368 ימים לתחילת המלחמה, 101 חטופים עדיין בשבי חמאס ברצועת עזה. בצל חרושת השמועות סביב מצבו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, בימים האחרונים התברר לפי דיווחים כי הוא עדיין בחיים, גם שנה אחרי טבח 7 באוקטובר, בחלק מהם אף נטען כי הוא חזר לתקשר עם המתווכות, שנדמה ששוב מפעילות לחצים כדי להתקדם לעבר עסקה.
בריאיון ל-ynet סיפר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי מצרים וקטאר "מאוד רוצות לראות איזושהי תזוזה (לעבר עסקה), והן מפעילות את המשקל שיש להן". הוא העדיף שלא לפרט מה הם אותם לחצים: "הן מפעילות את היכולות שלהן, וצריך לברך על כך". הוא ציין כי למרות שבישראל "סולדים מחמאס" ו"נחושים להשמידו" "כל יום שהחטופים והחטופות נמצאים במנהרות, ברור לנו שהסיכויים לחזור משם בחיים קטנים, ולכן אנחנו צריכים לפעול כמה שיותר מהר, בכל המישורים".
( צילום: ירון ברנר)

דנון לא לבד, בימים האחרונים נשמעים עוד ועוד גורמים שמזוהים עם הימין והממשלה, אפילו עם גורמיה שנחשבים ניציים יותר, מדברים על הצורך בהשבת החטופים, גם דרך עסקה. חלק מהם, כמו רבנים מהציונות הדתית שמזוהים עם מפלגתו של השר בצלאל סמוטריץ', מדברים במכתב חריג שפרסמו על הצורך להחזיר את החטופים ש"זועקים מן המנהרות". הם מציינים כי יש לעשות זאת בכל דרך, גם באמצעות "הסכם אחראי".
בתוך כך, בפעם השנייה תוך פחות משבוע, נתניהו קיים דיון בנושא. הפעם היה זה דיון חשאי בכנסת, בוועדת המשנה לענייני מודיעין, שירותים חשאיים ושבויים ונעדרים בראשות ח"כ יולי אדלשטיין. הדיונים הללו, האחרון שבהם בהשתתפות שרים, מעידים על הניסיונות בישראל להתניע מהלך לעבר עסקת חטופים, לאחר תקופה ארוכה שבה הוקפאו המגעים, גם בצל אי-הוודאות בנוגע למצבו של סינוואר.

ההתבטאויות ב"פורום תקווה"

גם הורים שחברים ב"פורום תקווה", משפחות חטופים שחלקן אף עתרו לבג"ץ נגד עסקת החטופים הקודמת, טוענים שהם אינם נגד כל עסקה. "מעולם לא התנגדנו לעסקה, אבל השאלה היא איזו עסקה?", הצהיר בשיחה עם ynet צביקה מור, אביו של החטוף איתן מור.
"אנחנו מחזקים עסקה בשני תנאים: בלי פעימות שמפקירות עוד יותר את החטופים, והמרכיב השני הוא שמירה על ביטחונה של מדינת ישראל. ככל שסינוואר יראה שאנחנו הפסקנו להיות ילדי הכאפות של המזרח התיכון, כך החוזק שלנו יגדל. סינוואר מסתכל על מדינת ישראל אחרי שנה, הוא ציפה שהמדינה תקרוס, אחרי שנה לא רק שעם ישראל ממשיך, הוא מתגבר. זה טוב גם לחטופים שסינוואר יראה את הדברים האלה". 
( צילום: ירון ברנר)

מי שהשמיעה עמדה אפילו יותר מרוככת היא טליק גווילי, אימו של לוחם היס"מ רן גווילי שנהרג בקרבות ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה. "אני הכי רוצה שתהיה עסקה, ועכשיו. אנחנו פשוט, אני באופן אישי, ואני חושבת שחלק מהרבה בני משפחות של חטופים מבינים שאין ברירה, אנחנו נצטרך לעשות עסקה. העסקה אבל צריכה להיות כוללת, היא צריכה להחזיר את כולם, היא צריכה להיות מאוד-מאוד ברורה".
היא הבהירה כי אינה מתנגדת להגליית סינוואר, וגם לא לשחרור מחבלים רוצחים. "אין לנו בעיה שסינוואר ילך לאן שצריך ללכת, אבל אנחנו פשוט לא מאמינים שהוא מורתע, ואנחנו כרגע לא מאמינים שיש עם מי לדבר. זאת אומרת, הוא פשוט מאוד לא רוצה לדבר איתנו. אני גם מנסה לחשוב, זאת אומרת, למה הוא חטף אותם? הוא חטף אותם בגלל שיש לו איזושהי מטרה. המטרה שלו, לפי אמנת חמאס ולפי כל מה שהם אומרים, זה להמשיך לשלוט ולהמשיך לעוד 7 באוקטובר".
"לכן אנחנו התנגדנו לעסקה החלקית הזו, כי אני מאמינה שבעסקה הזו לא הייתי רואה את הבן שלי בשום צורה. אותו ועוד המון-המון חטופים אחרים. צריך להרתיע אותו". היא הבהירה כי יכול להיות שגם בפורום תקווה, בו היא חברה, יש דעות שונות. "אם אנחנו נגיע למצב, זאת אומרת, שיהיה מישהו שישב איתנו וידבר איתנו, אין לנו שום בעיה שישחררו, גם מחבלים עם דם על הידיים", אמרה בריאיון ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים מטעם פורום תקווה בתל אביב
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים מטעם פורום תקווה בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
"אבל אנחנו צריכים באיזשהו מקום מסוים להגיע לסיטואציה הזו. כי עד עכשיו, עד עכשיו, הם לא ישבו לדבר איתנו. אז מה זה היה? זה היה מין איזשהו תהליך כזה שכל פעם ציפינו, ציפינו, ציפינו - וזה לא קרה". היא דיברה גם על הדילמה שלה, כאם לחטוף שככל הידוע נהרג בקרבות, אך לא צפוי להיכלל בשלב ראשון של עסקה חלקית, וציינה כי יש לה "תקווה קטנה" שהוא עדיין בחיים.
"בוא נניח שהשלב הראשון יהיה כל החללים. כל החללים. זו הרשימה הראשונה, זו הרשימה ה'הומניטרית', לפי אמנות בינלאומיות, הרשימה ההומניטרית זה חללים. אז בוא נניח כאילו שהרשימה הראשונה הייתה, הייתה חללים. הייתם מסכימים לעסקה כזו? היית מסכימים לאותה עסקה?".
את המתים, אי-אפשר להחזיר, רק להביא לקבורה. עבור החיים ציר הזמן הוא משמעותי יותר. "הרשימה (של השלב הראשון - ש"כ) הייתה של 18 או 20 חיים, בואי נניח, אבל כל השאר שחיים, מה קורה איתם? עזבי את רן בני, בואי נניח כביכול, זאת אומרת, שיש שם גברים שהם גם חיילים וגם זה, הם חיים. יש אות חיים מהם, אבל הם לא יוצאים בשלב הראשון, ואנחנו כמעט בטוחים שהם לא ייצאו בשלב השני, זה מה שאנחנו מאמינים. ולכן אנחנו באים ועומדים על זה".

מתאם השבויים והנעדרים: כולם במצב הומניטרי

מתאם השבויים והנעדרים, תת-אלוף במיל' גל הירש, התייחס למגעים לעסקה, שלטענתו נמשכים כל העת - גם כאשר נדמה שכובד הלחימה עובר צפונה ולזירות אחרות. "מאמצי משא ומתן ומהלכים הקשורים במשא ומתן מתקיימים כל הזמן", אמר, "המשא ומתן הוא כאמור מכלול של דברים: הוא מתקיים בדרכים שונות, מהלכים שונים וערוצים שונים. זה קורה. הבעיה היא הזמן שזה לוקח".
2 צפייה בגלריה
צפייה בטקס הלאומי בכיכר החטופים
צפייה בטקס הלאומי בכיכר החטופים
בכיכר החטופים, אמש
(צילום: מוטי קמחי)
"ידוע לכל שבמתווה העסקה, נכנה אותה Plan A, היו שלבים. הראשון ביניהם הוא השלב ההומניטרי - לנשים, חולים, מבוגרים, ילדים ופצועים. בעיניי, מתוך הערכת מצבם של החטופים, כעבור שנה אין ספק שכולם כבר מקרים הומניטריים. לנוכח חלוף הזמן, מצבם והסכנה בה נתונים החטופים, מובן שהייתי רוצה להעדיף את השבת כולם בפעימה אחת - כולם במצב הומניטרי ואין זמן".
ראש הממשלה כינס שלשום, ערב יום השנה לטבח 7 באוקטובר, דיון חריג יחסית על המבוי הסתום במגעים לעסקה לשחרור החטופים שמוחזקים כבר שנה שלמה בשבי בעזה. גורמי הביטחון הציגו בדיון את הערכת המודיעין, אותה כבר חשף נתניהו, ולפיה כמחצית מ-101 החטופים שמוחזקים בידי חמאס בחיים - אך מצבם קשה מאוד.
"הרעו לחטופים את התנאים. יש הנחיות ברורות לחוטפים שאם הם מרגישים סכנה ושכוחות צה"ל מתקרבים, יש להוציא את החטופים להורג כמו שקרה בתל א-סולטאן (ברפיח) עם 6 החטופים שנרצחו". הגורמים טענו בדיון כי הזמן שעובר מקשה על השגת מידע רלוונטי על החטופים.
גורמים המעורים בפרטים הוסיפו אז כי חודש שלם לא התקיים דיון על החטופים, עד יום ראשון האחרון. היום כאמור נתניהו הגיע לדיון נוסף בנושא.