ההדלפה מהשיחה בין השר למפכ"ל - והתגובה חסרת התקדים: במשטרה הגיבו הערב (יום ג') בחריפות לפרסום קטעים משיחה שהוקלטה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין המפכ"ל יעקב שבתאי, ואמרו כי "נדהמו" מכך שהשר ולשכתו מקליטים שיחות אישיות - וכי לפיכך מוטל ספק ביכולת לספק לשר דיווחים, מחשש להדלפות ולחשיפת מקורות חסויים.
2 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
המשטרה: "מטילים ספק ביכולת לספק לשר דיווחים, מחשש להדלפות". שבתאי ובן גביר
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
ההודעה החריפה הגיעה בתגובה לפרסום בחדשות 12 על קטעים מאותה שיחה בין בן גביר ושבתאי שעסקה במקרי הרצח במגזר הערבי. בן גביר אמר לפי הדיווח שזו סיבה לצורך הדחוף במשמר הלאומי שהוא רוצה להקים - גוף ששבתאי הזהיר כי הקמתו בכפיפות לשר, ולא בכפיפות למשטרה, תפגע קשות בביטחון האזרחים ו"תפרק את המשטרה מבפנים".
בדיווח, שכלל רק ציטוטים כתובים ולא הקלטה של הדברים, נאמר כי שבתאי אמר ש"המנטליות של הערבים" היא לרצוח זה את זה - אבל במשטרה מסרו כי דבריו הוצאו מהקשרם.
בן גביר: "עוד רצח ועוד רצח, זה עובר כל גבול, חייבים משמר לאומי חזק" שבתאי: "השר, אין מה לעשות, הם רוצחים אחד את השני, זה הטבע שלהם, זו המנטליות של הערבים" בן גביר: "המפכ"ל, אפשר לעצור את זה, צריך למנוע רצח גם של ערבים וגם של יהודים" שבתאי: "ברמלה ובלוד אנחנו עובדים. דיברנו עם נכבדים מהחברה הערבית ומנסים להרגיע את המצב" בן גביר: "לא מספיק לדבר, תזכור מה קרה בשומר חומות. אני מבין שהשמיכה קצרה ולכן חייבים משמר לאומי. אם תוכיח רצינות – זה שלך. אם לא – אני מתקדם הלאה"
תגובת המשטרה לפרסום ההקלטה הייתה כאמור חריפה: "במשטרה נדהמים מכך שהשר ולשכתו מקליטים שיחות אישיות בין השר למפכ"ל, וזועמים על הוצאת דברים מהקשרם בשיחה שעסקה בדפוסי התנהגות בחברה הערבית – שאינה מסגירה את זהות הרוצחים גם כשידועה לקרובי הקורבנות. התנהלות זו מעמידה בספק את יכולת המשטרה לדווח לשר מבלי שתחשוש מחשיפת מקורות ועיוות השיחות".
המפכ"ל נגד בן גביר: "המשמר הלאומי חייב להיות חלק מהמשטרה"
(צילום: שמיר אלבז)

המתיחות בין המפכ"ל לבין השר הממונה עליו סביב הקמת המשמר הלאומי כבר הגיעה הבוקר לשיאים חדשים, כששבתאי שב ואמר כי הכפפת הגוף החדש, שנועד להזניק כוחות לאירועי אלימות אזרחיים ברחבי המדינה, ליו"ר עוצמה יהודית - עלול להביא ל"הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים".
"זה לא סוד שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפני השר לביטחון לאומי כי הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים", אמר המפכ"ל בטקס השקת מכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הלאומי. "הבהרתי כי הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק ליכולות התפעול של כלל מערכי ביטחון הפנים במדינה".
"למען הסר ספק, אני אומר - משמר לאומי כן, הקמת גוף ביטחוני נוסף מקביל למשטרת ישראל - לא", הבהיר שבתאי. "משמר לאומי חייב להיות חלק ממשטרת ישראל, לפעול במסגרת המשטרתית ולהיות כפוף למפקדי הכוחות הטריטוריאליים על פי שדרת הפיקוד".
הוא הוסיף: "משמר לאומי תחת משטרת ישראל לעולם לא ימצא את עצמו מתנגש עם החוק, אלא משרת אותו. כל ניתוק ממוטת שליטה ופיקוד משטרתי יהווה הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים, הן ברמת בניין הכֹוח והן בהפעלתו. אמשיך לפעול לשמירת עצמאות המשטרה ולהיותה הגוף הפוקד היחיד במדינה, בתחום ביטחון הפנים, כלומר - נוהל אחד, פיקוד אחד, מערכת מידע ומודיעין אחת".
2 צפייה בגלריה
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
"משמר לאומי תחת המשטרה לעולם לא יתנגש עם החוק". ההסכם של נתניהו ובן גביר על הקמת המשמר תחת משרד הבל"מ
הממשלה אישרה שלשום את הקמת המשמר הלאומי, לאחר שהחליטה גם על קיצוץ רוחבי של 1.5% בכל משרדיה לטובת הקמת המשמר - בהתאם להבטחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבן גביר בעקבות השהיית חקיקת המהפכה המשפטית. במסגרת ההחלטה על הקמת המשמר הוחלט גם להקים ועדה שתדון בסמכויותיו ובכפיפות שלו, ותציע אם הוא יהיה כפוף למפכ"ל המשטרה או לגוף אחר.
עוד לפני הפגישה שקיים אתמול עם בן גביר, המפכ"ל הזהיר כי הכפפת המשמר הלאומי לשר הממונה עלולה להוביל לפגיעה בביטחון האזרחים. בעקבות הפגישה התחזקה ההערכה כי המשמר הלאומי יפעל תחת משמר הגבול והמשטרה.
"בניגוד לכל הכותרות, הרעש בתקשורת וההתנגדות סביב הקמת המשמר הלאומי כפי שעלו בעקבות המסמך שעליו חתמו ראש הממשלה והשר בן גביר, הישיבה הייתה טובה", אמר אתמול בכיר במשטרה שהיה מעורב בפגישה. "הצגנו לשר את עבודת המשמר הלאומי והיה מענה לכל השאלות שלו". הצדדים סיכמו על פגישה נוספת לפחות בנושא, וההערכה היא שהמשמר הלאומי שהוקם ביוני 2022 יתעצם וישתדרג תחת מג"ב.