הוא היה אמור להגן על הציבור, אבל במקום זאת הטיל עליו אימה: דייוויד קריק, שוטר בן 48 ממשטרת המטרופולין של לונדון, הודה היום (ב') בבית המשפט כי במשך 17 מ-20 שנותיו במשטרה נהג לתקוף מינית נשים ולאנוס אותן, תוך שהוא מנצל את מעמדו ומשכנע אותן שמכיוון שהוא שוטר איש לא יאמין להן אם יתלוננו נגדו. המעשים שבהם הודה – בכלל זה 24 סעיפי אונס – נחשפו היום אחרי יותר משנה של איפול תקשורתי, והם הופכים אותו לאחד מעברייני המין האיומים בתולדות הממלכה.
4 צפייה בגלריה
בריטניה אנס סדרתי ב משטרת בריטניה שוטר דייוויד קריק
בריטניה אנס סדרתי ב משטרת בריטניה שוטר דייוויד קריק
"אני דייב המנוול". השוטר האנס דייוויד קירק, ש-9 דיווחים מוקדמים לא הובילו למעצרו
קריק הצטרף למשטרת המטרופולין של לונדון בשנת 2001, ובדיעבד מתברר כי במרוצת השנים הועלו נגדו תשע טענות לאונס ולפשעים אחרים, אך אלה לא זכו לשום התייחסות רצינית, ולא ננקט נגד שום צעד. לפחות בכמה מן המקרים העדיפו נשים להימנע מהגשת תלונה רשמית נגדו או שהגישו תלונה כזו ואז משכו אותה. הטענות לא מנעו ממנו לעבור פעמיים את מבחני האמינות וטוהר המידות של משטרת המטרופולין, ובשנת 2009 הוא אף קוּדם מתפקיד של שוטר סיור לחבר בזרוע ההגנה הפרלמנטרית והדיפלומטית – יחידת עילית חמושה השומרת על שגרירויות, על מעון ראש הממשלה ועל בית הפרלמנט.
קריק הושעה מתפקידו ונעצר רק באוקטובר 2021 בעקבות תלונה על אונס שהגישה נגדו אישה שאותה הכיר באפליקציית טינדר ואז אנס שנה קודם לכן. רק כשהתלונה הזו נבדקה ברצינות התברר כמה רבות הן הנפגעות שהותיר אחריו: בכתב האישום מוזכרות 12 נפגעות, והוא כולל 49 סעיפי אישום, בהם אונס, תקיפות מיניות אחרות וכליאות שווא. בסך הכול מיוחסות לו 85 עבירות מין.
מחקירתו של קריק עולה כי את הנשים שאותן תקף הוא הכיר באתרי היכרויות ואפליקציות או באירועים חברתיים, וכי בתחילה ניצל את מעמדו כשוטר כדי לזכות באמונן – ואחר כך כדי לגרום להן להאמין שאין טעם שיתלוננו עליו. לפי החוקרים, קריק נהג להזמין אותן לפאב, לשלם על האוכל והשתייה, לגרום להן להרגיש חייבות לו, ואז לבודד אותן ממשפחתן, להחזיק אותן בניגוד לרצונן ולשלוט בהיבטים הבסיסיים ביותר של חייהן, כגון השאלות מה ילבשו, כמה יאכלו ומתי יישנו.
4 צפייה בגלריה
בריטניה אנס סדרתי ב משטרת בריטניה שוטר דייוויד קריק
בריטניה אנס סדרתי ב משטרת בריטניה שוטר דייוויד קריק
התרברב שהוא שומר על בוריס ג'ונסון. השוטר הסדיסט קריק
במסגרת ההשפלות שהעביר את קורבנותיו אילץ קריק את חלקן להיכנס לתוך ארון חשוך – קטן יותר ממלונה של כלב – מתחת לגרם מדרגות בביתו, ולהישאר בו עירומות ומכווצות במשך 10 שעות. על חלקן השתין, אחרות הכריח לנקות את ביתו ללא בגדים, וכמה מהן נהג לכנות "עבד", "שמנה", "מגעילה" ו"זונה". אחת הנשים העידו כי כשפגש אותה בספטמבר 2020 הציג לה את תעודת השוטר שלו כדי לגרום לה לחוש בטוחה, התרברב שהוא שומר על ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, וטען שהכינוי שלו בעבודה הוא "דייב המנוול".

בדיקה מחדש לתלונות נגד 1,000 אנשי משטרה

מעשיו של קריק הם עוד טלטלה גדולה למשטרת המטרופולין של לונדון, שבשנתיים האחרונות מתמודדת עם ירידה חדה באמון הציבור בה בעקבות שלל שערוריות שנחשפו בה, ובראשן פרשת האונס והרצח של הצעירה שרה אוורארד, שהתברר כי האחראי לה הוא שוטר במשטרת המטרופולין, וויין קאזנס. כמו קריק, גם קאזנס ניצל את מעמדו: הוא עצר את אוורארד בדרכה הביתה בטענה שהפרה את סגר הקורונה, ואז חטף, תקף מינית ורצח אותה. בעקבות הרצח ההוא העמיקו הבדיקות הפנימיות במשטרת המטרופלין, ואז נחשפה בו תרבות של הטרדות, אפליה על רקע גזעני ומיזוגניה. צוות בדיקה שמונה לחקור את התנהלותה קבע בדו"ח שפרסם באוקטובר כי נדרשת בה רפורמה עמוקה.
4 צפייה בגלריה
בריטניה רצח שרה אוורארד
בריטניה רצח שרה אוורארד
שרה אוורארד ותיעוד שלה בליל הרצח שזעזע את בריטניה והוביל לבדק בית עמוק במשטרה
(צילום: AFP)
ברברה גריי, בכירה במשטרת המטרופולין, הודתה היום כי גם בפרשת קריק יכלה המשטרה לפעול מוקדם הרבה יותר. בין השאר התברר בחקירה כי עוד לפני שהתקבל למשטרה בשנת 2001 הוגשה נגד קריק תלונה על אלימות, מצד בת זוגו לשעבר. "היינו צריכים להבחין בדפוס ההתנהגות המתעלל שלו, ומכיוון שלא עשינו זאת – החמצנו הזדמנויות לסלק אותו מהארגון", אמרה היום גריי. "אנחנו מצטערים מעומק הלב על כך שהתאפשר לו להמשיך למלא את תפקידו כשוטר וכך להאריך את הסבל של קורבנותיו".
גריי ציינה כי המשטרה בודקת בימים אלה כל תלונה שהוגשה אי פעם נגד כל אחד מ-45 אלף עובדיה בגין עבירת מין או עבירת אלימות במשפחה, ומבררת אותה מחדש, כדי לראות אם יש עבריינים נוספים שחמקו מן הדין. הבדיקה מקיפה כ-1,000 עובדים שנגדם הוגשו תלונות שכאלה.
4 צפייה בגלריה
בריטניה אנס סדרתי ב משטרת בריטניה שוטר דייוויד קריק
בריטניה אנס סדרתי ב משטרת בריטניה שוטר דייוויד קריק
הכריח לנקות בלי בגדים וכינה את הנשים "שמנה", "מגעילה" ו"זונה". קריק
חשיפת האנס הסדרתי היום עוררה תגובות סוערות גם במערכת הפוליטית הבריטית. ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מסר כי הוא מזועזע, וראש העיר לונדון סאדיק חאן אמר כי יש שאלות קשות שצריך לענות עליהן: "תושבי לונדון יזדעזעו בצדק מכך שלאיש הזה התאפשר לעבוד במשך זמן רב כל כך במשטרת המטרופולין".
החלטתו של קריק להודות באישומים נגדו בבית המשפט היום היא שאפשרה להסיר את צו איסור הפרסום על הפרשה. בעקבות הסרתו יכולה כעת התקשורת הבריטית לדווח גם כי פרשת קריק היא לפחות אחת הסיבות לכך שמפקדת משטרת המטרופולין קרסידה דיק הודחה ב-2022 מתפקידה על-ידי ראש העיר לונדון. הכרעת הדין במשפטו של קריק תימסר ב-6 בפברואר.