3 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
ארכיון
(צילום: יאיר שגיא )
המורים והמורות שקיבלו צו 8: במערכת החינוך מתריעים כבר תקופה ארוכה כי קיים מחסור במורות ומורים שפוגע לבסוף בתלמידים. כדי לפתור את הבעיה, המערכת גייסה מאות נשות ואנשי הוראה שכבר יצאו לגמלאות – ושבו חזרה אל כיתות הלימוד.
כ-470 מורים שיצאו לפנסיה בתום עשרות שנות עבודה במערכת החינוך כבר הסכימו לסייע בעקבות המשבר הקשה ולחזור למערכת. זאת לאחר שהמצוקה גרמה בין היתר לכך שבתי ספר דוחים לימוד של מקצועות שונים, שיעורים מתבטלים, תלמידים משוחררים מוקדם לבתיהם ומנהלים נאלצים לקלוט מורים שאינם מתאימים. כדי למלא את השורות החליטו במשרד החינוך להחזיר את הגמלאים למערכת, ועד כה, כאמור, השתלבו מאות מהם, בני יותר מ-70.
3 צפייה בגלריה
ד"ר תמר מנאל
ד"ר תמר מנאל
"מנטלית אני מרגישה בת 25". ד"ר תמר מנאל
(צילום: דניאל מנאל)
ד"ר תמר מנאל, בת 71, מורה לגיאוגרפיה וחינוך גופני בהכשרתה, פרשה לגמלאות לפני ארבע שנים, בתום יותר מ-40 שנות הוראה. היא גויסה בתחילת השנה על ידי מנהלת אולפנת "צפירה" במנהל החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך, שם החלה את דרכה כמורה צעירה בגיל 22. תמר נרגשת גם עכשיו מסגירת המעגל, ובמקביל משמשת מדריכת פילאטיס, משחקת כדורשת ומקפידה על אימוני כושר. "מנטלית אני מרגישה בת 25. הוראה היא ייעוד. זו המסגרת היחידה שמשקפת את החיים האמיתיים".
כשהחברות של אתי אגמון, בת 70, נמצאות כבר מזמן עמוק בתוך הפנסיה, היא ניצבת בכיתה מול תלמידות אולפנית אמי"ת ישורון בפתח תקווה ומלמדת תנ"ך. אגמון פרשה מהוראה כבר לפני 11 שנה. "בתי חלתה והרגשתי שאיני יכולה לתת את הכול למען התלמידות שלי", היא מספרת. "מה שבאמת רציתי היה לסעוד את הבת שלי ולהיות לצידה בחודשים האחרונים לחייה. כמה חודשים לאחר מכן פנו אליי מהאולפנית וביקשו שאחזור ללמד, רק לכמה שעות. ובאמת ההוראה הייתה חסרה לי".
3 צפייה בגלריה
אתי אגמון
אתי אגמון
"ההוראה הייתה חסרה לי". אתי אגמון
(צילום: יריב כץ)
השנה הורחבה המשרה של אתי באולפנית והיא מלמדת תנ"ך את כיתת העולות חדשות. במקביל היא מתגברת תלמידות שלומדות לחמש יחידות במקצוע, וגם מסייעת לאחרות שמתקשות. "כל עוד ארגיש שאני יכולה לתרום ולהיות משמעותית עבור הבנות, אמשיך ללמד", אמרה.
מבשרת יעקבס, ראש אולפנית אמי"ת ישורון, אומרת ש"להוראה טובה אין גיל. כולנו לומדים מאתי תנ"ך, אבל גם אמונה, התגברות על קשיים וכמובן להיות בעשייה כל הזמן". ראש העיר רעננה, חיים ברוידא, שגם בה גויסו אנשי חינוך בפנסיה, הוסיף: "בני העיר המבוגרים מחזיקים ביכולת מצוינת להמשיך בהקניית ידע לתלמידים ולילדי הגנים".

כך תמליצו על המורה שלכם לתחרות "המורה של המדינה"

מי יכול להשתתף בתחרות?
בתחרות יכול להשתתף כל מורה ואיש חינוך פעיל (כולל מי שנמצא בשנת שבתון) שמלמד בבית ספר יסודי או על-יסודי בהוראה, ותרם תרומה יוצאת דופן במסגרת פעילותו החינוכית. בנוסף, אנחנו מקיימים מסלול תחרות מיוחד למורים הנמצאים במערכת עד שלוש שנים בלבד בשם "המורה המבטיח של המדינה".
מי יכול להמליץ?
תלמידים (בעבר או בהווה), הורים, מורים ומנהלים מוזמנים להציע מועמדים לתחרות. ניתן להמליץ שוב על מורים שהמליצו עליהם בשנים קודמות ולא זכו.
איך ממליצים?
מלאו את טופס ההמלצה וספרו לנו מי המורה שראוי לדעתכם לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית – ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים שייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים.
לאן לפנות לקבלת עזרה במידת הצורך?
ניתן לפנות אלינו בדואר אלקטרוני לכתובת hamore@yedioth.co.il
עד מתי ניתן להגיש מועמדות?
ניתן להגיש מועמדות עד 19 במרץ 2023. התחרות נערכת בכפוף לתקנון הנמצא במשרדי "ידיעות אחרונות".