הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש (חמישי) לאחר פסגה בקטאר ולקראת השיחות בקהיר, ולפי גורמים מדיניים ראש המוסד דדי ברנע אמר לנוכחים כי בלי העקרונות שעליהם מתעקש ראש הממשלה בנימין נתניהו "לא ננצח, ולא נחזיר את החטופים". כך נודע ל-ynet.
"בלי הסעיפים שראש הממשלה נתניהו מתעקש עליהם לא נוכל לחדש את המלחמה ובלי זה לא ננצח ולא נחזיר את כל החטופים. זה מה שדרוש לטובת מדינת ישראל", אמר ראש המוסד לטענת הגורמים, על רקע הביקורת מצד גורמים ביטחוניים ומצד משפחות חטופים. ברנע חזר מקטאר שם נפגש עם נציגי המתווכות, והערב ראש השב"כ רונן בר המריא למצרים, להמשך המשא ומתן. לאחר מכן הבהירו בלשכת ראש המוסד כי הציטוטים שיחוסו לא אינם נכונים.
נתניהו בנאום בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: דובר צה"ל )

לדבריו, "בלי העבודה של צה"ל והכוח שאנחנו מפעילים בעזה לא היינו מגיעים לכלום. ככל שהצבא יעבוד יותר חזק ואגרסיבי בעזה, כך נצליח יותר במשא ומתן. צריך להגביר את הלחץ בעזה".
מלשכת ראש המוסד נמסר כי ברנע "התייחס בדבריו לעובדה כי התמרון הצבאי העצים ברצועה היה אפקטיבי בקידום ופתיחת משא ומתן, וכי הוא עומד מאחורי עקרון החזרה למלחמה על מנת להשיב את כל החטופים, כולל הגברים והחיילים בשלב השני".
בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 מנה נתניהו את אותם עקרונות, שעליהם חזר על אף אותה ביקורת. "אני רוצה להדגיש: אני מחויב למתווה לשחרור חטופינו, אבל מרצחי החמאס עדיין ממשיכים לדבוק בדרישות שסותרות את המתווה, שמסכנות את ביטחון ישראל. כראש ממשלת ישראל, ומתוך אחריות לאומית, אינני מוכן להסכים לדרישות אלה. לכן אני עומד בתוקף על ארבעה עקרונות הכרחיים לביטחון ישראל שמתקיימים במתווה", אמר נתניהו.
לפי נתניהו, אותם עקרונות הם אלו: "כל מתווה חייב לאפשר לישראל לחזור להילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא נאפשר הברחת נשק לחמאס ממצרים, בראש ובראשונה על-ידי שליטה ישראלית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח; לא נאפשר את חזרתם של מחבלים חמושים, וכניסת אמצעי לחימה, לצפון הרצועה. רק כך נשמר את ההישגים, שהשגנו בלחימה עיקשת ובדמם היקר של לוחמינו; אני עומד על כך, שכבר בשלב הראשון של המתווה, מספר מקסימלי של חטופים חיים ישוחרר".
עינב צנגאוקר בצעדה לירושלים
(ללא קרדיט מיעל צ'כנובר )

ביום השני לצעדת משפחות החטופים לירושלים, התייחסה עינב צנגאוקר - אימו של מתן החטוף בעזה - לאותם עקרונות שמנה נתניהו: "ראש הממשלה שוב תוקע מקלות בגלגלי העסקה ועלול למנוע ממני לראות את מתן. השיטה אותה שיטה: בבוקר מודיעים על התקדמות ועל משלחת, ובערב הוא חוזר לסורו ומטרפד. נראה שהוא החליט לוותר על הילד שלי ועל שאר החטופים וכבר מכין את הקרקע לקרב ההאשמות".
"אנחנו אומרים לנתניהו - גם אתה יודע שזו ההזדמנות האחרונה לעסקה שתציל חיים", הוסיפה. "אם תטרפד את העסקה, נרדוף אותך לעד, ונדאג שתיזכר לדראון עולם כמי שהפקיר את ילדינו. כמי שגזר גזר דין מוות על אזרחים שהופקרו על-ידך משיקולים פוליטיים. אסור לתת לנתניהו לטרפד את העסקה. זה הזמן של עם ישראל שרוצה את החטופים בבית לצאת ולהשמיע קול כדי לא לאפשר לו להמשיך עם הטריקים והשטיקים שלו".
בחמאס טענו בינתיים שישראל מורחת זמן, ובג'יהאד האיסלאמי דרשו בתוקף נסיגה מהשטחים שעליהם שולט צה"ל. "אנחנו רוצים ערבויות בכל הנוגע לנסיגת כוחות צה"ל מצירי פילדלפי ונצרים", אמר בכיר הגי'האד האיסלאמי, מוחמד אל-הינדי. "ישראל רוצה להחליט מי ינהל את מעבר רפיח, אך היא תיכשל".
פורסם לראשונה: 22:56, 11.07.24