שר החינוך יואב קיש ומ"מ מנכ"ל המשרד מאיר שמעוני סיפקו היום (ראשון) תמונת מצב של מערכת החינוך ביום ה-16 למלחמה. השר קיש הודיע על הקמת מנהלת חדשה לעיר אילת עבור התלמידים שפונו או התפנו מבתיהם. כמו כן, הוחלט להקים שלושה בתי ספר חדשים עבור התושבים המפונים - באילת, בים המלח ובערבה התיכונה.
יואב קיש שר החינוך ומנכ"ל משרד החינוך בהצהרה לתקשורת
(מתוך פייסבוק)
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
לצד זאת, פרסם המשרד נוהל לכלל הרשויות המקומיות, לפיו הורים אשר התפנו באופן עצמאי יוכלו לפנות למחלקת רישום ברשות המקומית שבה הם שוהים, ולשבץ את ילדיהם במוסדות החינוך ברשות זו.
בעניין מעונות היום, הצהיר קיש כי הוא פועל יחד עם משרד האוצר כדי להחזיר להורים לפעוטות את סכום הכסף ששילמו בגין הימים שבהם לא התקיימה פעילות במעונות בשל המלחמה. ההחזר יהיה דומה למודל ההחזר שנקבע בתקופת הקורונה. עוד הצהיר השר על מעבר לחמישה ימי לימודים בגני הילדים שפועלים פיזית, כך שהלימודים בגני הילדים יתקיימו בין הימים ראשון עד חמישי.
5 צפייה בגלריה
כיתה בבית הספר each
כיתה בבית הספר each
כיתה בבית הספר each בהרצליה
(צילום: מנהלת בית הספר איריס אורן)
גם הבוקר תלמידי גני הילדים ובתי הספר החלו לחזור בהדרגה ללמידה פיזית, אך ההיקפים עדיין נמוכים יחסית, כשנכון לעכשיו מדובר על נוכחות חלקית מאוד בשל חשש של ההורים והתלמידים. כולם מודעים לעובדה שמדובר במתווים זמניים והם צפויים להשתנות בכל רגע בהתאם להתפתחויות.
על פי הערכת משרד החינוך, 42 אחוז ממוסדות החינוך באזורים הצהובים נפתחו היום, אך לא ברור מה מספר התלמידים שחזרו משום שהחזרה חלקית לכיתות ולשעות הלימוד.
ברוב בתי הספר יום הלימודים נפתח בתרגול ירידה למקלטים ולמרחבים מוגנים כדי לחזק את תחושת הביטחון ומשם ממשיכים לכיתות לפעילות הפגה ואוורור ובהמשך גם למידה. חלק מהרשויות תגברו את האבטחה בסביבת בתי הספר באמצעות סיורים, זאת בנוסף למאבטח קבוע בשער, אך הדבר אינו מרגיע רבים מההורים שעדיין חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר.
בהתאם למתווה משרד החינוך, שנקבע תחת מגבלות והנחיות פיקוד העורף, חולקה המדינה לשלושה סוגי אזורים עם צבעים שונים בהתאם לאיום ולסכנת הטילים המתעדכנים אחת ליומיים. למעשה, על פי הערכת המצב האחרונה, משרד החינוך נערך לחזרתם של יותר משני מיליון תלמידים, כשבין היתר אושרה למידה ללא הגבלות באזור השרון ויהודה והשומרון, ולמידה בסמיכות למרחב מוגן במרכז הנגב ולכיש למעט אשדוד, בני עי"ש וגן יבנה.
5 צפייה בגלריה
בית החינוך עמוס עוז בתל אביב
בית החינוך עמוס עוז בתל אביב
בית החינוך עמוס עוז בתל אביב
(צילום: לירון לייבו)
יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף, המשתתף באופן קבוע בחמ"ל משרד החינוך, אמר כי החזרה חלקית הן מבחינת מספר התלמידים והן מבחינת שעות הלימוד וכי הסוגייה המטרידה ביותר את ההורים כרגע היא החשש מחדירה של מחבלים לבתי הספר. "ההורים לא מוכנים לשמוע יותר את המשפט: 'יהיה בסדר'. כבר אין אמון", אמר שיף. "אנחנו דורשים מהממשלה ומהממונים על הביטחון להציג תכנית מקיפה וברורה למצב שנוצר. אנו דורשים לתגבר את האבטחה בנוסף לזו הקיימת. חד משמעית מאבטח בן 60 לא יוכל לתת מענה אם חלילה יתקפו מחבלים. אני מבין שלא ניתן להציב גדוד על כל בית ספר, אבל חייבת להיות חשיבה מחודשת ומענה".
במערכת החינוך בתל אביב החלה חזרה הדרגתית לגנים ולבתי הספר כבר בשבוע שעבר והיום נפתחו כל מוסדות החינוך. על פי נתוני מנהל החינוך מדובר על נוכחות של 80 אחוז, אך נתון זה אינו משקף את כלל הרשויות ולרוב מדובר בנוכחות נמוכה יותר.
כך למשל בחולון נפתחו כל בתי הספר בעיר בהתאם לקיבולת המיגון בכל מוסד חינוכי. הגיעו בממוצע עירוני לבתי הספר הממלכתיים כ-30-25 אחוז מהתלמידים שהוזמנו, ובחינוך הממ"ד והחרדי - קרוב ל-50 אחוז.
בתל אביב בתי הספר יצרו תכנית מותאמת לצרכי בית הספר ולאישור פיקוד העורף, כאשר מי שאינו לומד פיזית ילמד מרחוק.
כאמור, בהתאם להנחיית מנהל החינוך, גני הילדים יפעלו במתכונת רכה של חזרה לשגרה: גנים ממוגנים יפעלו בין 14:00-8:00. גנים ללא מקלטים יתארחו בחללים ממוגנים, שאותם מיפה מנהל החינוך, ויפעלו חצאי ימים במשמרות, זאת כדי לתת מענה לכמה שיותר משפחות בעיר.
שירלי רימון ברכה, מנהלת מנהל החינוך בעיריית תל אביב-יפו: "מערכת החינוך בתל אביב-יפו חוזרת בהדרגה למען ילדות וילדי העיר. הפעילות מושתת על עקרונות ברורים של ביטחון, שגרה בחירום והתאמה של תכנית לכל מסגרת לפי המיגון שלה".
5 צפייה בגלריה
בית החינוך עמוס עוז בתל אביב
בית החינוך עמוס עוז בתל אביב
בית החינוך עמוס עוז בתל אביב
(צילום: לירון לייבו)
"ביום רביעי שעבר פתחנו את גני החינוך המיוחד ובתי הספר לחינוך מיוחד", סיפר סמנכ"ל וראש מנהל חינוך וערכים בעיריית הרצליה, ד"ר יעקוב נחום. "למחרת פתחנו את בתי הספר והיום כל מערכת החינוך נפתחה בהתאם להנחיות פיקוד עורף בנושא יחס מספר תלמידים למקומות מוגנים. אנחנו מאפשרים למנהלים ולגננות אוטונומיה מלאה לנהל גמישות של למידה במשמרות, שכבות גיל או למידה של מספר שעות.
שרית פקרמן מנהלת בית הספר העל יסודי בית החינוך עמוס עוז בתל אביב יצרה שתי מערכות למידה לתלמידים המגיעים ללמוד בבית הספר ולתלמידים שהם או הוריהם חוששים להגיע, של למידה מרחוק.
"פתחנו את בית הספר כבר ביום שלישי שעבר ואפשרנו לכל מי שרוצה להגיע ברישום מראש כדי להתארגן בין כמות התלמידים למרחבים המוגנים שיש לנו", סיפרה פקרמן. "לשמחתי הצוות מאוד נרגש לחזור והחלטנו לאפשר למידה למשך יום שלם. ישנה התגייסות ורצון לחזור לנורמליות ככל אפשר בתוך התופת הגדולה. אנחנו פותחים את יום הלימודים בירידה למקלטים. זה נותן תחושה של ביטחון להורים ולילדים וכל יום מתווספים תלמידים".
5 צפייה בגלריה
ישי רייזר
ישי רייזר
ישי רייזר
(צילום: לירון לייבו)
נועם קמפינסקי, תלמידת כיתה ט', שלומדת בבית החינוך עמוס עוז, שמחה לשוב ללימודים. "כיף לחזור לשגרה בבית הספר", אמרה קמפינסקי. "היו לי קצת חששות, אבל אני יודעת שבית הספר הוא מקום בטוח. החשש היה בעיקר לגבי ההגעה, אבל בית הספר וההורים התארגנו והם מסיעים אותנו".
"רציתי לפגוש חברים", אומר ישי רייזר, תלמיד כיתה ט'. "נמאס מהזומים ורציתי לצאת החוצה לנשום אוויר ולפגוש חברים. חששתי מעט, בעיקר מאזעקות בדרך באוטובוס, אבל הרצון לחזור לשגרה ניצח. גם כך אני הרבה מול המסכים ולא רציתי עוד למידה בזום".
"הייתה לי התלבטות קשה אם לשלוח את בתי. מצד אחד, אני רוצה שהיא תחווה שגרה ולא תחמיץ לימודים, אבל מצד שני הביטחון שלה הכי חשוב לי", סיפרה איילי מישל מרמת גן על ההתלבטויות שלה. "בהתייעצות עם עוד אימהות הבנו שהחשש גובר על הביטחון והחלטנו שלא לשלוח את הילדים וכך עשו רוב ההורים בכיתה".
5 צפייה בגלריה
נועם קמפינסקי
נועם קמפינסקי
נועם קמפינסקי
(צילום: לירון לייבו)
דיקלה צור אמא של שי, תלמידת כיתה א' בבית הספר היסודי ערמונים ברמת גן, החליטה דווקא כן לשלוח את בתה. "התחושות לא היו קלות, מצאתי את עצמי בלילה האחרון מתעוררת כל שעה", היא אומרת. "לא היה לי לב לאכזב את שי פעם נוספת. קבלת הפנים בכיתה הייתה מדהימה. המחנכת יצאה מגדרה כדי לתת לנו ההורים תחושת ביטחון".