מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס הערב (שלישי) בתום ביקור של יממה בישראל לסוגיית "היום שאחרי" בעזה. "אזרחים פלסטינים צריכים לחזור ברגע שהתנאים יאפשרו את זה, אסור ללחוץ עליהם לצאת מעזה. ראש הממשלה נתניהו הבטיח לי שזו לא המדיניות של ישראל לעודד הגירה מרצון מחוץ לעזה", אמר בלינקן במסיבת עיתונאים בתל אביב. ynet העביר את דבריו של בלינקן בשידור ישיר.
דבריו של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן
(צילום: U.S. Embassy Jerusalem )

מזכיר המדינה האמריקני אמר עוד בהתייחס לשיחות שערך עם הבכירים בישראל: "שוחחנו על המצב בצפון ישראל - שם חיזבאללה ממשיך לירות רקטות לעבר ישראל. אמרתי לקבינט ניהול המלחמה שארה"ב ניצבת לצד ישראל, אנחנו שותפים למאמצים למצוא הסדר דיפלומטי שימנע הסלמה ויאפשר לתושבים לחזור לבתיהם בצפון ישראל ובדרום לבנון.
"שוחחנו כיצד לבנות עתיד ביטחוני טוב יותר באזור. אמרתי לראש הממשלה שכל שותף באזור מוכן לתמוך בהסדר מתמשך שישים קץ למעגל האלימות ויבטיח ביטחון לישראל, אך זה יקרה רק בגישה אזורית שתבטיח מדינה פלסטינית עצמאית. ניתן להגיע לשם רק אם נעבוד כולם ביחד. ישראל צריכה לנקוט צעדים - למנוע אלימות מתנחלים, להפסיק הריסות בתים של פלסטינים בגדה. כל אלה מונעים מישראל להגיע לביטחון. הפלסטינים צריכים לשפר את המשילות. אם ישראל רוצה ששכנותיה הערביות יקבלו החלטות קשות, גם ישראל צריכה לקבל החלטות כאלה".
1 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן
(צילום: U.S. Department of State)
בתחילת דבריו אמר מזכיר המדינה: "אנחנו יודעים שאצל האנשים שהושפעו מההתקפות - הזמן זז אחרת. נפגשתי עם משפחות חטופים ומשפחות של חטופים ששוחררו. בשבילם כל יום, כל שעה, כל דקה שהם מופרדים מיקיריהם - זה נצח". בלינקן הדגיש: "הנשיא ביידן אמר שלישראל יש את הגב של ארה"ב. הידידות בין המדינות יוצאת דופן - זה קשר מיוחד". הוא ציין כי ביקש מישראל להעביר לרשות הפלסטינית את מלוא כספי המיסים שהכרחיים לתשלום משכורות.
בלינקן הוסיף: "הזמן עובר אחרת עבור משפחות בעזה - מאות אלפים רעבים. אימהות ואבות מנסים למצוא משהו להאכיל ילד רעב. עוד יום עובר בלי אוכל. הזמן עובר אחרת גם לישראלים ופלסטינים שיקיריהם נהרגו. הזמן נופל ללפני ואחרי, להתמודד עם האובדן לא נוכל להבין. המחיר האנושי הכבד הוא אחת הסיבות שאנו ממשיכים לעמוד לצד ישראל כדי להבטיח ש-7 באוקטובר לא יקרה שוב.
"אני ממוקד בלהביא את שאר החטופים הביתה, לטפל במשבר ההומניטרי ולהגן על חיי אזרחים ולמנוע מהקונפליקט להתרחב. אנחנו עובדים על שלום בר-קיימא באזור. אנו מאמינים שהפנייה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מסיטה את תשומת הלב של העולם מהמאמצים האלה. ההאשמה ברצח עם מופרכת. אלה שמאשימים את ישראל - חמאס, חיזבאללה, החות'ים ותומכים באיראן - ממשיכים לקרוא בפומבי להשמדת ישראל ולרצח המוני של יהודים".

"הפגיעה בחיי ילדים גבוהה מדי"

אחרי שביקר קודם לכן בטורקיה, יוון, ירדן, קטאר, איחוד האמירויות וסעודיה, אמר בלינקן: "כל המנהיגים שותפים לדאגה מהתרחבות הסכסוך. כולם מוכנים להפעיל קשריהם למנוע הסלמה ולמנוע פתיחת חזיתות נוספות. כולם מודאגים מהמספר הרב של אזרחים שנפגעו. אנו יודעים שאויב שמסתתר בבתי ספר ובתי חולים הופך את זה לאתגר, אבל הפגיעה בילדים גבוהה מדי".
מזכיר המדינה הוסיף: "חשוב להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה, פתיחת כרם שלום. ההשפעה על ילדים בלי אוכל מסכנת חיים. אני מבין שעוד אוכל, ילדים ותרופות ייכנסו לעזה - ואז יגיעו באפקטיביות לאנשים שצריכים אותם. ישראל תעשה מה שהיא יכולה להסיר מכשולים מלהגיע לאזורים אחרים בעזה, כולל מנגנונים שיבטיחו שהאוכל והסיוע מגיע. ארה"ב ממלאת תפקיד חשוב במילוי הצרכים ההומניטריים בעזה.
"דנו על הקמפיין הצבאי של ישראל בעזה. שיתפנו עצות כיצד ישראל יכולה להשיג היעד להבטיח ש-7 באוקטובר לא יחזור על עצמו, כאשר הקמפיין הישראלי נע לשלב פחות עצים בצפון עזה וצה"ל מצמצם את כוחותיו. סיכמנו על כניסה של משלחת או"ם לצפון עזה כדי לבחון כיצד ניתן להחזיר את התושבים לצפון. זה לא יקרה בין לילה, אך המשימה תתחיל תהליך שימפה המכשולים וכיצד ניתן להתגבר עליהם".
על הפעילות נגד ישראל בגזרות אחרות, אמר בלינקן: "יש כמה פעולות שננקטות על ידי החות'ים ופרוקסים אירניים בעיראק וסוריה שמאיימים על היציבות באזור. אנחנו נחושים, שוב, לא לראות הסלמה, שהעימות לא יתפשט והבהרנו את זה. אבל כמובן אם הצוות שלנו, אם הכוחות שלנו יותקפו, נגיב. נגן עליהם. עשינו את זה בעבר הלא רחוק. אני לא אעשה ספקולציות על מה שיקרה בעתיד, רק אבהיר שאם הפעולות האלה יימשכו יהיו השלכות, לא אגיד יותר".
אנתוני בלינקן ויואב גלנט בפגישת בלשכת שר הביטחון בקריה, תל אביב
(צילום: שחר יורמן )

במהלך פגישתו של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן עם חברי קבינט ניהול המלחמה התחדדו הבדלים בין גישות הצדדים לעתיד עזה בתקופה הקרובה. בעוד בלינקן לוחץ על ישראל לאפשר חזרת תושבים פלסטינים לצפון הרצועה, בישראל חוששים שמהלך כזה יפגע במטרות המלחמה - מיטוט חמאס והחזרת החטופים.
ישראל התנגדה לדרישה של בלינקן להחזיר אוכלוסייה לצפון הרצועה עד שלא תהיה עסקה להשבת חטופים. מעבר לכך, ישראל גם הבהירה שהמצב בצפון הרצועה לא מאפשר החזרת תושבים. במקביל, הקבינט נענה לבקשתו של בלינקן לאפשר למשלחת של האו"ם לקיים ביקור בצפון הרצועה כדי לראות מקרוב את מצב התשתיות ולמפות את הצרכים באזור.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר: "מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן, ברוך הבא לישראל. אנו מעריכים מאד את תמיכתה של ארה"ב בישראל, אך במה שנוגע לקיום שלנו בארצנו נפעל תמיד לפי האינטרס הישראלי. ולכן נמשיך להילחם בכל העוצמה כדי להשמיד את החמאס, לא נעביר שקל לרש"פ שיגיע למשפחות הנאצים בעזה ונפעל כדי לאפשר את פתיחת שערי עזה להגירה מרצון של פליטים כפי שהקהילה הבינלאומית נהגה כלפי הפליטים מסוריה ואוקראינה".