עומדים שעות לבדיקות
(צילום: אלי מנדלבאום, נויל האריס)

מחסור בבדיקות ביתיות, עמידה אינסופית בתורים: השינוי במתווה הבדיקות בשבוע שעבר היה אמור להביא לשיפור המצב, אבל לפחות הבוקר (יום א') זה לא נראה ככה. כדי להתמודד עם המחסור והתורים הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט כי יחולקו ערכות בדיקה חינם לתלמידים ולצוותי ההוראה, ובמקביל אישרו במשרד הבריאות לרשתות השיווק למכור בדיקות ביתיות.
"בנוגע לילדים - אנחנו קשובים למצוקה של הציבור וגם חיים אותה מקרוב. גם לי יש ארבעה ילדים לבדוק בבית", אמר בנט בפתח ישיבת הממשלה השבועית. "עבדנו במהלך השבת כדי למצוא פתרונות. אני יכול לבשר שכרגע יסופקו ערכות חינם לתלמידים. כל ילד בישראל - בגני הילדים וביסודי, וגם צוותי ההוראה - יקבלו בימים הקרובים שלוש ערכות בדיקה. דאגנו מבעוד מועד להעביר מלאים לבתי הספר בדיוק בשביל מצב כזה, וכעת נעשה שימוש בערכות הללו כדי להקל נקודתית על הנטל של ההורים".
בנט מודיע על חלוקת הערכות הביתיות
(צילום: לע"מ )

ממבט הרחפן: שעות של המתנה בעין יעל
(צילום: אלי מנדלבאום )

"בנוסף, אנחנו במגעים עם רשתות הפארם להורדת מחירי הבדיקות וגם בכוונתנו לפתוח את אפשרות המכירה בארגונים או בחנויות שאינם רק פארם", הוסיף ראש הממשלה. "המחירים יירדו ממילא בעתיד הקרוב מפני שהשוק יוצף במיליוני ערכות שיגיעו לישראל". הוא הוסיף כי מיליון וחצי ערכות בדיקה יועברו לבתי האבות, "שם הן הכי דרושות".
בנט הדגיש: "המצב אינו קל, אני מודע לזה. בכל העולם אנחנו מדברים על היקפי מאומתים שלא היו כמותם. העולם כולו במצב מורכב וכאוטי. למרות ההיערכות שלנו, תחילת כל גל היא קשה ומסורבלת, קל וחומר בגל של הידבקות המונית כמו האומיקרון. אנחנו נערכנו בתרופות, במיטות אשפוז, בהנגשת חיסונים לילדים, בהגנה על האוכלוסייה המבוגרת והחיסון הרביעי, וכעת נדאג גם לבדיקות . נדע למצוא את האיזון בין כלכלה מתפקדת לבין ניהול המשבר".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ׳ נחמן אש הודיע דקות לפני כן כי יאשר שיווק זמני לשלושה חודשים של בדיקות אנטיגן ברשתות השיווק, כל עוד יעמדו בכמה תנאים. "אנחנו פותחים את השוק, ונאפשר מכירה של בדיקות אנטיגן ביתיות גם ברשתות השיווק, בנוסף לפארמים ולבתי המרקחת", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ. "זה ינגיש את הבדיקות ויוזיל משמעותית את המחיר לציבור. נעשה כל מה שנדרש כדי שאף גורם לא ינצל את המצב לגזור קופונים שמנים על גב הציבור".
עומדים שעות לבדיקות
(צילום: נויל האריס)


5 צפייה בגלריה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה
(צילום: איתן גליקמן )
5 צפייה בגלריה
מחסור בבדיקות בסופר פארם זכרון יעקב
מחסור בבדיקות בסופר פארם זכרון יעקב
אין בדיקות ביתיות בזכרון יעקב
(צילום: איתן גליקמן )
5 צפייה בגלריה
מחסור בבדיקות אנטיגן באור עקיבא
מחסור בבדיקות אנטיגן באור עקיבא
מדפים ריקים באור עקיבא
(צילום: איתן גליקמן )
ההודעה על חלוקת ערכות החינם ואישור המכירה לרשתות השיווק התקבלה על רקע המחסור הגדול. גורם ברשת Be השייכת לשופרסל אמר ל-ynet: "הביקוש עלה במאות אחוזים החל מהשבוע שעבר. רק דרך וולט הוצאנו מעל 10,000 בדיקות - אז בסניפים זה פי כמה וכמה". הם טענו כי "אין מחסור כרגע ואם יש חוסר בסניף המלאי מתחדש מהר. מה שכן, כל הכמות נמכרת. כל מה שמביאים נמכר".
עימאד סאדר, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת בסופר פארם, מסר: "אין ספק כי הביקוש לבדיקות עלה באופן משמעותי לאור עליית התחלואה. נכון לעכשיו קיימים חוסרים נקודתיים שצפויים להתחדש לקראת שעות הצהריים והערב. אנו פועלים לחידוש הסחורה באופן תדיר וזאת על מנת להמשיך ולתת ללקוחותינו מענה מהיר ואיכותי".
5 צפייה בגלריה
עומסים כבדים במתחם בדיקות קורונה עין יעל, ירושלים
עומסים כבדים במתחם בדיקות קורונה עין יעל, ירושלים
התור הבלתי נגמר במתחם הבדיקות בעין יעל
(צילום: אלי מנדלבאום )
5 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות בתל אביב
עומס במתחם בדיקות בתל אביב
בתור למתחם הבדיקות בהבימה
(צילום: מוטי קמחי)
במרכז מסחרי בקיסריה לא ניתן היה למצוא בדיקות ביתיות. "בחייאת עאטף, תסדר לנו בדיקות ביתיות", פנה לרוקח גבריאל שילדיו נחשפו למורה מאומתת ונדרשו בבדיקה - וזה ענה לו: "הלוואי והייתי יכול לעזור לך ולכולם, אבל אין בשום מקום בדיקות. כבר יומיים שאני מנסה להשיג, אולי יגיעו היום בערב".
גם ברשתות סופר פארם בפרדס חנה, אור עקיבא ובמול הגדול שבזכרון יעקב לא נראה הבוקר זכר לבדיקות ביתיות. "איך אני אמורה לשוב לעיר הבה"דים?", אמרה החיילת הילה. באחד הסניפים נתלו שלטי ענק: "לקוחו יקרים, לצערנו אין בדיקות קורונה".
במתחם הבדיקות בעין יעל שבירושלים נראו יותר מ-150 מכוניות בתור ארוך במיוחד. "זו התעללות באזרחים, אני עומדת פה מ-7:55 עם ילדים קטנים", אמרה רעות כשלוש שעות לאחר הגעתה למקום.
בינתיים, המשלוח הראשון של התרופה לקורונה של חברת msd נחת הבוקר בנתב"ג בטיסת יונייטד איירליינס. המשלוח כולל עשרות אלפי גלולות של "מולנופיראוויר", שצפויות להיכנס לשימוש בקרוב.
מזכ"לית הסתדרות המורה, יפה בן דויד, פנתה למנהלים ולעובדי ההוראה ואמרה להם כי לצד חלוקת בדיקות אנטיגן ביתיות לכל עובדי ההוראה ובכל שלבי הגיל, מסתמן שבבתי הספר היסודיים נאמן הקורונה יערוך את הבדיקות בכניסה לבית הספר או יחלק לעובד ההוראה לצורך ביצוע עצמי.