לאחר שישראל ביטלה את המעמד של הצוות הדיפלומטי הנורבגי שעסק ברשות הפלסטינית, שר החוץ של נורבגיה, אספן בארת אייד, זימן את סגנית שגריר ישראל וביקש ממנה הסברים למהלך. הוא טען כי היא "לא הצליחה לספק הסבר", אך בישראל אומרים שהתיאור שלו אינו נכון.
שר החוץ הנורבגי, כך אומרים בישראל, "זימן את הממונה על שגרירות ישראל באוסלו יאנה קוטליאר גל וביקש ממנה הסברים למהלך, והממונה על פי הפרקטיקה הדיפלומטית המקובלת ועל פי ההנחיות שקיבלה, השיבה כי תעביר את שאלותיו לירושלים והפנתה לאגרת ששוגרה לנורווגים בנושא".
בטרם זימון הנציגה הישראלית כינה בארת אייד את החלטת ישראל "פעולה קיצונית" שיהיו לה השלכות, ואמר לכתבים כי "נורבגיה היא ותמיד תהיה ידידה של ישראל והעם הישראלי. אנו בוחנים כעת אילו צעדים נוספים ננקוט".
2 צפייה בגלריה
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר
(צילום: AP Photo/Nathan Howard, File)
דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת׳יו מילר, התייחס במהלך תדרוך לעיתונאים למהלך הישראלי לביטול המעמד של הדיפלומטים הנורבגים, ואמר כי ארה״ב לא חושבת שהדבר מועיל למגעים בין ישראל לחמאס: ״לנורבגיה יש היסטוריה ארוכה כשזה מגיע למגעים בין ישראל והפלסטינים, כמו בהסכמי אוסלו ושחרור הכספים לרש"פ. אנחנו חושבים שחשוב שהם ימשיכו לשחק בתפקיד הזה, לדבר עם ישראל והרשות. לא מועיל למנוע מנורבגיה את התפקיד הזה. אנחנו נמשיך לעבוד עם שתי המדינות״.
במקביל, מילר התייחס לדיווח שפורסם ב-ynet כי נתניהו ממתין למכתב התחייבות מצד ארה"ב לגבי האפשרות להמשיך במלחמה בין השלב הראשון לשלב השני של עסקת החטופים, אם המגעים לא יעלו יפה. דובר מחלקת המדינה אמר כי בארה"ב לא מכירים את הדיווחים האלה, וכי ״יש אריכטקטורה ברורה להסכם של מעבר משלב 1 לשלב 2, שידרוש משא ומתן. ישראל תרצה להיות בטוחה שהאינטרסים שלה מוגנים במשא ומתן הזה, אבל אנחנו מאוד ברורים שאנחנו רוצים שזה בסופו של דבר יוביל לסיום המלחמה״.
2 צפייה בגלריה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
שר החוץ הנורבגי. ארכיון
( צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
מילר התייחס גם לתביעה שהגישו מתנחלים יהודים-אמריקנים נגד החלטת ממשל ביידן להטיל סנקציות על מתנחלים, ואמר כי היא לא תמנע את צעדי הממשל: ״היינו ברורים שאנחנו מצפים שישראל תנקוט בצעדים להפסקת אלימות המתנחלים, ואם היא לא תעשה זאת - אנחנו נעשה את זה. נקטנו בצעדים האלה ונמשיך לעשות זאת״.
בתביעה, שהגישו המתנחלים יחד עם ארגון נוצרי אמריקני, "Texans for Israel", הם טוענים לפגיעה בחופש הביטוי, הליך הוגן והגנה שווה. לפי התביעה, הצו הביצועי של הנשיא ביידן מתיר הטלת סנקציות על כל מי שהממשל רואה בו כמעורב בערעור ה"שלום" או ה"יציבות" בגדה המערבית - גם אם אין הוכחה להתנהגות פלילית או אלימה. לדברי התובעים הממשל פוגע בחופש הפולחן בכך שהוא רואה ביהודים המבקרים באתרים הקדושים שלהם "פרובוקטיביים" ובכל יהודי שחי בגדה המערבית כ”מכשול לשלום שמשבש או מונע מאמצים להשיג פתרון שתי המדינות".