בית המשפט העליון הורה היום (שני) לבחון אם ניתן לשחרר את איש העסקים יעקב אבו אל-קיעאן מחורה למעצר בית באיזוק אלקטרוני, זאת לאחר ששופטת ביהמ"ש המחוזי בב"ש דינה כהן הורתה על מעצרו עד תום ההליכים. בדיונים עלה כי אבו אל-קיעאן הורשע בעבר בשורת עבירות, בהן תקיפה, איומים וניסיון חטיפה. סניגוריו, עו"ד אבי חימי ומשה וייס, טענו שהמעשים המיוחסים לו לא חמורים, שכן מסר לגורם זר ידיעות שהופיעו בתקשורת.
השופטת כהן טענה שהנאשם מסר ידיעות שלא פורסמו, כמו מידע על שר הביטחון בני גנץ ופרטים על סחר עם איחוד האמירויות. כמו כן סיפר לו על מפגשים בין ישראל, סעודיה והאמירויות. עוד קבעה כי קיימת מסוכנות מהנאשם שניסה להסוות את מהות הקשר. תסקיר שירות המבחן של אבו אל-קיעאן לא היה חיובי, שכן אלה התרשמו שהוא נוטה להגמיש את נורמות החוק.
כתב האישום נגד איש העסקים הבדואי יעקוב אבו אל קיעאן
(צילום: רועי עידן )

"לצד ניהול אורח חיים נורמטיבי שכלל התנדבות לצבא וגיוס צעירים מהחברה הבדואית לצבא, לא בחל במגע עם סוכן חוץ והעברת מידע לאיוב, כשסבר שהוא עתיד לקבל תמורה", קבעה.
סניגוריו ערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון. השופטת ענת ברון הורתה לבחון האם ניתן לשחרר את הנאשם באיזוק אלקטרוני, והוא יישלח לתסקיר משלים של שירות מבחן לבחון האם ניתן לשחררו בתנאים האלה. עו"ד חימי ו-וויס מסרו כי הם מברכים על ההחלטה. "גם כבוד השופטת ברון הבעיה את דעתה במהלך הדיון, כפי שהביעו שופטים אחרים, שלא כצעקתה".
אבו אל-קיעאן הואשם בחודש שעבר בעבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאיראן. המקרה הותר לפרסום לבקשת ynet, לאחר שנעצר ועל הפרשה הוטל צו איסור פרסום. בין היתר, העביר מידע אודות הלו"ז והמיקום של השר בני גנץ. כתב האישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, נתן צוהר לעולם הריגול ולאמצעים שמפעילים מדינות זרות כדי לגייס סוכנים.
2 צפייה בגלריה
אבו אל-קיעאן, נאשם בהעברת מידע לאיראן
אבו אל-קיעאן, נאשם בהעברת מידע לאיראן
אבו אל-קיעאן, נאשם בהעברת מידע לאיראן
(צילום: עמית שעל )

2 צפייה בגלריה
   וייס וחימי
   וייס וחימי
וייס וחימי
(צילום: בראל אפרים, אלכס קולומויסקי)
בכתב האישום צוין כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה של גורמי המודיעין באיראן לנסות ולגייס סוכנים בישראל, מתחומים מגוונים, ובין היתר כאלה הנגישים לאנשים בעמדות מפתח במדינה, ובהעדפה להפעלת סוכנים אלו על ידי "מפעיל קדמי" מטעמם, שאינו גורם מודיעין איראני. לרוב הוא דובר ערבית, בעל תחום עיסוק המאפשר לו תנועה בעולם, כמו עסקים או עיתונות, והוא זה שיוצר קשר ראשוני בכיסוי תמים, מגייס את הסוכנים, מקבל מהם מידע ומעבירו הלאה.
למרות העבירות החמורות בכתב האישום, שופטי בית המשפט המחוזי והשלום בדרום העבירו ביקורת על הפרקליטות והמשטרה לאור הראיות. השופט אליהו ביתן אמר אחרי המעצר לפרקליטות: "עליתם ל-30 אלף רגל, תתחברו לקרקע. הסיפור לא מרשים".