כשבועיים לאחר תקרית הירי הדו-צדדי הקשה בפרוזדור נצרים, שבה נהרגו לוחמי המילואים עידו אביב (28) וקלקידן מהרי (37), בצה"ל העירו למפקדים המעורבים באירוע – ושוקלים אם להדיחם. באוגדה 99 משלימים בימים אלו את התחקיר של התקרית שבה נהרגו שני לוחמי המילואים מפגז של טנק, במהלך היתקלות עם מחבלי חמאס ליד בית החולים הטורקי שבמרכז הרצועה.
2 צפייה בגלריה
קלקידן מהרי, רס"ר (במיל') עידו אביב
קלקידן מהרי, רס"ר (במיל') עידו אביב
רס"ר במיל' קלקידן מהרי ורס"ר במיל' עידו אביב
מפרטים חדשים של התקרית, שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", עולה כי צוות הטנק שזינק לזירה בשעה שבה עלה טנק אחר על מטען חבלה ופרס זחל, הבחין קודם בטיל נ"ט שנורה לעבר המבנה הסמוך למגנן שלו, ופספס. בהתאם, הלוחמים נדרכו ביתר שאת להסתער.
ההקפצה ברשת הקשר, כחלק מנוהל גזרתי להזניק את כל הכוחות השכנים, בנוסף לירי הנ"ט, גרמה למפקד הטנק לפעול מהר, ולטעות: כל הנתונים על האירוע, שהתפתח למתקפה משולבת עם מרגמות ונ"טים, לא היו ברשותו - מאחר שלקח מספר דקות עד שמערכת השליטה והפיקוד (שו"ב), מסוג משואה, פעלה בטנק, כשבינתיים חייליו מיהרו לחתור למגע כדי לסייע לכוח השריון השכן. בנוסף, הכוח שסטה בירי הפגז שביצע מגבולות הגזרה שהוגדרו לו מראש, סבר בטעות כי ירה ממזרחה במקום דרומה. במבנה שנחשד ככזה שבו יש מחבלים, שהה הכוח שנפגע קשה.
בצבא העירו למפקדים ולקצינים הרלוונטיים מהפלוגה והמחלקה בגדוד המילואים האמור, אך כעת שוקלים אם גם להדיח את מפקד הטנק. העובדה שמדובר בכוח מילואים שהתייצב בשנית לתקופה תובענית של תעסוקה מבצעית בשטח האויב, אחרי שפעל כבר יותר מ-100 ימים ברצף מתחילת המלחמה, עשויה להטות את הכף לטובת הכוח ששגה, ולהסתפק בהערות.
2 צפייה בגלריה
פרוזדור נצרים רצועת עזה
פרוזדור נצרים רצועת עזה
בצה"ל הפיקו לקחים, והעבירו הוראות לחטיבות באזור. פרוזדור נצרים
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל אומרים עוד כי הטעות התרחשה בימים הראשונים של הגדוד בגזרה, ובאירוע המורכב ביותר מבחינה מבצעית בפרוזדור נצרים בשבועות האחרונים. יחד עם זאת, הלקח המרכזי שנמסר לכלל הכוחות בשתי החטיבות שמחזיקות כעת את משימת הביתור בפרוזדור: להאט ולפעול בשום שכל באירועים מסוג זה, במידה שאין סכנת חיים מיידית או זיהוי ודאי של מחבלים חמושים, ובטח במרחב המסדרון שנמצא בשליטה מבצעית גבוהה מאוד של צה"ל.
הכוחות שנכנסו לפרוזדור במקום חטיבת הנח"ל בחודש האחרון הפעילו גם בהתאם להנחיית האוגדה נוהל של 240 שעות ראשונות בגזרה, שמקביל לנוהל "100" שעות ראשונות של גדוד בקו בט"ש רגיל בגזרות השונות. במסגרת נוהל זה, בימים הראשונים של התעסוקה, שנחשבים לרגישים יותר מבחינת טעויות ותקריות, כלל הכוחות בפעילות יתר בשטח וברמת דריכות גבוהה יותר.