עובדי "טכנולוגיית להבים" מחוץ למפעל, היום
(צילום: שמיר אלבז)

יו"ר ועדת הכספים הזמני, ח"כ משה גפני, שוחח אתמול (ראשון) עם מנכ"ל וסמנכ"ל מפעל "טכנולוגיית להבים", שבו צפויים פיטורים המוניים של לא פחות מ-900 מתוך 1,400 העובדים של החברה. בשיחה גפני ביקש פרטים מדויקים על האירוע ואמר כי מדובר ב"כמות בלתי נתפסת" של עובדים מפוטרים - אם וכאשר. במהלך היום התכנסו עובדים רבים באזור התעשייה תפן, בין היתר לקראת גיבוש צעדי מחאה, ובינתיים ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה.
גפני צפוי לכנס דיון חירום בוועדת הכספים כבר השבוע או בתחילת השבוע הבא ולהזמין אליו גורמים ממשרדי ממשלה. לדיון יוזמנו גם בעלי המפעל, וגפני יבקש מהצדדים לגבש פתרון. לדבריו, מדובר ב"מכה אנושה לגליל", וגם אם יש עוד יותר משנתיים עד סגירתו הסופית של המפעל ב-2025, יש לפעול כבר עתה לסיכול תרחיש זה - ולא לחכות לרגע האחרון.
4 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה, משה גפני יהדות התורה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה, משה גפני יהדות התורה
דיון חירום בוועדת הכספים. "כמות בלתי נתפסת"
(צילום: שמיר אלבז, אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
(צילום: שמיר אלבז)
פאריד סעיד, יו"ר ועד העובדים במפעל, סיפר ל-ynet כי בימים האחרונים התרוצצו בין מחלקות הייצור שמועות על אודות הכוונה לסגור את המפעל, אך אתמול, בשעה שראשי המפעל התכנסו עם ראשי הוועד וההסתדרות, הם הוציאו את ההודעה על סגירתו במכתב לכלל העובדים וההודעה נפלה עליו "כרעם ביום בהיר".
"אני כל כך כאוב שאני אמון על יותר מ-1,000 עובדים ואין לי תשובות", סיפר. לדבריו, הוא אינו מעכל את הבשורה הקשה. "אני ממש מתרגש, וההתרגשות היא לא טובה. פה אני מתרגש כי מדובר על המשפחה שלי, על המשפחה של החברים שלי, על המשפחה של כל אנשי הצפון, כל המשפחות, זה לא משהו קטן".
הוא קרא ל"מקבלי ההחלטות", כלשונו, להיכנס לעומק העניין. "המפעל הזה מייצר דברים גם למשרד הביטחון, יש פה משהו מעבר לעובדים. הם צריכים כולם להתגייס למנוע את זה, גם אם צריך לגייס כסף או משקיעים", אמר. לדבריו, "יש משקיעים, יש חברות שמוכנות לקנות. אין גבול למה שאפשר לעשות, חייבים שהמפעל הזה ימשיך להתקיים ושהאנשים האלה, המשפחות האלה, ימשיכו להתקיים".

4 צפייה בגלריה
פריד סעיד
פריד סעיד
פאריד סעיד. "יש פה משהו מעבר לעובדים, כולם צריכים להתגייס"
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
המכתב שעובדי BTL קיבלו מהמנכ"ל
המכתב שעובדי BTL קיבלו מהמנכ"ל
המכתב שהעובדים קיבלו מהמנכ"ל
(צילום מסך)
מפעלי "טכנולוגיית להבים" נוסדה בשנת 1968, לאחר מלחמת ששת הימים, כאמור בידי איש העסקים סטף ורטהיימר וקבוצת השקעות דיסקונט. החברה נמכרה לתאגיד האמריקני. מועסקים בה כ-1,400 עובדים ומרביתם צפויים להיות מפוטרים. בהודעת החברה נמסר כי "לצד הפסקת פעילות ייצור להבי הקומפרסור, BTL תמשיך את פעילות ייצור הלהבים האינטגרליים (IBR) ואילו TJL, חברה-בת נוספת של RTX היושבת בתפן, תמשיך לייצר להבי טורבינה החיוניים לפעילויות מפתח של התאגיד".
בפראט אנד ויטני אומרים כי תהליך הסגירה יחל בשנת 2024 ויושלם בשנת 2025 והיא תנהל עם נציגות העובדים וההסתדרות משא ומתן לגבי תנאי העובדים המפוטרים. בתאגיד מסבירים כי "ברקע ההפסדים של חברת BTL ירידה בביקוש ללהבי קומפרסור, מגמה שהולכת ומתעצמת. בנוסף, הטכנולוגיה ויכולת התהליך הנוכחיות לא מאפשרות לעמוד בפריון באופן שתהיה לו היתכנות כלכלית".
רק לפני קצת יותר משנה וחצי חתמו הנהלת המפעל וההסתדרות על הסכם קיבוצי חדש עבור העובדים, שיהיה בתוקף עד סוף 2022. במסגרת ההסכם, כל מי שהחל עבודתו בחברה עד סוף שנת 2020, קיבל תוספת שכר של 2% רטרואקטיבית מינואר 2021. כמו כן, כל עובד עם ותק של חצי שנה בינואר 2022 - קיבל תוספת שכר של 3%.
עוד נקבע כי החברה מתחייבת לאפשר לעובדים במשמרת לילה לבצע לפחות עשר שעות נוספות במשמרת הבוקר בכל חודש. שכר השעתיים הראשונות של משמרת הלילה יעמוד על 214% משכר הבסיס, ויתר שעות משמרת הלילה יהיו בשווי 142% משכר הבסיס.
פורסם לראשונה: 22:59, 04.12.22