נחמן אש בתדרוך עיתונאים בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה
(צילום: לע"מ)

46 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הערב (יום ד'). מדובר בעלייה נוספת לעומת הנתון שהתפרסם אתמול.
מהנתונים עולה כי היום פונו תשעה חולים במצב קשה לבתי החולים. בששת הימים האחרונים פונו בסך הכול לבתי החולים 33 חולים במצב קשה עם זאת, מספר המונשמים נותר יציב והוא עומד על 17. גם מבחינת הנפטרים אין שינוי ומקרה הפטירה האחרון מקורונה אירע ביום רביעי לפני שבועיים.
במקביל, עוד מאות ישראלים אובחנו כחיוביים לנגיף. מאז חצות קיבלו 325 ישראלים הודעה שהם חיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-46 אלף בדיקות ומספר החיוביים עומד על 0.7% - בדומה לימים האחרונים.
בישראל שני יישובים אדומים – מעלה אדומים וכפר יונה. מספר החולים הפעילים עומד על 3,345 ומתוכם 381 מתגוררים בתל אביב, 174 בפתח תקווה, 150 בכפר סבא, 129 בהרצליה, 124 בכפר יונה, 111 בנתניה, 110 בראשון לציון, 95 במעלה אדומים, 88 בהוד השרון, 82 במודיעין מכבים רעות, 69 ברחובות, 64 בפרדס חנה כרכור, 61 בחולון, 55 ביהוד, 53 בשערי תקווה, 53 ברמלה, 53 בחיפה, 53 בירושלים, 50 ברעננה, 49 בקריית אונו, 47 ברמת גן, 46 בחדרה ו-42 בצופים.
1 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בני נוער מתחסנים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
מוקדם יותר היום אימץ קבינט הקורונה חלק מהמלצות משרד הבריאות, ובתום דיון של שלוש שעות בלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט, הוחלט על שורת צעדים לצמצום התחלואה ועצירת התפשטות זן הדלתא. הוחלט על בדיקות מהירות בכניסה למוסדות גריאטריים, ביצוע בדיקות קורונה מהירות בקייטנות ובמחנות קיץ שבהם משתתפים יותר מ-100 ילדים, וחובת בידוד לכל השבים מחו"ל עד לקבלת תשובה שלילית לבדיקת קורונה שיבצעו עם נחיתתם.
הבדיקות במוסדות ובקייטנות יהיו על חשבון המדינה, הבדיקות לשבים מחו"ל יהיו בתשלום. החלטות הקבינט ייכנסו לתוקף בעוד כשבוע עד 10 ימים, ומלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט נמסר כי לא מדובר ב"מגבלות דרסטיות".
עוד ציינו בלשכת ראש הממשלה כי "במטרה להגביר את שיתוף הפעולה של הציבור באכיפת הבידוד - משרד הבריאות יקיים עבודת מטה לבחינת קיצור ימי הבידוד". הקבינט הסמיך את ראש הממשלה בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ לקבל החלטות שוטפות למימוש האסטרטגיה שנקבעה.
בדיון נקבע כי האסטרטגיה הקיימת תימשך - "בלימה רכה" של התפשטות הנגיף, תוך מינימום פגיעה בכלכלה ובשגרת החיים. בין השרים הוסכם כי יישום האסטרטגיה הזו מחייב נטילת סיכונים מסוימים, אך ציינו כי "במכלול השיקולים, לרבות הכלכליים, מדובר באיזון המתבקש". השרים גם החליטו על הגברת מבצע החיסונים הארצי, הגברת מאמצי ההסברה לציבור בדגש על עידוד התחסנות ועטיית מסכה.
במסגרת מימוש האסטרטגיה, נקבע כי שני הווקטורים המרכזיים יהיו הורדת מקדם ההדבקה, לצד פגיעה מינימאלית במשק. הפרמטר המוביל לבחינת פעולות הממשלה ימשיך להיות היקף החולים הקשים.
רה"מ בנט בפתח קבינט הקורונה
(צילום: עומר מירון, לע"מ, סאונד: בן פרץ , לע"מ)

פרויקטור הקורונה והמיועד לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות אמר הערב בתדרוך לעיתונאים כי מרבית המאושפזים מקרב החולים בקורונה הם מעל גיל 60 וכי נתוני יעילות החיסון לא השתנו. "העלייה בתחלואה נמשכת, ביומיים האחרונים יש מעל 500 מאומתים ביום ומקדם ההדבקה גבוה ועומד על 1.42", אמר פרופ' אש. "התחילו להופיע מקרים גם במגזר הערבי והחרדי. אנחנו עדיין במספרים קטנים אך המגמה היא ברורה".
הוא הוסיף: "יש לנו מלאי מספיק של חיסונים לקבלת חיסון ראשון עד סוף השבוע, אז אנא נצלו את זה ולכו להתחסן בימים הקרובים. זו הדרך הטובה ביותר לעצור את התפשטות הנגיף.
"מאחר שווריאנט הדלתא מדבק יותר, רמת החיסון שהספיקה כדי לעצור את וריאנט אלפא הקודם כבר לא מספיקה, אז צריך יותר מחוסנים. במספרים האלה, היכולת שלנו להשתלט על ההתפרצות יותר טובה. אין לנו רצון מיוחד להטיל מגבלות שלא לצורך".

לא צפוי סגר

פרופ' אש ציין כי החלת סגר לא נשקלת כלל בימים אלה, והדגיש כי אם מספר חולי הקורונה במצב קשה יסכן את מערכת הבריאות ייאלצו הרשויות לנקוט צעדים נוספים. לשאלת ynet בנוגע ליעילות הבדיקות המהירות, אמר פרופ' אש: "ביצוע הבדיקות המהירות בצורה נרחבת זה אתגר שהוא גם אתגר לוגיסטי וגם אתגר כלכלי.
"אנחנו הפעם רוצים לנסות לעשות את הבדיקות בצורה כזאת שזה לא בהכרח יהיה בכניסה לאירוע אלא אולי בסוג של קיוסקים. אנחנו עובדים על זה ומקווה שנוכל להוציא את זה לפועל למהירות. הבנו שהעלות על הפרט היא גבוהה מדי ובפעילויות ילדים, הכיוון שלנו הוא שזה יהיה על חשבון המדינה"