עימותים בין מפגינים לשוטרים פרצו אתמול (יום ו') אחר הצהריים בפריז, שעות לאחר הירי במרכז של הקהילה הכורדית במרכז בירת צרפת, ירי שבו נרצחו שלושה מבני הקהילה הזו ונפצעו עוד שלושה בני אדם. המפגינים הכורדים קראו במהלך המחאה שפרצה סמוך לזירת האירוע קריאות נגד נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וחלקם הניפו דגלים של המחתרת הכורדית בטורקיה, ה-PKK. הם השליכו חפצים שונים לעבר השוטרים שניסו לפזרם, הציתו פחי אשפה ואף הקימו מחסומים מאולתרים. השוטרים השתמשו בגז מדמיע כדי לפזרם, ולפי דיווח בעיתון "לה מונד" לפחות 11 מאנשי כוחות הביטחון נפגעו במהלך המהומות.
העימותים במחאה שפרצה אחרי הירי בפריז
(צילום: רויטרס)

13 צפייה בגלריה
מהומות בפריז
מהומות בפריז
מהומות בפריז
(צילום: AFP)
העימותים פרצו ממש במקביל לתדרוך שערך ליד זירת הירי שר הפנים הצרפתי ג'ראלד דרמאנה, שאמר כי החמוש שנעצר, גבר בן 69 שרק לפני שנה תקף מהגרים, פעל כנראה מתוך כוונה לפגוע ב"זרים" - אבל הדגיש שלפי שעה אין ראיות לכך שהתכוון לפגוע דווקא בבני הקהילה הכורדית. הוא הוסיף כי החשוד לא היה מוכר לרשויות הביטחון כפעיל ימין קיצוני, כפי שתיארה אותו מוקדם יותר ראש עיריית פריז אן אידלגו. כך או כך, דרמאנה הודיע כי תתוגבר האבטחה סביב אתרים של הקהילה הכורדית.
המרכז של הקהילה הכורדית שהותקף אתמול בצהריים שוכן ברובע העשירי בבירה הצרפתית. לפי הדיווחים, התוקף, אזרח צרפת ונהג רכבת בפנסיה שזוהה בשם וויליאם מ', פתח באש במרכז עצמו, במסעדה צמודה וגם בחנות סמוכה. שלושה בני אדם - כורדים כולם - נרצחו, ועוד שלושה נפצעו. מצבו של אחד מהם מוגדר אנוש. היורה לא התנגד למעצר על ידי השוטרים ומסיבה שטרם ברורה נפצע אף הוא ודווח כי פונה לבית החולים.
לפי הדיווחים היורה הואשם בעבר פעמיים בניסיונות רצח, ב-2016 ואחרי התקרית בדצמבר אשתקד שבה לפי הדיווחים ניסה לתקוף מהגרים עם חרב במחנה בשכונת ברסי בפריז. ב"לה מונד" דווח כי הוא הואשם בניסיון רצח בעקבות אותה תקרית ושהה מאז במעצר, אבל לפני כשבועיים שוחרר כיוון שנגמרה התקופה שבה ניתן היה להשאירו במעצר לפני תחילת המשפט שלו. התביעה בפריז מסרה כי בעבר כבר הואשם שפעל ממניעים גזעניים, אך כאמור טרם נקבע רשמית שהירי אתמול בצהריים נעשה מתוך מניע גזעני.
13 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הירי בפריז
תיעוד מזירת הירי בפריז
זירת הירי בפריז, לפני שפרצו המהומות. היורה שוחרר לפני שבועיים מהכלא
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הירי בפריז
תיעוד מזירת הירי בפריז
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הירי בפריז
תיעוד מזירת הירי בפריז
(צילום: רויטרס)
פינוי הפצועים לאחר הירי בפריז
(צילום: רויטרס)

עוד לפני שהמהומות פרצו התאספו כמה מבני הקהילה הכורדית בפריז סמוך לזירה וקראו שם קריאות נגד נשיא טורקיה ובהן "ארדואן טרוריסט!". ברקע לזעם הזה ניצב המאבק העיקש שמנהל שלטונו של ארדואן נגד המחתרת הכורדית בארצו ונגד ארגונים כורדיים במדינות השכנות סוריה ועיראק - שאותם האשים רק לאחרונה בפיגוע שאירע בחודש שעבר באיסטנבול.
נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס אמש לירי בפריז ובציוץ בטוויטר אמר שמדובר ב"מתקפה" נגד הקהילה הכורדית בארצו. "הכורדים בצרפת היו יעד למתקפה מרושעת בלבה של פריז. מחשבותינו נתונות לקורבנות, לאנשים שנאבקים על חייהם, למשפחותיהם וליקריהם".
בצרפת חיה קהילה כורדית גדולה למדי, שלפי הערכות מהעשור שעבר מנתה אז בסביבות 240 אלף איש. ב-2013 היא חוותה מתקפה דומה: שלוש פעילות כורדיות נורו אז למוות במרכז כורדי בפריז. אחת מהן הייתה סאקין קיסיז, שהייתה מבין מייסדי ה-PKK, או בשמה הרשמי "מפלגת פועלי כורדיסטן", ב-1984. אזרח טורקי הואשם באותו רצח משולש, אבל היו אז מי שהאשימו את המודיעין הטורקי באחריות לחיסול.
פורסם לראשונה: 18:29, 23.12.22