ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר (ור"ה) פנה היום (שני) ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה בבקשה שתעצור את החוק ל"הוצאת הטרור מהאקדמיה", שאותו כינו "חוק ההשתקה וההסתה".
במכתב ששלחו ראשי האוניברסיטאות לבהרב-מיארה נמסר כי הם מתנגדים באופן נחרץ להצעת החוק, המבקשת לקבוע במסגרת חוק המל"ג חובה לפטר חברי סגל שהתבטאו באופנים המפורטים בחוק, תוך איום בשלילת תקציבים למוסדות שלא יפעלו בהתאם לתכתיבי המל"ג בעניין זה.
3 צפייה בגלריה
ענת מטר, אופיר כץ, נדירה שלהוב-קיבורקיאן
ענת מטר, אופיר כץ, נדירה שלהוב-קיבורקיאן
יו"ר הקואליציה והמרצות שהתבטאו נגד ישראל ובעד מחבלים
(צילום: ויקיפדיה / ג'ון היימן, דני שם טוב דוברות הכנסת, האוניברסיטה העברית)
מדובר בהצעת חוק שהגיש בתחילת החודש יו"ר הקואליציה אופיר כץ, בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. בהודעה משותפת של כץ וההתאחדות הוסבר כי הצעת החוק הוגשה בעקבות אמירות מסיתות מצד מרצים באקדמיה, שהתגברו מאז 7 באוקטובר ולעיתים מקבלות גיבוי מהמוסדות עצמם.
"כזכור, לאחרונה נשמעה אמירתה של ד"ר ענת מטר מאוניברסיטת תל אביב, שאמרה על המחבל וליד דקה: 'אהוב ומקור השראה', ואף אמרה 'ככה נראית מחלה' על דגלי ישראל בקמפוס. בנוסף, גם פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, מרצה באוניברסיטה העברית, התבטאה באמירה: 'זה הזמן לבטל את הציונות'", כתבו בדברי ההסבר.
על-פי הצעת החוק, מוסד יחויב לפטר מרצה, איש הוראה או חוקר אם יתבטאו או יפעלו באופנים הבאים: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לטרור, תמיכה בארגון טרור, תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור של מדינת אויב, של ארגון טרור או של יחידים נגד מדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
פנו לבהרב-מיארה: "קידום ההצעה גובל בהסתה"
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
לפי הצעת החוק, מרצה שפוטר בעקבות דברים אלו לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים ותמיכות מהמוסד. בנוסף, מוסד שלא יפטר מרצה לפי הוראות חוק זה - ישללו לו תקציבים על-ידי המועצה להשכלה גבוהה.
במכתבם ליועמ"שית טוענים בור"ה כי במקום שהמוסדות להשכלה גבוהה יהוו זירה ודוגמה לשיח פתוח וחופשי, הצעת החוק חותרת לכך שחופש הביטוי של חברי הסגל יהיה מצומצם יותר מהמקובל בציבור הכללי. "מדובר בהצעה בעלת אופי מקארתיסטי המהווה חלק ממסע שיסוי והסתה כנגד המוסדות להשכלה והחברים בהם, המעודדת תופעות של הלשנה כנגד חברי סגל, פוגעת קשות בזכויותיהם כעובדים וכבני אדם, וחותרת תחת עקרונות היסוד שעליהם מושתתת המערכת האקדמית בחברה דמוקרטית", התריעו.
לדברי הפונים, "קידומה של ההצעה בעת הזו גובל בהסתה של ממש ועלול להביא לשפיכות דמים. ההצעה מבקשת להפוך את המוסדות להשכלה גבוהה לחלק מזרועות השלטון ומערכת אכיפת החוק, כנהוג במשטרים טוטליטריים. הפיחות המכוון במעמדה של מערכת ההשכלה הגבוהה יפגע כמובן אף במעמדה בעולם, ובמערכות היחסים עם הקהילה הבינלאומית, ואף מחזק את מבקריה של ישראל ודורשי רעתה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ענת מטר מרצה לחוג לפילוסופיה ופעילת שמאל תומכת במחבלים
ד"ר ענת מטר מרצה לחוג לפילוסופיה ופעילת שמאל תומכת במחבלים
הפוסט שפרסמה מטר בפייסבוק
(צילום: מתוך הפייסבוק של ד"ר ענת מטר)
סטודנטים באוניברסיטה העברית מחו נגד פרופ' שלהוב קיבורקיאן
(צילום: גיל יוחנן)

לנוכח זאת, קוראים ראשי האוניברסיטאות - באמצעות היועמ"שית של ור"ה עו"ד רחל בן ארי ועו"ד ענת לזר ממשרדה - לבהרב-מיארה לעשות שימוש בכל כלי שבידיה כדי לעכב את קידומה של "הצעה פסולה זו".
יו"ר הקואליציה אופיר כץ מסר: "לא מקרי שבהודעתם לתקשורת אנשי ור"ה לא התייחסו למקרים שעליהם החוק מדבר: הסתה ותמיכה בטרור, תמיכה במחבלים או שלילת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. חופש הביטוי הוא לא החופש לתמוך ולהסית לטרור, להלל מחבלים או לפגוע במדינת ישראל - וזה שאנשי ור"ה מגבים זאת, זו תעודת עניות למוסד האקדמי. מומלץ שאנשי ור"ה ישקיעו את אותו מאמץ בלמגר את ההסתה לטרור באקדמיה במקום להטיף למחוקקים. על החוק הזה חתמו רוב סיעות הבית בכנסת, גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה. זה רצון העם".
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית אלחנן פלהיימר מסר: "ור"ה בוחר לתת פתח להמשך התופעה החמורה של ההסתה לטרור שמתרחשת באקדמיה מאז 7 באוקטובר. הצעת החוק באה לשים סוף לתופעה הקשה הזאת. בזמן שחיילי צה"ל מקריבים את נפשם וגופם בעזה - חלקם סטודנטים - לא ייתכן שהם יתמודדו וישמעו אנשי סגל שחושבים שלגיטימי להרוג אותם. חופש הביטוי - כן, הסתה לטרור - חד-משמעית לא".