואחר כך אני יודע שגם אדלשטיין התנצל ואמר שהוא לא התכוון למה שהוא אמר, כנראה שזה נעשה בעידנא דריתחא".
4 צפייה בגלריה
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
"אני לא יודע, אבל אני לא קיבלתי מהם מעולם כתף קרה. להפך, כל פעם שפניתי לא רק אליהם אלא לשאר חברי הכנסת כולם נרתמו כולם תמכו, כולם תומכים בי גם היום ומשתתפים במאבק שלי, אז אני מאוד מצטער, אני באמת מצטער על המשפחות שקיבלו כזאת תגובה ואני חושב שטוב יעשו חברי הכנסת שעשו את מה שעשו והתנצלו וינסו לעזור לנו להחזיר את כל החטופים הביתה כמה שיותר מהר".

"אני צם היום, אני מרגיש הזדהות"

שוקי רביב, בן דוד של אברהם מונדר שחטוף בעזה, אמר: "אסור לנו להתייאש. אני צם היום, אני מרגיש הזדהות. חיבור של כל חלקי העם. מי שזה מתאים לו משתתף" .
(צילום: טל אזולאי)
"עם ישראל צם פעם תוך כדי הקרב. זה מראה שלא ננצח רק בזכות החיילים, שעושים את המשימה הכי חשובה, אלא גם בכוח הרוח שלנו. העם מוכן לשלם מחירים, יותר ממה שההנהגה מוכנה להצהיר. כדי שהיקירים שלנו יחזרו, להוציא אותם החוצה, להציל את האנשים שלנו ממוות. להחזיר אנשים לחיים - זו הערבות ההדדית שלנו".
"צריך לעשות הכל הכל הכל, להיות מוכנים לשלם מחירים. לעשות כל מה שאפשר. אתמול חבר לעבודה אמר לי שהוא מוכן להחזיר להם את הכותל. לשמוע את זה מבחור דתי. וואלה זה נכון - ככה צריך לחשוב".