סכין בסנדוויץ': חייל המשרת כחובש ביחידת המזל"טים "רוכב שמיים" של חיל התותחנים זיהה לפני כמה ימים להב שבורה של סכין יפנית, בתוך מנת ארוחת הצהריים שלו. הארוחה – סנדוויץ' טופו צמחוני – הוגשה בחדר האוכל של בסיס היחידה, במחנה רמון שבדרום.
החייל, בשירות חובה, החל לאכול מהסנדוויץ', כשלפתע חש שהוא לועס עצם קשיח וזר. בנס לא נפצע, ותוך שניות גילה מה כללה הארוחה הצבאית שקיבל – להב שטוח וחד, ומעט חלוד. "החייל היה בהלם", סיפרו גורמים ששוחחו עמו, "הוא גילה את זה אחרי שהחל לאכול וחשב בהתחלה שמדובר בעצם, אך נזכר שהמנה שלו לא כוללת רכיבים מהחי. היה לו הרבה מזל שלא נפצע".
1 צפייה בגלריה
הסכין שנמצאה בארוחת החייל
הסכין שנמצאה בארוחת החייל
הסכין שנמצאה בארוחה של החייל
החייל דיווח על כך מיד למפקדיו, והם פתחו בתחקיר. בחלוף ימים אחדים אמר לו קצין בכיר ביחידה כי האירוע טופל ונסגר ושכך יש להשאירו – בתוך היחידה. נגד המטבח התנצל בפניו באופן אישי, ומפקד היחידה הורה בעקבות האירוע לאסור על שימוש בסכיני מטבח יפניות במטבח היחידה.
תחקיר הבטיחות העלה כי הסכין היפנית הייתה במטבח לטובת פתיחת חפיסות או קופסאות מזון. באותם ימים, בתחילת השבוע שעבר, לפי עדויות החיילים הוגשו להם גם שניצלים מבשר נא שלא טוגן דיו.
התקלה החמורה והמסוכנת במטבח היחידה בבסיס רמון, מגיעה בתקופה מרובת תלונות על רמת אוכל ירודה בצבא, מנות רוויות בשמן או לא מבושלות והגבלה בכמות הרכיבים החלבוניים שמוגשים לחיילים – חלקם לוחמים.
לנוכח המגמה שהוחרפה בשנתיים האחרונות, הורה בחודשים האחרונים הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לאגף הלוגיסטיקה לערוך רפורמה בתחום ולשפר את המצב מקצה לקצה. על רקע התחקיר שפורסם במוסף "7 ימים" וחשף דו"ח פנים צה"לי שכלל את כל בעיות וליקויי המקרו בתחום המזון בצבא, הוחלט בצה"ל להקים מחדש את מנהל המזון – יחידה שתפעל תחת אלוף משנה ותהיה אחראית על כל תחום המזון בצה"ל.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מיד לאחר היוודע המקרה, בוצע תחקיר בראשות מפקד היחידה. הובהר כי ייפסק השימוש בסכינים יפניות וכי הנהלים חודדו לכלל בעלי התפקידים. מפקדת הפלוגה שוחחה עם החייל לאחר תחקור האירוע והבהירה שהנהלים חודדו".