(צילום: נויל האריס)

העיכוב בפינוי חומש שוב עולה לכותרות - ועל רקע המתיחות הפוליטית סביבו, בימים האחרונים פתחו ב"שלום עכשיו" קמפיין שלפיו בשבת הם יגיעו לפרק את המאחז בעצמם עם בולדוזרים. אלק יפרמוב, מנהל פעילות ציבורית ב"שלום עכשיו", כינה הבוקר (יום חמישי) באולפן ynet את המתנחלים במאחז "שונאי ישראל" ו"עבריינים אלימים", והדגיש כי המאחז הוקם בניגוד לחוק. מנגד, ראש מועצת שומרון יוסי דגן טען כי "זו פרובוקציה זולה וממוחזרת של משרד יחסי ציבור שצריך להתרענן". צפו בעימות בסרטון שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
יוסי דגן
יוסי דגן
איים בדיבה. דגן והקמפיין נגד חומש
(צילום: שלו שלום, TPS)
3 צפייה בגלריה
אלק יפרמוב, שנעצר בהפגנה ביום חמישי
אלק יפרמוב, שנעצר בהפגנה ביום חמישי
"כל המאחז הזה הוא עבירה מתמשכת על החוק". אלק יפרמוב
היישוב ההיסטורי חומש פונה באוגוסט 2005 מתושביו במסגרת תוכנית ההתנתקות. מאז, השהות של ישראלים במאחז אינה חוקית, אולם החל מ-2009 פועלת במקום "ישיבת חומש" שבראשה עומד הרב אלישמע כהן, ולומדים בה מדי יום עשרות אברכים. מאז הפיגוע שבו נרצח יהודה דימנטמן ביציאה מהמאחז, תפיסת המרחב בחומש השתנתה באופן דרמטי - אחרי שנים של העלמת העין מצד הצבא. המתנחלים קיימו מאז כמה אירועים המוניים סביב חומש כדי לחזק את תודעתו בציבור, כשמנגד צה"ל מונע מישראלים להגיע למאחז הלא-חוקי. הפיכת חומש לסמל בהתנחלויות משפיעה מאוד על חברי הכנסת של ימינה, חרף עמדת אנשי הצבא שיש לפנות את הישיבה.
יפרמוב התייחס בדבריו לקמפיין של שלום עכשיו, ואמר כי "בהחלט נגיע עוד יומיים עם בולדוזר גדול ויפה, ואנחנו מתכוונים לפרק את המאחז הזה, שנמצא שם בניגוד לכל חוק. המאחז בחומש הוקם בניגוד לחוק ההתנתקות ובניגוד לצו אלוף שקבע שמזמן היה צריך לפנות אותו, וגם בניגוד לפסיקת בג"ץ. כלומר, מדובר במאחז של עבריינות. יוסי דגן הוא פטרונם של העבריינים האלימים שיושבים שם בניגוד לחוק ומצפצפים עליו".
3 צפייה בגלריה
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי אופוזיציה בחומש
(צילום: מועצת שומרון )
יפרמוב תקף את המתנחלים במאחז: "הם לא רק עבריינים שצריכים להיות בכלא, אלא אנשים שהם נטל ביטחוני והצבא קובע את זה גם. כל חייל שנמצא שם כדי לשמור עליהם, יכול היה למנוע את הפיגוע הבא".
אז אתם עכשיו הרשות השופטת והמבצעת, כל רשויות החוק? "כמעט משעשע שמדברים איתנו על החוק. כל המקום שם הוא עבירה מתמשכת על החוק. יוסי דגן שולח את הצעירים האלה במודע ומדיח אותם לדבר עבירה, לעבור כל יום על החוק. אחר-כך כשיש פיגוע חלילה ומישהו נפגע וצה"ל אומר שמסוכן שם, זה צריך להיות על מצפונו".
לדברי דגן, "בשונה ממה שנטען - שהוא כמובן תביעת דיבה מובטחת אם יתחשק לי - אני לא שולח אף אחד לחומש, והמועצה האזורית שומרון לא עושה שום דבר בניגוד לחוק". דגן הוסיף, חרף העובדה שהמאחז פונה עוד בתוכנית ההתנתקות מצפון השומרון ב-2005, כי "ציבורית אני דורש מהממשלה, שזה בהחלט בידיה, לא רק שלא לפנות את המקום - אלא לאשר אותו".
דגן טען: "בניגוד לגוש קטיף, שבגירוש הנוראי שהיה שם צה"ל יצא החוצה ונוצר גבול ואנחנו חוטפים טילים בכל הארץ, הסיבה היחידה שאין טילים מצפון השומרון והמרכז לא הפך ל'עוטף השומרון' היא כי צה"ל נשאר שם. לא היה שום היגיון בעקירה כשנשארת שליטה מלאה של מדינת ישראל".
ראש מועצת שומרון גם תקף את הקמפיין של שלום עכשיו: "כל בר דעת מבין שמדובר בפרובוקציה זולה, ואגב גם ממוחזרת, של משרד יחסי ציבור שצריך להתרענן כי כבר היה סיפור דומה בשומרון לפני כמה זמן. אני חושב שזה פתטי. לפני כמה חודשים הצעתי ליו"ר ועדת השמות הממשלתית לשנות את השם של חומש ל"חאן אל חומש", בשביל כל מיני ציבורים שנמצאים בדרכם עם שופלים לחאן אל אחמר, ולכל אותם עשרות אלפי בתים לא-חוקיים שמשתלטים על מה שנקרא שטחי C".
הממשלה תיפול אם חומש יפורק? "אם הממשלה הזו, לראשונה בתולדות המדינה, לא רק שלא תחזק את ההתיישבות אחרי רצח אלא גם תיתן פרס לטרור ותפנה את המאחז - היא תיפול. מלכתחילה היא צריכה להתחלף, אבל ממשלה שנותנת פרס לטרור ורוצה להרוס אחרי פיגוע, כמסר שמעודד חלילה עוד פיגועים ברחבי המדינה, אין לה זכות קיום".
בשלב זה קרא יפרמוב: "אנחנו מגיעים למאחז ביום שבת משום שהחבורה הזו של שונאי ישראל שנמצאת שם לא תעצור בחומש". דגן, בתגובה, כינה אותו שוב פרובוקטור.