התסכול של קרובי החטופים: בעקבות הפרסום הבוקר ב-ynet על פרטי העסקה שיכלה להתקיים כבר בחודש יולי האחרון, ומסמך ההבהרות של נתניהו שדחה את קיומה, אמרו מוקדם יותר בני משפחות חטופים כי "לא ייתכן שאנחנו כאן כל כך הרבה זמן בלי תקווה כשהייתה יכולה להיות תקווה".
לדברי אורה קופרשטיין, דודתו של בר קופרשטיין שנחטף מהמסיבה ברעים, "עצוב מאוד שאפשר היה להגיע לעסקה כבר לפני מספר חודשים, ולא הגענו לכך. זה מכעיס בצורה בלתי רגילה. יכולנו להיות כבר בשלב השני, שגם הגברים והחיילים היו בבית. אני מבקשת שכמו שביבי דיבר ביום שישי כשנודע על חיסול סינוואר, שיעמוד בהבטחה שהוא הבטיח שכל מה שמעניין אותו זה עסקה. הניצחון המוחלט הוא שכל החטופים יחזרו הביתה. אני יודעת שיש היום ישיבה של הקבינט הערב, אני רוצה לשמוע מה הם אומרים".
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה אחרי חיסול יחיא סינוואר
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה אחרי חיסול יחיא סינוואר
נתניהו. "טען שסינוואר זה מכשול, אז הנה אין יותר סינוואר"
(צילום: יציק שחר/ לע״מ)
מה הציפיה שלך מהם? "הם צריכים לשלוח את אנשי המשא ומתן שיתחילו לעבוד, כל עוד הם לא יוצאים לעבוד שום דבר לא קורה - זה בידיים של ביבי. אני דורשת שיוציא את חברי המשא ומתן לפגישות לפי ההסכם שהוא התווה - וימשיכו הלאה. המצב הוא כל כך כאוטי כרגע. אנחנו לא יודעים איפה נמצאים כל כך הרבה חטופים וביניהם גם בר. הפחד הכי גדול הוא שדווקא בשלב הזה המצב שלהם יחמיר ואנחנו לא נמצא אותם. ביבי צריך להתעורר ולעשות משהו".
גם אביו של איתי חן הי"ד, רובי חן, התייחס להזדמנות החשובה כעת, והדרישה מההנגה הישראלית: "נדרשת עכשיו מנהיגות של ראש ממשלת ישראל. הוא טען שסינוואר זה מכשול, הירש הציע שהוא יגורש, אז הנה אין יותר סינוואר. אפשר להתקדם. פה השאלה היא לראש ממשלת ישראל, האם אפשר להתקדם או שמקריבים את החטופים. צריך לתת הצעה נדיבה, מוגבלת בזמן, אבל לזה נדרשת מנהיגות. אם ראש הממשלה שבוי בידי קיצוניים שקוראים להקשיח עמדות - זה אומר להחזיר את החטופים בארונות, 101".
"בשביל מה היה החיסול הזה אם לא התכוננו אליו אסטרטגית? בשביל להראות את התמונות הנוראיות בטלוויזיה? התמונות האלה נועדו לחזק את הבייס של ראש הממשלה ששמח על נקמה, והן מדרבנות את השובים של החטופים שלנו לעשות דברים נוראיים"
לדבריו, "נאמר לנו ישירות שסינוואר בשבועות האחרונים ניתק קשר בנוגע לעסקה. הוא באסטרטגיה שלו ראה התלקחות איזורית - איראן, לבנון, חות׳ים. כל שיח של משא ומתן, גם דברים לטובתו - הוא לא היה פרטנר לשיחה. היום הסיטואציה היא אחרת, השאלה אם מנצלים אותה כדי ליזום. מציעים משהו נדיב, שיבינו שעדיף להם להגיע לעסקה כי בעוד איקס זמן יהיה יותר גרוע. אבל אם אני מבין ממקורותיי שלא הייתה שום תזוזה מאז חיסול סינוואר, אז מה הייתה המטרה האסטרטגית? איך ממנפים את זה? יש גורמים במערכת הביטחון שגם אמרו לנו שזה לא בהכרח הצעד הנכון למשא ומתן. אז בשביל מה היה החיסול הזה אם לא התכוננו אליו אסטרטגית? בשביל להראות את התמונות הנוראיות בטלוויזיה? התמונות האלה נועדו לחזק את הבייס של ראש הממשלה ששמח על נקמה, והן מדרבנות את השובים של החטופים שלנו לעשות דברים נוראיים. כל הפסטיבל סביב החיסול הרגיש כאילו הוא כדי להשכיח את האחריות של מי שאחראי לשבעה באוקטובר. אם לא נמנף את זה אסטרטגית עכשיו זאת תהיה טעות חמורה".

"לא מקבלים שום פיסת מידע"

לפני חודש וחצי פורסם ב-ynet כי חברי אסיפת מטה משפחות החטופים פנו בדרישה דחופה לפגישה עם אנשי הקבינט ובמשך מספר ימים לא קיבלו תשובה. כעת, שבועות לאחר מכן, ולאחר מספר מהלכים דרמטיים דוגמת חיסול נסראללה וסינוואר, עדיין לא קיבלו המשפחות תשובה או עדכון.
רובי חן אמר כי "לא קיבלנו תגובה. צרצרים. הקצינים המקשרים שלנו, שהם באמת אנשים טובים וערכיים, לא מקבלים שום פיסת מידע. אני קצת 'עם מזל' כי יש לי את העדכונים מהאמריקנים, למה זה צריך להיות ככה? משפחה ישראלית חטופה לא יכולה לקבל עדכון מגורם רשמי ומעורב?".
תיעוד של מקום המסתור של יחיא סינוואר וחיסולו על-ידי כוחות צה״ל
(צילום: דובר צה"ל )

הצהרת משפחות חטופים: "אין ניצחון עד שכולם יחזרו"
(צילום: עידו ארז)

יהודה כהן, אביו של החייל נמרוד כהן, לא הופתע מהפרסום הבוקר: "אני קורא הרבה את הפרסומים של רונן ברגמן, וזאת לא הפעם הראשונה שהוא מבהיר שנתניהו חותר להכל חוץ מעסקה. מסמך ההבהרות שהוא שלח זה מסמך הטרפודים, הוא רצה תנאים בלתי אפשריים כדי לא להגיע לעסקה. אנחנו פול גז בניוטרל, מתראיינים בכל מקום, צועדים ומפגינים מסביב לעולם מנסים לדחוף לעסקה ומבינים שזה הכל נתניהו. אנחנו מנסים להשפיע מבחוץ ומבפנים. אין לנו ברירה אחרת, אנחנו לא משחקים משחקים".
לדבריו, "לי יש אחריות בתור אבא לילדים שלי, נמרוד הוא אחד מהם, ואני רוצה שהם יחיו בבטחה ויהיו אדונים על החיים שלהם. כרגע נמרוד לא במצב הזה, ולא משנה כמה מכשולים ראש הממשלה יציב, אני לא אתייאש. מה שברגמן כותב זה מה שידענו כל הזמן, הוא חידד את זה. כל הטרפודים של נתניהו. אנחנו מפרסמים את זה ואז מקבלים את התשובה חמאס לא רוצה, כאילו מדובר בשני צדדים עם אינטרס משותף. זה ניסיון הסטת תשומת הלב, במקום להעביר ביקורת על ממשלת ישראל תתעסקו בחמאס, הם לא רוצים. כמו שאמרו לנו לכו תפגינו מול האו"ם, מול הצלב האדום. יש גוף אחד שאחראי לחיי החטופים - ממשלת ישראל. אם היא לא מסוגלת לעשות את זה שיפנו את המקום, זה ברור שלנתניהו אין שום אינטרס אחר, כי אם הוא מביא עסקה הוא מפרק את הקואליציה והולך לכלא. מתסכל לראות איך הדברים נעשים בכוונת מכוון".