סמל-ראשון אפרים יכמן ז"ל (21) מהיישוב נווה דניאל, לוחם מגדוד שקד בחטיבת גבעתי, נפל ביום שלישי בקרב בצפון רצועת עזה. הוא הותיר אחריו הורים, הרב שמואל וליאת יכמן, ארבע אחיות ושני אחים. אפרים היה תלמיד שיעור ד' בישיבת ההסדר ירוחם - והוא הנופל השמיני של הישיבה מאז תחילת המלחמה.
1 צפייה בגלריה
בוגרי ישיבת ההסדר בירוחם שנפלו במלחמה
בוגרי ישיבת ההסדר בירוחם שנפלו במלחמה
שמונת הנופלים מישיבת ההסדר ירוחם
(צילום: באדיבות ישיבת ההסדר ירוחם)
"אפרים היה בחור מיוחד, עדין נפש, מוכשר בצורה בלתי רגילה, בעל נשמה, שקדן, נעים לכולם, נעים לחבריו, נעימות של מפגש עם התורה", ספד לו ראש ישיבת ההסדר ירוחם, הרב חיים וולפסון. "הוא היה מאיר פנים, מחייך, בעל לב זהב והיה מלא קדושה ואהבת הבריות השם והתורה. הוא היה תמיד אופטימי ושמח ועם חיים כל כך עשירים, ובכל זאת הוא לא נטש את בית המדרש".
הרב וולפסון הוסיף: "הוא היה מלאך בחייו וכנראה שייך לעולם של מלאכים. אפרים היה תלמיד שיעור ד', חלק מאותה חבורה שברגע שהתחילה המלחמה בשמחת תורה חזרה ליחידות שלה בגבעתי, ומאז נלחמת בעזה". חבריו של אפרים מספרים על בחור שהמוסיקה הייתה חלק בלתי נפרד מנפשו, שלאורך השנים למד במגמת מוסיקה וניגן בתופים ובפסנתר בכל אירוע והזדמנות".
הלווייתו של סמ"ר אפרים יכמן ז"ל

במהלך הקרבות בעזה נפלו גם התלמידים והבוגרים הבאים: סמל אריאל אליהו (19) ממצפה יריחו, רב-סמל במיל' ינון פליישמן (31) מירושלים, סמל-ראשון איתן דב רוזנצוויג (21) מאלון שבות, סרן איתן פיש (23) מפדואל, סמל יקיר ידידיה שנקולבסקי (21) ממגדל עוז, רב-סמל מתקדם במיל' גדעון אילני (35) מעשהאל, ורב-סמל ראשון במיל' אלישע לוינשטרן (38) מחריש.
"אין לנו מילים, אנחנו זועקים זעקה בלתי נשמעת מסוף העולם ועד סופה. זעקנו בבית המדרש והשתמשנו במילים של דוד המלך כדי לבטא את הזעקה הנוראית שאנחנו מרגישים. עם ישראל ממשיך להילחם ואנחנו איתו ונאלצים שוב לשלם את המחירים הנוראים", אמר הרב וולפסון.
הרב אוריאל עיטם, שותפו של הרב וולפסון לראשות הישיבה, סיפר בשיחה עם ynet על אופיה של הישיבה ועל ימי המלחמה וההתמודדות הקשה: "בישיבה אנחנו משלבים לימוד תורה מעמיק עם שירות צבאי קרבי. אנו עושים זאת מתוך אמונה באחריות לעם ישראל, ומתוך שותפות עמוקה בכל האתגרים הגדולים שיש לו - האתגרים הקיומיים-ביטחוניים, והאתגרים הזהותיים-רוחניים. אנחנו עושים את זה בירוחם לא במקרה, אלא מתוך אמונה בחיבורים בתוך עם ישראל, ומתוך רצון לפגוש אוכלוסיות שמטבע הדברים התלמידים שלנו – שבאים לירוחם מכל רחבי הארץ - לא היו פוגשים במקומות אחרים.
"אנחנו מאמינים גדולים בלהקשיב: להקשיב לתורה ולהקשיב לעם ישראל, כולל ציבורים שחושבים אחרת מאיתנו. לחפש קודם כל את המשותף, ואז לברר את המבדיל. החבורה היקרה שלנו נמצאת ברובה עכשיו בכל גזרות הלחימה, מתוך יותר מ-300 תלמידים בהווה וקרוב ל-200 מגויסים כעת, רובם חיילים קרביים שלוחמים ברצועת עזה, בצפון ובאיו"ש, ואיתם עוד מאות מבוגרינו. אנחנו כצוות עסוקים מאוד בקשר איתם, ונפעמים מהרוח הגדולה של המסירות לעם ישראל שאנחנו פוגשים אצלם".

"עסוקים כל הזמן בלחזק ולהתחזק"

הרב עיטם אמר עוד: "ההתמודדות עם הנופלים היא לא פשוטה והכאב גדול מאוד, ומצד שני יש לנו הכרה ברורה בכך שזה צו השעה, ומלחמת תקומה שאין צודקת ממנה. הנופלים האלה נותנים לנו חיים לעשרות שנים. אנחנו נפגשים עם הלוחמים שלנו בגזרות השונות ורואים את הנחישות שלהם, ואת המסירות שלהם למשימה. את הרצון הגדול שלהם להביא לחיסול האויב העזתי שחפץ למחוק את עם ישראל ומדינתו, ולהביא לחילוץ החטופים. אנחנו מתחזקים מאוד גם מהמפגש עם המשפחות אצילות הנפש של הנופלים. אנחנו עסוקים כל הזמן בלחזק ולהתחזק.
אנחנו נושאים יחד בתוך הלב כאב גדול, לצד חוזק פנימי גדול. חוזק שבא מתוך אמונה בצדקת הדרך של עם ישראל, ומתוך אמונה גדולה בקב"ה. כל אלו ביחד נותנים לנו את החוזק. אנחנו מקפידים להיות בקשר הדוק עם התלמידים, עם הלוחמים, עם הבוגרים ועם ההורים, ולהיות עם משפחות הנופלים שהפכנו איתם למשפחה אחת. קצב האירועים הנוכחי לא נותן לנו זמן בכלל להתפנות לעסוק בהנצחות, אבל אנחנו בוודאי נגיע לזה ונמצא את הדרכים. מדובר בשמונה אנשים שכל אחד מהם הוא יהלום ואישיות מיוחדת. אנשים שבנו את עצמם בצורה מרשימה מאוד והותירו לנו השראה גדולה ללכת בעקבותיהם".
באיגוד ישיבות ההסדר אמרו: "אנו מבכים מרה את נפילתו של החייל סמ"ר אפרים יכמן הי"ד, לוחם בחטיבת גבעתי, תלמיד ישיבת ההסדר ירוחם, שנפל במלחמת המצווה. בשם ראשי ישיבות ההסדר וכלל הרבנים והתלמידים, אנו מחבקים את המשפחה, את רבני הישיבה, תלמידיה ובוגריה, ומתפללים לניצחון מוחץ של חיילינו הגיבורים על אויבינו השפלים והאכזריים. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".