בית המשפט המחוזי בלוד גזר אתמול (רביעי) 19 שנות מאסר על סלומון יאיי, צעיר מרמלה שרצח את חברו בגלל ויכוח וקטטה, שהחלו בגלל תלונה של שכנה על רעש בדירה. הוא הורשע ברצח מתוך אדישות, כשבנוסף לתקופת המאסר יפצה את משפחת המנוח ב-258 אלף שקלים.
1 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בלוד
בית המשפט המחוזי בלוד
בית המשפט המחוזי בלוד
(צילום: נדב אבס)
המקרה אירע ב-2022, בלילה שבין ה-25 ל-26 בפברואר, בבילוי משותף של הנאשם, חברו בראנו מברטו ז"ל, המנוח, וארבעה חברים נוספים בדירתו של הנאשם ברמלה. הם בילו יחד במשך מספר שעות ושתו משקאות אלכוהוליים.
בשעה 04:30 התפתח ויכוח בין הנאשם למנוח עקב תלונת שכנה ודוח שקיבל הנאשם בגין הקמת רעש בדירה. השניים החלו לקלל אחד את השני. חילופי הדברים התלקחו לאלימות - דחיפות והדיפות הדדיות ארצה. כתוצאה מדחיפת המנוח את הנאשם, נופץ חלון זכוכית ויאיי נפצע במצח באזור הגבָּה.
החברים האחרים ניסו להפריד ולהרגיע את הרוחות, אך הנאשם הטיח בהם ובמנוח איומים: "אתם עושים עליי יד אחת אני א***ן אתכם", "יש לי אנשים ברמלה, יש לי גב", ו"אם אני רוצה, אני מוריד את שניכם".
בשלב מסוים הנאשם נטל סכין מטבח ורץ בעקבות המנוח לרחוב. הנאשם אמר למנוח: "אני א***ן את אחותך", המנוח השיב לו באבנים והנאשם השליך אבנים חזרה. לבסוף רץ הנאשם הסתער על המנוח כשהוא מחזיק בסכין וכיוון אותו לחזהו של המנוח בצד שמאל. המנוח זז מעט הצידה והנאשם דקר אותו בחזה תחת בית השחי, מתוך אדישות לגרימת מותו. המנוח התמוטט על הארץ שותת דם והנאשם נמלט. ליבו של מברטו הפסיק לפעום והוא מת מפצעיו.
פרקליטות מחוז מרכז והסנגור הגיעו להסדר טיעון שלא כלל הסכמות על העונש, במסגרתו הוא הורשע ברצח מתוך אדישות ולא ברצח בכוונה. (מדובר במדרג עבירות ההמתה - באותה עבירה של רצח בסיסי, אולם יש לכך משמעות בענישה). הסיבות להסדר היא שהייתה דקירה אחת בלבד תוך כדי תנועה בחושך, ולכן קשה לבסס כוונה לרצוח בכוונה וגם המנוח זרק אבנים על הנאשם זמן קצר לפני הדקירה.
התובעת בתיק עו"ד נעמה תור זאבי ביקשה לגזור על הנאשם 20 שנות מאסר. היא הבהירה כי בעמדתה זו כבר נלקחו בחשבון האירועים שקדמו לדקירה ומהווים אפקט מצנן לחומרת העונש.
אימו של המנוח סיפרה בדיון קודם על בנה: "הוא היה ילד טוב ומיוחד. עכשיו יש חושך, קשה לי מאוד. רק אלוהים יודע כמה כואב. אי-אפשר להראות כמה כואב". היא סיפרה שעלתה לארץ כשבנה היה בן שנתיים. "למה צריך להרוג?", תהתה. "את כל המשפחה הוא הרג".
השופט מיכאל קרשן, שגזר את העונש יחד עם השופטים עמי קובו ומירב גרינברג, כתב: "המפגש החברי הפך לוויכוח אלים בין שניים מהצעירים, הניסיונות להרגיעם לא צלחו, הוויכוח נמשך ברחוב והסלים ליידוי אבנים. השחר עלה, להב סכין מפלחת לב: קרום, שריר וריאה. השמש רק הנֵץ מעל רחובותיה של העיר וכבר התערער שיווי משקלו של היום. צעיר בן 19 נשם את נשימותיו האחרונות בעת שחברו נס על נפשו".
לדבריו, "תחושת הלחץ שהנאשם טען שפעל במסגרתה אינה יכולה להוות נסיבה מקלה לעניין העונש. יש להתחשב בכך שבהסלמת הוויכוח יש גם למנוח חלק, ובתחילתו הוא אף פצע את הנאשם. ובכך שהנאשם דקר את המנוח דקירה אחת בלבד. לחומרה מצאתי להתחשב בצורך בהרתעת הנאשם ובהרתעת הרבים".
הסנגור של הנאשם, עו"ד גיל פרידמן, מסר בתגובה: "אירוע טרגי שהחל ממריבה על דוח של רעש. מרשי הביע חרטה עמוקה ועל פי כתב האישום המתוקן הוא כלל לא התכוון לתוצאה הטרגית".