2 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
הפרויקטור פרופ' זרקא
(צילום: דנה קופל)
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא עדכן בצהריים (שלישי) כי מגמת העלייה בתחלואה בנגיף נמשכת. "זה משתקף במספר מקרים שהולך וגדל, ביממה האחרונה אנחנו מדבר על מעל 7,000 חיוביים", אמר פרופ' זרקא בתדרוך לתקשורת. עם זאת, הפרויקטור הבהיר: "אנחנו רוצים להמשיך ולחיות לצד הקורונה".
מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר עולה כי מספר המאומתים ממשיך אמנם לעלות, אך מספר החולים שמאושפזים במצב קשה נותר כמעט ללא שינוי ועומד כעת על 103. גם מקדם ההדבקה זינק ביומיים האחרונים ועומד כעת על 1.51, ובבתי החולים עשויים להיערך לפתיחה של מחלקות קורונה נוספות.
בפחות מחצי שנה: שרית נדבקה פעמיים בקורונה
(צילום: נויל האריס)

"מדובר על קצה הקרחון", ציין פרופ' זרקא בהתייחסו למספר החיוביים לנגיף. "ידוע לנו על אנשים שלא נבדקים מוסדית, ועושים בדיקה ביתית ולא מדווחים עליה. גם בגל הנוכחי אנחנו רואים נגיף עם הידבקות גבוהה ומחלה שיכולה להיות מסוכנת, בעיקר באוכלוסייה המבוגרת".
הפרויקטור ציין כי התחלואה העיקרית בישראל נגרמת כרגע מתת-הווריאנט של האומיקרון - BA5. "אנחנו רואים גל גבוה בפורטוגל ובמקומות נוספים בעולם. מי שרוצה לנסוע לחו"ל חייב להגן על עצמו, בעיקר אנשים מבוגרים שנוסעים למדינות עם תחלואה", ציין פרופ' זרקא.
הוא אמר עוד: "אנחנו כבר מתורגלים. לפני שאנחנו פוגשים את הסבים והסבתות, אנשים עם מחלות רקע ומבקרים בבתי אבות, חשוב שנבצע בדיקת אנטיגן כדי לוודא שאין לנו את הנגיף". הפרויקטור קרא לאנשים עם מחלה נשימתית להשתדל להישאר כרגע בבית. "ככה תגנו עלינו ועל אחרים מסכנת הדבקה. אנשים שתוצאתם חיובית לקורונה חייבים לפי צו בידוד בית להישאר בבית".
2 צפייה בגלריה
מתחם הבידוק בנתב"ג
מתחם הבידוק בנתב"ג
בינתיים בלי בדיקות בנתב"ג
(צילום: AFP)
מבחינת ההנחיות של משרד הבריאות, קיימת חשיבות עתה לעטות מסכות במקומות סגורים וצפופים. "אולי זה גל שישי, אבל אנחנו רוצים להמשיך ולחיות לצד הקורונה", ציין פרופ' זרקא. "בשביל זה חשוב שכולנו נשמור על מסכות ונשמור על האנשים בסיכון. כרגע אין סיבה להחזיר את הבדיקות בנתב"ג. יש לנו יכולות נצורות וככל שיהיה צורך - נוכל להחזיר את הבדיקות. כרגע אנחנו לא מעוניינים להחזיר את ההגבלות".
משרד הבריאות הנחה היום את קופות החולים להיערך למתן החיסון השלישי לבני 5 עד 11, שכעת יכולים להתחסן בשני חיסונים בלבד. בדומה לשתי מנות החיסון הראשונות, גם המנה השלישית תהיה מותאמת לילדים ובכמות מופחתת, ובנוסף גם ילדים מקבוצת הגיל הזו שהחלימו יוכלו להתחסן במנת חיסון שלישית, כל זמן שחלפו שלושה חודשים ממועד החלמתם".
הפרויקטור אמר בהתייחסו לסוגיית החיסונים: "אני רוצה לשוב ולהדגיש, אנחנו וכל העולם נמצא במקום שאדם מחוסן הוא אדם שקיבל שלוש מנות. מי שקיבל רק שתי מנות ולא את השלישית - אנחנו ממליצים לו לקבל את החיסון הרביעי. ההמלצה לחיסון רביעי לאוכלוסייה בסיכון - מומלצת לו. בשלב הזה אנחנו לא ממליצים על חיסון חמישי. אנחנו בודקים את הנתונים ונלמד אותם.
"ה-BA5 מידבק יותר. זה אנחנו רואים כחלק מהתמונה והחיסון מגן עלינו פחות מהדבקה. הוא כן גורם למחלה קשה, אבל לא יודעים להגיד האם הוא גורם למחלה יותר קשה מאשר האומיקרון עצמו. אנחנו בהחלט רואים בפורטוגל עלייה גם באשפוז וחוששים שזה יקרה גם אצלנו. ככל שה-FDA יאשר את החיסון לילדים מתחת לגיל 5, נקיים דיונים בישראל ונפעל בהתאם להמלצה שלהם".