3 צפייה בגלריה
מזכ"ל אונר"א פייר קרנבול
מזכ"ל אונר"א פייר קרנבול
מזכ"ל אונר"א לשעבר פייר קרנבול
(צילום: רויטרס)
שמירה על אובייקטיביות? נשיאת ארגון הצלב האדום (ICRC) נוהגת להדגיש בכל ריאיון את החשיבות של שמירה על ניטרליות של הארגון, בכל הנוגע לסכסוכים ומשברים בעולם. "ללא ניטרליות לא היינו יכולים לפעול", אמרה רק השבוע מיריאנה ספוליאריץ' אגר. ובכל זאת, אתמול (שישי) הודיע הארגון על מינוי מנכ"ל חדש - ושנוי במחלוקת: פייר קרנבול, מזכ"ל אונר"א לשעבר, שהתפטר בגלל חשדות לשחיתות. משרד החוץ טען אז שקרנבול מוביל את הפוליטיזציה של הארגון נגד ישראל.
הצלב האדום מסר בהצהרה כי לקרנבול בן ה-57 יש יותר מ-25 שנות ניסיון במגזר ההומניטירי והוא "מוכר כמנהיג אסטרטגי ומכוון מטרה, עם ניסיון ארגוני עמוק ומסירות לצלב האדום. קורנבול שימש בתפקידים בולטים בארגון וכיום משמש כמזכ"ל באסיפת ה-ICRC".
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל אונר"א פייר קרנבול
מזכ"ל אונר"א פייר קרנבול
הצלב האדום הגן על המינוי: "מנהיג אסטרטגי ומכוון מטרה"
(צילום: AP)
בשנת 2019, במסגרת חקירה בחשד לשחיתות בצמרת סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים פלסטינים, הושעה קרנבול מתפקידו כמזכ"ל אונר"א - וכעבור שעות הודיע על התפטרותו. בין היתר נטען אז כי הבכיר השווייצרי קידם אישה פלסטינית שעמה ניהל קשר רומנטי לתפקיד בכיר בארגון. משרד החוץ הגיב אז בשביעות רצון, והודיע כי מדובר ב"צעד ראשון בדרך לביעור השחיתות באונר"א", וכי תחת הנהגתו של קרנבול הארגון הפך פוליטי יותר.
הממצאים הראשוניים של החקירה נגד אונר"א מצאו האשמות "אמינות ומאוששות" על עבירות אתיות חמורות, אך לא חשפו "הונאה או ניצול לא נכון של כספים תפעוליים" על ידי המזכ"ל קרנבול.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיאת הוועד הבינלאומי של ארגון הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ', בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיאת הוועד הבינלאומי של ארגון הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ', בקריה בתל אביב
נשיאת הצלב האדום בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
אונר"א מואשמת לאורך השנים בהנצחת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, טיפוח מחבלים שיצאו ממוסדותיה ותכנים מסיתים בחומרי הלימוד שלה. בשנת 2018, תחת הנהגת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, החליט הבית הלבן להפסיק את המימון האמריקני לאונר"א - וכך היא הייתה בסכנת סגירה. הממשל של ג'ו ביידן חידש את המימון בהיקף מלא, וכיום ארה"ב היא המממנת הכי גדולה של סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים.
ארגון הצלב האדום, שנוסד לפני 160 שנה כדי לשמש מתווך ניטרלי בין צדדים שמנהלים סכסוכים, וכדי לבקר שבויי מלחמה ולסייע להם, מואשם על-ידי ישראל - וגם על-ידי הפלסטינים - בתגובת גינוי רפה למלחמה. שני הצדדים מאשימים את הצלב האדום בחוסר עזרה מספקת למי שנעצרו במלחמה, או מוחזקים על-ידי הצד השני.
פורסם לראשונה: 23:00, 22.12.23