1 צפייה בגלריה
משבר האקלים
משבר האקלים
(צילום: shutterstock)
שלוש פעמים נעצרתי על ידי המשטרה והובאתי לחקירה או לבית משפט. זה היה לפני 20 שנה ויותר כשמחיתי מאחר שהיה לי ברור שהסלילה של כביש חוצה ישראל תביא את המדינה לקטסטרופה תחבורתית ולהרס סביבתי כתוצר לוואי. אז וגם היום אטמו הפוליטיקאים את אוזניהם להפצרות של המדענים ובחוסר אחריות הובילו את ישראל להשקיע בכבישים במקום באנשים. אינטרסנטים כלכליים שלחו לוביסטיות יפהפיות להיפגש עם ח"כים והשאירו אותנו מעבר לגדר. שוב ושוב בחרו הממשלות לתת קדימות למי שיש לו מכונית על פני דאגה להביא את האנשים לעבודה וחזרה הביתה במהירות, בנוחות ובבטחה. היום, באיחור רב, אחרי אלפי הרוגים בכבישים, הפסד של מאות מיליארדי דולרים למשק, זיהום אוויר, מים ויבשה, והרס של שטחי טבע רבים, מתחיל הציבור להבין שאולי הייתה זו טעות.
גם הממשלה הנוכחית ממשיכה את דרכן של ממשלות העבר, ולא רק בתחבורה, אלא בפעולות המעמידות בספק את היכולת שלנו להמשיך להתקיים בכדור הארץ. לקטסטרופות שלהן אנחנו עדים כיום קיבלנו אזהרות מפי מדעני הסביבה כבר לפני יותר מ-20 שנה. גלי החום הקטלניים בצפון מערב אמריקה והשיטפונות ההרסניים והקטלניים באירופה הם שני הצדדים של אותה מטבע: שינוי האקלים שנגרם עקב המשך פליטות בלתי מבוקר של גזי חממה.
כל אלו הם רק אותות אזהרה. קצה קרחון לצפוי לבוא. הטמפרטורות ממשיכות לעלות וכעת המדענים מזהירים שאם לא נקצץ את פליטות גזי החממה שלנו ב-7.6% מדי שנה בעשור הקרוב לא נוכל למנוע עלייה ממוצעת של 1.5 מעלות בכדור הארץ. זה נשמע מעט, אבל מדובר על ממוצע - ואצלנו בישראל הטמפרטורות כבר עלו פי שניים מעל הממוצע העולמי.
הממשלה מביאה לאישור חוק הסדרים שערורייתי שפוגע ביכולת של המשרד להגנת הסביבה לעשות את עבודתו ומאיץ את משק הגז המחמם את האטמוספירה אף יותר על חשבון פיתוח אנרגיה סולרית
ובינתיים, במה עוסקים שם בממשלת בנט-לפיד? העולם נחרב מתחת לידיים שלנו והם בשלהם. בכל שנייה אנחנו מחממים את כדור הארץ כאילו הטלנו ארבע פצצות אטום בגודל זו שהושלכה על הירושימה. בכל שנייה אנחנו מחרבים יער טרופי בגודל של מגרש כדורגל על אלפי היצורים החיים בו.
התוכנית הכביכול מתקדמת שהביאו השרות לתחבורה, אנרגיה, סביבה וכלכלה היא מגוחכת וקובעת יעד נמוך מדי (ולשנת 2050, כאשר סביר שאף אחת מהן לא תהיה בשלטון כדי לתת את הדין), וזאת כאשר המדענים זועקים לפעול מיידית ועד 2030.
וזה לא הכל. הממשלה, בעזות מצח, מביאה לאישור חוק הסדרים שערורייתי שפוגע ביכולת של המשרד להגנת הסביבה לעשות את עבודתו ומאיץ את משק הגז המחמם את האטמוספירה אף יותר על חשבון פיתוח אנרגיה סולרית. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז על משבר האקלים כסוגייה ביטחונית ואצלנו שר הביטחון, למרות חיבוקיו לח"כ הסביבתי אלון טל, מתעלם לחלוטין מהנושא. כשתקום ועדת החקירה להתעלמות הזו גם הוא לא יהיה לתת את הדין.
פרופ' אורי שיינספרופ' אורי שיינס
הציבור אולי לא מבין כיצד ההתנהלות האישית היומיומית שלו ושל הממשלה ממוטטות את היסודות של הקיום שלנו. זו האחריות של המנהיגים ושל המדיה לתווך להם את האזהרות של המדענים. תפקיד הממשלה הוא להנהיג ולעיתים להטיל גם גזירות קשות כדי להגן על הציבור (כמו שנעשה באופן חלקי בתקופת משבר הקורונה).
עצוב שרוב הפוליטיקאים רואים את משבר האקלים, משבר הכחדת המינים ומשבר הזיהום כנושאים שוליים ואפילו מגוחכים. לא מזמן ניסה השר לשעבר יובל שטייניץ לעקוץ את הח"כית דאז מיקי חיימוביץ לנוכח הצעתה ה"מוזרה" להשאיר את גז החממה שמדינת ישראל מצאה באדמה. האם גם כעת, לנוכח מאות הרוגי האקלים, הוא וחבריו מימין ומשאל חושבים שזה מצחיק?
  • פרופ' אורי שיינס הוא מרצה לביולוגיה וסביבה באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com