חמאס הודיע הלילה (בין שישי לשבת) כי קיבל את התשובה הרשמית של ישראל בנוגע לעמדתה בעניין המגעים להפסקת אש. לפי הודעת ארגון הטרור, שנמסרה על ידי חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, "נלמד את ההצעה לפני שנגיש את תשובתנו". אמש, גורמים מדיניים בכירים אמרו כי השיחות עם המשלחת המצרית - שהגיעה לישראל כחלק מהמאמץ לחדש את המו"מ לעסקת חטופים - היו "מאוד טובות".
3 צפייה בגלריה
משוריינים מועברים על משאיות לאזור בדרום ישראל ב-25 באפריל
משוריינים מועברים על משאיות לאזור בדרום ישראל ב-25 באפריל
משוריינים מועברים על משאיות לאזור בדרום ישראל, שלשום. התמונה פורסמה באישור הצנזורה
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
לדברי הגורמים, השיחות נעשו ברוח טובה ועניינית, ונרשמה התקדמות בכל הפרמטרים. "המצרים מראים רצון משמעותי להפעיל לחץ על חמאס ולקדם עסקה", אמרו הגורמים - כשברקע האיום בפעולה צבאית ברפיח שבישראל מקווים שיפעיל לחץ על חמאס, איום שבמקביל "מתניע" את המצרים שחוששים ממבצע שכזה. לפי הדיווחים, המצרים פועלים כעת ביתר שאת כדי למנוע פעולה ברפיח - באמצעות הניסיון להתניע מחדש את המשא ומתן.
לדברי הבכירים, ישראל הבהירה בשיחות מול המצרים שהיא "רצינית מאוד" באיום שלה להיכנס לרפיח. הם ציינו כי יש היערכות ברמת צווי 8, מילואים ופריסת כוחות. דברים אלו מצטרפים לדיווח שהתפרסם בסוכנות הידיעות AP, ולפיו צה"ל העביר עשרות טנקים וכלי רכב משוריינים לאזור בדרום ישראל שסמוך לרפיח, במה שנראה כמו הכנה לפלישה לעיר שבדרום הרצועה.
הצהרת משפחות החטופים, אמש
(צילום: עידו ארז)

הגורמים הוסיפו שבשיחות הבהירה ישראל ש"הזמן קצוב". לדבריהם, "ישראל לא תיתן לחמאס לייצר מניפולציה וגרירת רגליים כדי למנוע את הכניסה לרפיח". לדבריהם, ישראל כן "מושיטה את היד לעסקה הומניטרית".
בהמשך לפרסום ב-ynet על כך שבקבינט דנים כעת בעסקה שתכלול רק שחרור 33 חטופים - ולא 40 כפי שבעבר התעקשה ישראל - הגורמים הוסיפו כי ישנה הצעה שלפיה אכן ישוחררו 33 חטופים - נשים, חיילות, מבוגרים, וחולים כרוניים כולל "פגועי נפש".
הגורמים הוסיפו: "ישראל מוכנה ללכת כברת דרך מאוד משמעותית בהרבה פרמטרים לעבר עסקה הומניטרית, אך ישראל לא תיתן לגרור רגליים. ישראל לא תאפשר לחמאס לייצר מהלך שווא שמטרתו למנוע כניסה לרפיח".
3 צפייה בגלריה
במצרים מקווים שארה"ב תלחץ ותמנע מבצע ברפיח. א-סיסי, סינוואר ונתניהו
במצרים מקווים שארה"ב תלחץ ותמנע מבצע ברפיח. א-סיסי, סינוואר ונתניהו
במצרים מקווים שארה"ב תלחץ ותמנע מבצע ברפיח. א-סיסי, סינוואר ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
למרות שלדברי הגורמים השיחות מול המצרים היו טובות, לא ברור עדיין מה הסיכוי להגיע לפריצת דרך במגעים. חמאס ממשיך להתעקש על סיום המלחמה, תנאי שישראל מסרבת לו בתוקף.
גורמים מצריים שמעורים במגעים אמרו אתמול ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם לא מאמינים שלמאמץ הנוכחי יש סיכוי גדול להניב עסקה. לדבריהם, התקווה במפגשים של המשלחת המצרית בישראל היא "לקנות זמן" עבור ארה"ב וכוחות אזוריים - כדי שאלו ילחצו על ישראל ויגרמו לה להקפיא את תוכניות המתקפה שלה ברפיח.
במקביל, בערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" צוטט "מקור מדיני ישראלי" שאמר: "הצענו גמישות רבה בנוגע לנסיגת כוחותינו וחזרת תושבי צפון רצועת עזה. מצרים תלחץ על חמאס לקבל את ההזדמנות האחרונה לכך".
3 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
עיר האוהלים ברפיח, ארכיון
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)
בכיר חמאס, ראזי חמד, אמר לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית: "לישראלים אין ברירה אלא לנהל משא ומתן ולהגיע להסכם כי הם לא ירוויחו כלום מכניסה לרפיח. שימוש ברפיח כדי ללחוץ על חמאס לא יעבוד, ולא נשנה כלל את עמדתנו. ישראל לא תשיג דבר בכניסה לרפיח, היא תשקע שוב בעזה. אנחנו מוכנים מאוד להתעמת עם הכיבוש ולהתנגד לו אם יחליט להיכנס לרפיח.
ליאור בן ארי ועינב חלבי השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 20:00, 26.04.24