הדיווח אתמול (יום שלישי) בעיתון הסעודי "אילאף", שלפיו ישנן הערכות בישראל שמנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר ברח לאחרונה למצרים יחד עם אחיו מוחמד ובכירים אחרים בארגון הטרור, אומנם הוכחש במהרה על ידי גורם ביטחוני בכיר בישראל – אבל הוא מוסיף עוד נדבך לתעלומה סביב מקום הימצאו של סינוואר.
3 צפייה בגלריה
סינוואר, והתיעוד שפרסם צה"ל ובו נראה מתהלך בתוך מנהרה בחאן יונס - 3 ימים אחרי פרוץ המלחמה
סינוואר, והתיעוד שפרסם צה"ל ובו נראה מתהלך בתוך מנהרה בחאן יונס - 3 ימים אחרי פרוץ המלחמה
סינוואר, והתיעוד שפרסם צה"ל ובו נראה מתהלך בתוך מנהרה בחאן יונס - 3 ימים אחרי פרוץ המלחמה
(צילום: דובר צה"ל, AP)
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
האיש שנחשב לאדריכל מתקפת הטרור הרצחנית של 7 באוקטובר ממשיך לחמוק ממערכת הביטחון הישראלית גם אחרי ארבעה וחצי חודשים של מלחמה, וכעת נראה שרק גוברות הספקולציות בנוגע למקום מחבואו או לגורלו.
בעבר כבר דווח גם ברשת NBC שבישראל לא יכולים לשלול את החשש שסינוואר ינסה אולי לברוח לשם - ובדיווח כעת ב"אילאף" צוטט "גורם ביטחוני ישראלי" עלום שם שהביע חשש כי בכירים בחמאס יברחו למצרים יחד עם חטופים ישראלים. הבכיר, כך דווח, אמר שישראל עקבה בשנים האחרונות אחרי שמונה מנהרות גדולות בין רפיח למצרים, שמשאיות קטנות יכולות לנוע בהן. דרך אותן מנהרות חמאס הבריח לפי הדיווח נשק, טילים, כטב"מים וטכנולוגיות איראניות, ודרכן גם יצאו מחבלים לאימונים באיראן ולבנון.
אבל כאמור, לפי ישראל אין מידע מודיעיני על כך שסינוואר ברח למצרים. גורמים שונים מנסים בימים האחרונים לנתח את אישיותו ו"להיכנס לראש" של מנהיג חמאס בעזה, כדי לנסות להבין כיצד בכוונתו לפעול, אך אין לכל תשובה ודאית. אחת השאלות שעליה מומחים שונים מנסים לענות היא אם סינוואר יסכים להצעה שהועלתה לפי הדיווחים, לצאת לגלות יחד עם בכירי חמאס אחרים, ורבים מהם סבורים שבשל אמונתו הדתית-קיצונית הוא יעדיף למות ולא לצאת לגלות.
התיעוד של סינוואר במנהרה בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל )

בישראל העריכו בימים האחרונים שסינוואר מנותק קשר, אולם אמש דווח ב"כאן 11" שאחרי תקופת נתק של כמה שבועות הוא חזר לתקשר עם הנהגת החוץ של חמאס. כך או כך, בישראל העריכו שסינוואר בורח ממנהרה למנהרה ברשת התת-קרקעית הנרחבת שבנה חמאס ברצועת עזה, כשאחד הגורמים בארץ אף תיאר אותו כ"עכבר".
המצוד אחריו מתנהל בעיקר מתחת לקרקע, ובצה"ל מאמינים שהלחימה הזו עשויה להביא באופן ישיר לשחרור חטופים – גם אם לא כולם בבת אחת – ובעיקר מייצרת לחץ על סינוואר למהר ולהשיג הפסקת אש, או לפחות הפוגת לחימה. מנגד, יש במערכת הביטחון גם מי שטוען שהפסקת הלחימה, נסיגת צה"ל ושחרור המוני של אסירים ביטחוניים – לצד סוגיית הר הבית – חשובים לסינוואר לא פחות מחייו.
אם סינוואר אכן ממשיך להסתתר במנהרות ברצועה, נשאלת גם השאלה היכן בדיוק. גורם צבאי בכיר בישראל, שצוטט בדיווח שפורסם לפני כשבועיים על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, הביע אז ביטחון שהוא מסתתר באזור חאן יונס. "אני מעריך מעבר לכל ספק שהוא בחאן יונס, יחד עם כמה מאנשי ההנהגה שנותרה לחמאס", צוטט אותו קצין בכיר שדיבר בעילום שם.
3 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל רצועת עזה
פעילות צה"ל רצועת עזה
כוחות צה"ל בחאן יונס. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
סינוואר, ככל הנראה, מסתתר במקומות שהוכנו מראש למצוד של חודשים, לצד הבכירים הנוספים שלא חוסלו. אם הוא כבר נמלט מחאן יונס, ייתכן שהוא שוהה ברפיח – משם הוא עלול כאמור להימלט לסיני, דרך אחת המנהרות בציר פילדלפי. דרך סיני, חוששים בישראל, יוכל סינוואר להימלט למדינה מוסלמית שתעניק לו מקלט. לפי חלק מההערכות בשבועות האחרונים, שפורסמו בתקשורת המערבית, סינוואר שהה סמוך לחטופים והשתמש בהם כמגן אנושי.
בדיווחים בשבועות האחרונים נטען גם כי ישראל השתלטה על חלק נרחב ממערך המנהרות האסטרטגיות של חמאס בחאן יונס, ומתקדמת במרדף אחרי סינוואר. העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי טען לפני כשבועיים כי אחרי שהמודיעין הישראלי לא הצליח להגיע למנהיגי חמאס בצפון הרצועה, הוא מקדם טענות כי סינוואר ומפקדים נוספים בחמאס נמצאים באזור חאן יונס משלבי הלחימה הראשונים. העיתון גם טען בפרסום אחר בימים האחרונים כי אחת מהדרישות הישראליות ממצרים, המתפקדת כמתווכת בין ישראל לחמאס, היא להוציא את סינוואר מהרצועה.
האתרים הערביים השונים נמצאים בבעלויות שונות, אם של משטרים או של גורמים עצמאיים, ויש לזכור שהפרסומים והמסרים מועברים בהתאם לאינטרסים השונים שלהם.

בכיר בחמאס טוען: הנהגת החוץ מתואמת עם סינוואר

"אל-ערבי אל-ג'דיד" נמצא כאמור בבעלות קטארית. לא ברור אם הפרסומים בשבועות האחרונים לגבי סינוואר בעלי מטרה נוספת, כמו ניסיון למנוע פעולות ישראליות כלשהן או ניסיון לגלות מידע על מנהיג ארגון הטרור, שלא ידוע מה עלה בגורלו.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה. "הנהגת החוץ מחפשת הנהגת פנים", טען גלנט
(צילום: Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP,)
בישראל העריכו, לפחות עד לאחרונה, כי סינוואר מנותק קשר עם הנהגת חמאס בחו"ל - אם כי אמש דווח כאמור שחזר ליצור עימה קשר. שר הביטחון יואב גלנט אמר רק ביום ראשון האחרון כי הנהגת ארגון הטרור מחפשת מנהיג חדש ברצועה. "תחנת עזה של חמאס לא עונה, אין עם מי לדבר כמנהיגות בשטח והנהגת החוץ מחפשת הנהגת פנים", אמר גלנט. ארגון הטרור שלל זאת בתוקף, וטען כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית מצד ישראל.
חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, טען אמש כי הנהגת החוץ של חמאס מתואמת מול סינוואר. "כל מה שמנהיגי חמאס בחו"ל מוציאים נעשה בתיאום עם יחיא סינוואר", טען בריאיון לרשת "אל-ערביה" הסעודית.
במה שנראה כמו חלק מהלחץ על חמאס, בשבוע שעבר חשף צה"ל תיעוד של סינוואר שבו הוא נראה במנהרה באזור חאן יונס, שלושה ימים לאחר פרוץ המלחמה, לצד ילדיו, אחת מנשותיו ואחד מאחיו. במקביל דווח כי בידי ישראל תיעודים נוספים שנתפסו של מנהיג ארגון הטרור בעזה, גם עדכניים יותר. בכולם הוא נראה בתוך מנהרות, אך באחד מהם הוא ללא משפחתו.
הדר עדי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:25, 20.02.24