2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, משה גפני
בנימין נתניהו, משה גפני
סימני שאלה סביב מימוש הבטחות. בנימין נתניהו, משה גפני
(צילום: יואב דודקביץ', עמית שאבי)
דגל התורה, המפלגה בתוך יהדות התורה שבראשה עומד חבר הכנסת משה גפני, הודיעה הבוקר (יום ראשון) שתקיים התייעצות לאחר ש"התחייבויות בהסכם הקואליציוני" לא כובדו. בשער "יתד נאמן" שמזוהה עם המפלגה נכתב כי "רכבת ישראל ביצעה עבודות חשמל תוך חילול שבת מחפיר", אך בפועל החרדים זועמים גם על מעבר תקציב המדינה ביום שישי האחרון - שהותיר סימני שאלה סביב מימוש ההבטחות שקיבלו מראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
ההודעה על קיום ההתיעצות כפי שמובאת ב"יתד נאמן"
ההודעה על קיום ההתיעצות כפי שמובאת ב"יתד נאמן"
השער של "יתד נאמן"
(מתוך יתד נאמן)
העבודות שביצעה הרכבת אתמול היו עבודות חשמול בדרום ועבודות תחזוקה הכרחיות במרכז הארץ - עבודות חיוניות מבחינה בטיחותית. כמו מדי שבוע, גם לעבודות אלה קיבלה הרכבת היתר מראש ממשרד העבודה כדי שתוכל לבצען בשבת. על כן, מפתיע לראות כי דגל התורה שבה ומעלה את הנושא לסדר היום - אחרי שכבר הוסדר בעבר מול שרת התחבורה מירי רגב, שסיכמה עם החרדים שבשבת יתבצעו רק עבודות חשמול ועבודות תחזוקה שמהוות פיקוח נפש.
לכן, יש מי שטוען שעל אף שהמשבר הנוכחי סובב לכאורה סביב העבודות בשבת - בפועל המחאה של החרדים היא על התחייבויות שלא קוימו. ביתד נאמן נכתב כי "על כמה נושאים שנחתמו והובטחו בהסכמים הקואליציוניים עדיין לא ניתן מענה בהתאם, כמו בתקצוב מלא של מוסדות הפטור וההשוואה המלאה של התנאים, תקציב התחבורה הציבורית ועוד, נושאים שסוכמו במפורש לקראת ישיבת הממשלה עם ראש הממשלה אך נתניהו התעלם ולא הביא זאת לישיבת הממשלה והם לא נכנסו לתקציב שאושר. בהתאם לכך תקיים היום סיעת דגל התורה התייעצויות נוספות ותקים צוות לבחינת ההסכמים הקואליציוניים בדרישה למימושם".
בין הסוגיות שטרם הוסדרו: בתקציב שאושר ביום שישי לא הוסדר עניין התקצוב למוסדות החרדיים שלא מלמדים את כל תוכניות הליבה; לא הוסדרה הגדלת התקציב לתחבורה הציבורית עבור היישובים החרדיים; ולצד זאת ישנם נושאים גדולים שטרם באו לידי מימוש, כמו חוק הגיוס, ביטול סעיף הנכד בחוק השבות והעברת פסקת ההתגברות. עם זאת, בעוד הנושאים האחרונים יכולים לעלות אחרי אישור התקציב - נושאים בעלי השלכות כלכליות שלא נכנסו להצעת התקציב מהווים סימן רע באשר לכוונת נתניהו לממשם.
גורם בכיר ברכבת ישראל מסר כי "אין אמת בפרסום הבוקר, לפחות מבחינתנו. כל עבודות הרכבת נעשות על פי הסטטוס קוו, כאשר גם לעבודות החשמול שנעשו בסוף השבוע האחרון התקבלו אישורים".