גורמים שמעורים במגעים לעסקת חטופים אמרו הערב (שבת) כי הפסגה בפריז, ממנה שב מוקדם יותר היום ראש המוסד דדי ברנע, הייתה "מוצלחת מאוד". לדבריהם, הייתה הסכמה על התנעת המו"מ - ואפילו נקבע היום שבו השיחות יחלו - ככל הנראה שלישי הקרוב. עם זאת, טרם נקבע המיקום של השיחות.
הגורמים ציינו כי כדי להביא לעסקה "חייבים לעבוד מסביב לשעון". הם הסבירו כי בישראל "לא רוצים לקבל מצב של קיפאון ומבוי סתום, כי זה לא טוב לחטופים. שעון החול שלהם אוזל". עם זאת, הם אומרים, "צריכים להיות ריאלים. אין עדיין פריצת דרך". במסגרת הפסגה סוכם על מתווה ש"יכול להתניע מו"מ". "זה דבר חיובי", ציינו.
משפחות חטופים: "בסוף תיכפה הפסקת מלחמה בלי החטופים"
(צילום: ליאור שרון)

ההתפתחות החיובית הזו במגעים לעסקת חטופים מגיעה למרות התפתחות שלילית בזירה אחרת - בית הדין בהאג. ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק מהווה לדברי הגורמים "תמריץ לסינוואר ורוח גבית לטרור". למרות זאת, ישנה תמימות דעים מצד כולם כי חייבים להתקדם במגעים. המו"מ יחל בשיחות של המתווכות עם החמאס, ואחר כך, בהתאם להתפתחויות יקראו גם לצוות המו"מ הישראלי. גורם ישראלי אמר: "מוקדם לדעת מה יגיד סינוואר".
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לרשת אל-ג'זירה כי "המשא ומתן נועד לעצור את התוקפנות, לסיים את המצור ולהשיג הסכם חליפין הוגן. לא התבשרנו מהמתווכים על שום דבר הקשור לחידוש המשא ומתן, הדיבורים היום על משא ומתן חדש אינם רציניים".
מוקדם יותר היום עדכנו בישראל כי ראש המוסד ברנע נועד עם ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני. השלושה דנו בבניית תשתית שנועדה לאפשר התקדמות לפתיחת מו"מ מחודש לשחרור החטופים. בסיום הפגישה, נמסר, הוחלט כי במהלך השבוע הקרוב ייפתח מו"מ על בסיס הצעות חדשות בהובלת המתווכות - מצרים וקטאר, במעורבות פעילה של ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, מפגן מחאה בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, מפגן מחאה בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
למרות האכזבה ממצרים וקטאר, יש להן "תפקיד חשוב"
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool, סיון חילאי, Christophe Ena / POOL / AFP)
למרות האכזבה משתי המתווכות - מצרים וקטאר - הן יהיו מעורבות גם הפעם בשיחות, כמי שיכולות לנהל מגעים מול ארגון הטרור חמאס. במקרה של מצרים, מעורבותה במגעים מגיעה ברקע מתיחות שיא - אחרי שגרמה לפיצוץ הסבב הקודם, עם ה"תרגיל" שעשתה לישראל ולשאר המתווכות, בהן ארה"ב.
מצרים, כך לפי הגורמים, היא בעלת תפקיד חשוב, וכך גם קטאר. עם זאת, בישראל לא מדברים כרגע על "סולחה" מול דוחא, למרות האכזבה הקשה מהמתווכת מתחילת המלחמה, וביתר שאת בתקופה האחרונה.
דובר צה"ל מעדכן על חילוץ שלוש גופות החטופים
(צילום: דובר צה"ל )

אחר הצהריים קיימו משפחות חטופים הצהרה לתקשורת ליד בסיס הקריה בתל אביב. יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון, התייחסה לפרסום על אפשרות חידוש המגעים לעסקה: "אנחנו רואים כיצד נתניהו ממשיך לטרפד עסקאות, וכיצד הוא ממשיך להוות מכשול לעסקה. אנחנו ממשיכים לקרוא לגנץ, איזנקוט, גלנט ודרעי: אל תתנו לנתניהו להפקיר את בני משפחותינו לגורל של עינויים ומוות בידי מרצחי החמאס. בגלל נתניהו אחיותינו ובנותינו נאנסות עכשיו בעזה. בגלל נתניהו הורינו, אחינו ובנינו חשופים לעינויים רעב ומוות. חובתכם לבלום את ניסיונות הסיכול של נתניהו. אם לא, דם החטופים שלא יחזרו בחיים יהיה גם על ידיכם".
עמרי ליפשיץ, בנו של עודד ליפשיץ, אמר: "זהו היום ה-232 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. משפחות החטופים חיות בתוך סיוט מתמשך של רולטה רוסית. בכל כמה ימים אנחנו קמים עם הודעה על עוד ארון שיוצא מעזה. אי אפשר להמשיך ככה. יש חטופים חיים בעזה, אנחנו רוצים לקבל אותם בחזרה בבית ובחיים, ואת הנרצחים לקבר ישראל. כולנו, למעט כמה שרים קרי לב, צפינו בסרטון חטיפת התצפיתניות המזוויע. אף אבא בישראל לא צריך לראות את הבת שלו החיילת נחטפת מבועתת עם דם על הפנים, ואף אמא בישראל לא צריכה לשמוע על פרטי החטיפה של הבן שלה מהתקשורת".
2 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין, הקריה בתל אביב
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין, הקריה בתל אביב
משפחות חטופים בשער בגין. "התנאים לעסקה לא השתנו"
(צילום: ליאור שרון)
עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר, הוסיפה: "צריך להבין אחת ולתמיד: התנאים לעסקה לא השתנו, והם הדרך היחידה להחזרת החטופים: לא תהיה עסקה בלי הפסקת המלחמה. אם הממשלה לא תחתור עכשיו לעסקה, בסוף תיכפה על ישראל הפסקת מלחמה ללא החזרת החטופים, וממשלת ישראל תחרוץ את גורלם ואנחנו נאבד את בני משפחותינו לנצח. הממשלה חייבת עכשיו להוביל יוזמה לעסקה הכוללת את הפסקת המלחמה בתמורה להחזרת כל החטופים".
ב-20:30 תחל הפגנה בהשתתפות אימהות של חטופים, וינאמו ⁠עינב צנגאוקר, אימו של מתן צנגאוקר; ויקי כהן, אימו של נמרוד כהן; ענת אנגרסט, אימו של מתן אנגרסט ומעיין שרמן, אימו של רון שרמן ז"ל שגופתו חולצה מעזה.