ההפגנה הסוערת אמש (שבת) בקפלן נגד הממשלה נגמרה ב-21 עצורים שנשלפו מבין מאות המוחים שחסמו את צומת עזריאלי במשך כמה שעות, וגם בכמה פצועים - בהם אליעזר בן ה-72 שנראה מדמם בעינו לאחר שנפגע מהתזה של מכת"זית, ומורן מישל, אמא לחמש בנות, ששברה את כף רגלה לאחר שסוס דרך עליה. "זאת כבר לא משטרה שאוכפת את החוק ומשלבת בין חופש התנועה לחופש ההפגנה, אלא משטרה שמיישמת את האג'נדה של השר בן גביר", אמרה היום מישל ל-ynet.
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
המחאה נגד הממשלה בת"א, אמש. נגמרה ב-21 עצורים ובכמה פצועים
(צילום: דנה קופל)
שוטרים מפנים מפגינים בכוח בהפגנה אמש
(צילום: אלון, קובי, קבוצת צומת הפיל, ת״א)

מישל, שהייתה אמש בצומת עזריאלי עם מגפון וקראה "בחירות עכשיו", יושבת היום בבית עם שבר בעצמות כף הרגל. "הסוס דרך עליי זמן ארוך. הרגשתי כאב חד ושורף, ופינו אותי לבית החולים איכילוב. ייקח לי כשישה שבועות של הליך שיקום כדי לחזור לתפקוד מלא של הרגל", סיפרה
לטענת מישל, "זה מצב מסוכן שמשטרה משרתת את השר שלה. למשטרה יש מפקד אחד שאמור לתת לה פקודות - המפכ"ל. שבתאי אמור לתת הנחיות לשוטרים לשמור על זכותנו להפגין. הוא חייב לעצור את המדרון החלקלק שבו השוטרים הופכים להיות שוטרי בן גביר".
במשטרה מכחישים את הטענות, ואומרים כי "בן גביר לא מנחה את השוטרים. יש מפקדים בשטח שכל החלטה שלהם היא בהתאם להתפתחות בהפגנה. השר מבקש שוויון בכל ההפגנות - מול החרדים בירושלים ומול מפגיני קפלן". עוד ציינו במשטרה כי "מה שלא נעשה - תמיד הצד שכנגד יתקוף אותנו. אנחנו עמדה שבה כל החלטה מבצעית בשטח תזכה לגינוי".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
"אחד השוטרים שעשו לו שיימינג בבלפור - קידמתי אותו למפקד מרחב". בן גביר
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
אולם, בנאום בשבוע שעבר בכנסת, אמר השר בן גביר כי "אחת האינדיקציות לדעת ששוטר הוא טוב היא שעושים לו שיימינג. המדיניות שלי - לא לפגוע בשוטרים. אחד השוטרים שעשו לו שיימינג בבלפור - קידמתי אותו למפקד מרחב". דבריו של השר בן גביר - שבעצמו עשה בעבר "שיימינג" לשוטרים שפגעו לכאורה במתנחלים או במפגיני ימין - מעבירים מסר שמתכתב עם האלימות שתועדה בהפגנה הסוערת אמש.
אמש היה נדמה כי חלק מהשוטרים בעיקר עייפים. "השוטרים שלי לא רוצים לחזור לשנה הקשה של הפגנות המהפכה המשפטית, אז הם עבדו מסביב לשעון כשהם סופגים קללות וגידופים כי זאת העבודה שלהם", ציין בשיחה עם ynet אחד ממפקד הכוחות אתמול.
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
"קשה העימות מול אזרחים, אבל אי-אפשר לחסום ציר מרכזי. אלה הפקודות". ההפגנה אמש בקפלן
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
אחת השוטרות הוסיפה ברגע של הפוגה: "קשה לי העימות הזה מול אזרחים, אבל אנחנו לא יכולים לאפשר לחסום ציר מרכזי בתל אביב. אלה הפקודות. זה רגע כואב שצועקים לעברי. בסך הכול באנו לעשות את העבודה ולשמור על המפגינים". לאחר שנפתחו הכבישים אמש, אמר המפקד: "אני עושה הכול לשמור על המפגינים אבל אי-אפשר שהם יפרו ברגל גסה כל סיכום איתם. הם רצו את הבלגן ואת התמונות של הפגנה סוערת".
במהלך ההפגנה אמש נעצרו גם אמיר השכל ומשה רדמן, ממנהיגי המחאה. בנוסף, מים הותזו ממכת"זית גם לעבר אילנה גריצ'בסקי, חטופה ששוחררה ונקלעה להפגנה. במשטרה מודים כי הייתה טעות לאפשר את צעדת המחאה של משפחות החטופים מסביב לקריה.
לדברי המשטרה, המשפחות התערבבו בדרך בגין פינת קפלן עם המפגינים נגד הממשלה, וחלק מהשוטרים לא הבחינו כי מדובר במשפחות חטופים שצועדות באישור המשטרה - וחלקן חטפו זרנוקי מים ממכת"זית, או ניצבו מול פרשי משטרה שניסו לפזרן.
תיעוד: שוטר מצליף בראשו של מפגין
(צילום: ג׳רמי פורטנוי)

אליעזר בן ה-72 מדמם מעינו מפגיעת מכת"זית
(צילום: רעיה ברקן, מאיר תורג'מן)

בהודעה שפורסמה לאחר סיום המחאה אמרו במשטרה כי עשרות מפגינים חסמו צירים מרכזיים, לא נענו להוראות השוטרים והתעמתו עם הכוחות. "לצערנו ראינו היום כמה מפגינים שהגיעו במטרה להתעמת עם שוטרים ולפגוע בהם, ולא לשם מחאה לגיטימית", אמרו. "לא נאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".
מנגד, בסרטון שפרסמו המפגינים נראה כיצד הופעלה המכת"זית גם על מפגינים שעמדו על המדרכה. בסרטון גם נראה פינוי על ידי פרשים של מפגינים בעת שהיו על המדרכה.