פרסום ראשון: תלמידי תיכון במסלולי לימוד לקידום תלמידים מתקשים ונציגות ההורים מקריית שמונה יגישו מחר (שני) עתירה לבג"ץ, באמצעות האגודה לזכויות האזרח. ל-ynet נודע כי הם יעתרו נגד שר החינוך יואב קיש, מנהל אגף הבחינות הארצי ומנהלת מחוז צפון במשרד החינוך. הם דורשים להיבחן בבחינות בגרות פנימיות המבוססות על חומר הלימודים המצומצם שאותו הספיקו ללמוד, בדומה לתלמידי העיר בכיתות רגילות ותלמידי התיכונים בעוטף עזה.
לאחר שההורים בקריית שמונה נאבקו על כך שכל תלמידי התיכון בעיר ייבחנו רק על חומר הלימודים שהספיקו ללמוד, עד שנעקרו מבתיהם לעשרות ומאות מוסדות חינוך זמניים או ארעיים ברחבי הארץ, דווקא התלמידים מהכיתות המאתגרות והחלשות ביותר המכונות "אגף שח"ר" (תלמידי כתות מב"ר, אתגר, מח"ט וחינוך מיוחד) הושארו מחוץ למתווה.
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
קיש. השר מינה פרויקטור - אך התלמידים ייבחנו בדומה לשאר בני גילם
(צילום: דנה קופל)
בעתירה שתוגש לבג"ץ יטענו באגודה לזכויות האזרח כי "הותרתם של תלמידים אלה מחוץ למתווה המעודכן, ללא כל מענה אשר יאפשר להם לצלוח את בחינות הבגרות הקרבות, לוקה בחוסר סבירות ובשרירות קשים, סותר את הרציונל הפדגוגי אשר מנחה את מערכת החינוך ביחס לתלמידים אלה, ופוגע אנושות בזכותם לחינוך, לשוויון ולכבוד". בחינת הבגרות הקרובה, בלשון, תתקיים ב-20 במאי. העותרים יבקשו מבג"ץ לדון בעתירה בדחיפות ולסייע לתלמידים אלו "לעבור את הבגרויות".
מאז פרוץ המלחמה פרסמו באגף הבחינות של משרד החינוך מתווים שונים ומעודכנים לבחינות הבגרות, אך אלו לא כללו התייחסות ממוקדת גם לתלמידי אגף שח"ר. בחודש שעבר התחייב שר החינוך, במכתב ששלח לראש עיריית קריית שמונה, כי "תלמידי קריית שמונה ייבחנו על חומר לימוד שהם למדו, אין כוונה ולא נאפשר מציאות שבה תלמיד מגיע לבחינה על חומר שלא למד ולא הכיר". יומיים לאחר מכן מונה לבתי הספר התיכוניים תיכונים בעיר פרויקטור, אשר בשיתוף מנהלות ומנהלי בתי הספר עמד על מצבם הלימודי של התלמידים, על הפערים אדירים שצברו במהלך המלחמה ועל המענה הנדרש להם על מנת שיוכלו לעמוד בבחינות הבגרות.
במיפוי פדגוגי שערכו מפקחי משרד החינוך עם סגל תיכון דנציגר, שבו למדו לפני המלחמה כ-90% מתלמידי קריית שמונה, ושבחן את מצבם הלימודי והרגשי, עלה כי מסתמן שיותר מ-56% מהתלמידים לא יצליחו לסיים את לימודיהם עם תעודת בגרות מלאה בשל מצבם.
בתחילת החודש פרסמו במשרד החינוך מתווה מעודכן לתלמידי קריית שמונה ויישובים נוספים שפונו בצפון אך בעיר הופתעו לגלות כי דווקא לתלמידי כתות מב"ר ואתגר ותלמידי החינוך המיוחד, כל שקובע לגביהם המתווה המעודכן הוא: "תלמידי שח"ר (מב"ר אתגר) – במידת הצורך ולאחר מיצוי התהליכים הפדגוגיים, יופעל בהמשך מענה נקודתי נוסף".
2 צפייה בגלריה
יירוטים מעל קריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
יירוטים מעל קריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
יירוטים מעל קריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
באגודה לזכויות האזרח טוענים כי "קביעה זו חסרת כל פשר וריקה ממשמעות. שום הליך פדגוגי קונקרטי לא נעשה עם תלמידים אלה, וזאת שבועיים לפני מועד בחינת הבגרות הראשונה. כל שנאמר לגביהם בשיחות שונות הוא כי אם ייכשלו תלמידי מב"ר ואתגר במועד א' של בחינות הבגרות, יינתן להם סמינר לימודי מרוכז (שמועדיו ותכניו אינם ברורים)".
במכתב המקדים להגשת העתירה הסבירה עו"ד טל חסין, בשם תלמידי התיכונים בעיר הלומדים במסלול שח"ר כי זהו "רעיון עוועים, חסר כל היתכנות, הן בשל התרעתם של רכזי אגף שח"ר בבתי הספר לפיה ללא בחינות בגרות המותאמות לחומר שלמדו תלמידים רבים לא ייגשו לבחינות כלל, ומי שיאזור כוח להיבחן וייכשל – לא ישוב על כך; הן בשל המחסור האדיר במורים והעומס העצום שמוטל עליהם, אשר יקשה על רתימתם; והן בשל מועד הגיוס המתקרב, בשבוע השני של אוגוסט, שבו מתחיילים רבים מהם".
חסין רומזת כי לא סתם התעלמו במשרד החינוך מתלמידים אלו, "ייתכן כי בשל העובדה שהם אינם נכללים בציון הזכאות לבגרות של בתי הספר" ולא יפגעו בהישגים הכלליים הנמדדים.
בעשור האחרון עלה ממוצע הזכאים לתעודת בגרות בקריית שמונה לכ-90%. בשנת הלימודים תשפ"ג עמד בקריית שמונה אחוז הזכאות לתעודת בגרות מלאה על כ-85% לתלמידי כתות מב"ר, ועל כ-70% בכתות אתגר. נתון זה מהווה הישג של ממש, שבעיר גאים בו מאוד.
עבור רבים מהתלמידים שהתאמצו והגיעו להישגים פרי עבודה ומאמצים רבים, משמעות המצב הנוכחי היא כישלון בבחינות וויתור על תעודת בגרות. בעתירה לבג"ץ צוין כי תלמידי קריית שמונה פזורים כיום במאות יישובים ברחבי הארץ, ומשובצים ביותר מ-100 מוסדות חינוך. בקריית שמונה מאשימים כי "הדרתם של תלמידי אגף שח"ר מהמתווה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, וחותרת תחת התפיסה החינוכית אשר מנחה את המשרד באשר אליהם".
"אנחנו לא מוכנים לאבד אותם. בטח לא אחרי שנים שליווינו את בני הנוער האלו שזקוקים כל כך למישהו שיאמין בהם", אומר אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה. הוא מספר כי במשך שנים משקיעה העירייה ומשרד החינוך משאבים רבים כדי לקדם ולטפח את הילדים שרבים מהם נפלטו ממסגרות הלימוד ומקבלים מערך שלם של סיוע, כדי לתת להם כלים להצליח ולסיים את לימודיהם עם תעודת בגרות. "כל זה לא קרה השנה. התלמידים האלו מצאו עצמם בכיתות גדולות של 35-40 תלמידים, כיתות משולבות שלא מצליחות לתת להם אפילו קמצוץ מהמענה שקיבלו אצלנו בעיר בשגרה. לצערי כל ההבטחות לתקציבים ולמענה לילדים האלו נעלמו וכעת גם כל מאמציהם עלולים להיעלם".
ממשרד החינוך נמסר: "מבלי להתייחס לעתירה שטרם הגיעה נציין, כי במהלך המלחמה המשרד היה ברגישות גבוהה לצרכים של כלל המפונים וקריית שמונה בפרט ופעל ביחד עם מנהלי בתי הספר להגדרת מתווה מתואם. במסגרת זו, המשרד קבע קריטריונים למתן הקלות והתאמות לתלמידי ישראל על מנת לאפשר להם להיבחן בבחינות הבגרות בצורה מיטבית. המשרד רואה חשיבות רבה במתן מענה למפוני הצפון בהיבטים שונים ובכללם במתווה הבגרויות של המפונים. לעניין העתירה, ככל שתוגש, המשרד ייתן את תשובתו בבית המשפט, כמקובל".