אם לאחר 7 באוקטובר הקולות הברורים מהדיפלומטיה הבכירה של גרמניה היו כי שלומה ובטחונה של ישראל ואזרחיה היא אחת הסיבות לקיומה של גרמניה, קולות שונים בתכלית יוצאים כעת מאחת מהשותפות לקואליציה הגרמנית, שבכיריה ממלאים פונקציות מכריעות בקבלת ההחלטות של יחסי החוץ של גרמניה.
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של רוה"מ בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ
הצהרה לתקשורת של רוה"מ בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ
שולץ ונתניהו. טוען שגרמניה ממשיכה לספק נשק
(‏צילום: אוליבייה פיטוסי, הארץ)
לפי תחקיר של היומון "בילד", מתברר שרישיונות לייצוא נשק וחלפים לישראל לא הונפקו מאז חודש מרץ. בדיון סוער בפרלמנט הגרמני ביום חמישי טען פרידריך מרץ, מנהיג השמרנים, כי גרמניה לא נתנה אישורים כאלו מזה שבועות וחודשים, אולם הקנצלר אולף שולץ עלה לדוכן אחריו וטען כי "גרמניה סיפקה נשק, ותמשיך לספק נשק" לישראל.
לפי ה"בילד", עיתון הנחשב לפרו-ישראלי באופן מובהק, גורמים מכל סיעות הקואליציה מסרו לעיתון כי בישיבות הביטחון הפדרליות הסודיות בנוכחות הקנצלר ושרים בכירים ממפלגות הקואליציה, ישיבות בהן דנים באישורים של ייצוא נשק, שרת החוץ אנאלנה ברבוק ושר הכלכלה וסגן הקנצלר רוברט האבק, מנהיגי מפלגת הירוקים, מנעו את ייצוא הנשק לישראל.
2 צפייה בגלריה
שער ברנדנבורג ברלין גרמניה
שער ברנדנבורג ברלין גרמניה
שער ברנדנבורג בברלין מואר בדגלי ישראל
(צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
בעוד עמדתה של ברבוק לא ממש מפתיעה לאור התגובות האחרונות שלה לחיסולו של נסראללה ולחיסולי הטרוריסטים בטול כרם, הרי שעמדתו של ברבוק, שדיבר מאז תחילת המלחמה על זכותה של ישראל להגן על עצמה ולשמור על בטחון אזרחיה, נחשבת להפתעה. רק בספטמבר מסר משרד הכלכלה כי "אין חרם לייצוא נשק לישראל. כל בקשה נדונה לפי המקרה שלה".
לפי ה"בילד", שרי מפלגת הירוקים הקפיאו כל בקשה לייצוא נשק וחלפים לטנקים ומסוקים לישראל, תוך שהם מתנים את הבקשה בכך שישראל תבטיח להם ששום נשק שישראל תייבא מגרמניה לא ישמש "לרצח עם". גורמים בממשלה מסרו לעיתון הגרמני כי מדובר בדרישה "אבסורדית" שכל מטרתה הייתה למנוע את ייצוא הנשק לישראל. "להאשים את ישראל ברצח עם זה לקחת צד עם הטענות של אויבי ישראל המובהקים", אמר אחד מהאנשים המקורבים לישיבות, "ולא ברור איך ישראל תוכל להגן על עצמה מפני גרמניה והאשמות לרצח עם אם בית משפט בינלאומי עם הטיה נגד ישראל יחליט שהיא מבצעת רצח עם".
לפי העיתון, ישראל נתנה את האישורים הדרושים בכתב לממשלה הגרמנית בשבוע שעבר, אישורים שעל פיהם מסר שולץ בפרלמנט כי ייצוא הנשק לישראל יימשך.
ההתנהלות של מפלגת הירוקים, ובעיקר של סגן הקנצלר האבק היא לא פחות ממדהימה. הירוקים אמנם נמצאים בשפל מבחינת הפופולריות של המפלגה בסקרים והתוצאות שהשיגה המפלגה בבחירות בשלוש מדינות במזרח גרמניה בחודש האחרון, אך נראה כי היא מנסה לחזק את תדמיתה ביחס לבייס של בוחריה, אנשי שמאל מובהקים שמעדיפים פתרונות דיפלומטיים ומחזיקים באופן כללי בעמדות אנטי ישראליות.
מנציחים את אירועי ה-7 באוקטובר ברחבי העולם
(צילום: משרד חוץ, שגרירות ישראל בברלין)

באותו הקשר של אישור ייצוא ביטחוני, הקבינט הגרמני, בתמיכת הירוקים, אישר בסוף השנה ייצוא של טילי מטוסים לערב הסעודית וייצוא נשק על סך של 336 מיליון אירו לטורקיה - שתי מדינות עם מוניטין גרוע במיוחד לגבי זכויות אדם. לעומתן, ייצוא הנשק לישראל ירד מ-326.5 מיליון אירו ב-2023 ל-14.5 מיליון אירו עד לאוגוסט השנה.