גורם ישראלי בכיר טוען כי החלטתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות הביאה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנקוט בפעולות "נועזות יותר" נגד איראן. בשיחה עם ה"טלגרף" הבריטי טען כי כשביידן עוד התמודד בבחירות - הוא ניסה לרסן את נתניהו.
ביידן על חיסול הנייה: "לא עזר להפסקת אש"

2 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
ביידן ונתניהו בפגישתם בבית הלבן. "אמר לו לא להגיב בצורה קשה מדי להתקפות איראן"
(צילום: AP /Susan Walsh)
"הוא אמר לו לא להגיב בצורה קשה מדי להתקפות איראן. ואיראן ידעה את זה - וניצלה את המצב כדי לתקוף את ישראל", טען. כעת, הוא אומר, ביידן יפעל לפי מה שהוא "מאמין שנכון לעשות". בירושלים סיפרו על שיחה מתוחה בין הנשיא לנתניהו שלשום. לדברי הגורם, "ביידן רוצה להשיג הפסקת אש. כך הוא רוצה לסיים את כהונתו".
הוא הבהיר כי ביידן הוא תומך גדול בישראל, והוא מספק לה תמיכה "באופן מלא" במשך עשרות שנים. לדבריו, נתניהו יודע זאת - ולכן מרגיש בטוח שגם אם יפעל בניגוד לדעתו - יקבל תמיכה מלאה מצד וושינגטון. "הפרישה של ביידן - גיים-צ'יינג'ר", טען הבכיר והסביר: "איראן תכננה לנצל את העובדה שהוא רץ".
גורם מדיני בכיר, שתקף את הדברים שהשמיעה סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, מי שתחליף את ביידן במרוץ, לאחר הפגישה עם נתניהו, התייחס גם לפגישה עם הנשיא ביידן, וטען: "ככל שאויבינו רואים שיש אחידות עמדות בין ישראל לבין ארה"ב - ככה אנחנו מגדילים את הסיכוי להביא למימוש של שחרור החטופים, וכך אנחנו גם מקטינים את הסיכוי למלחמה אזורית. ככל שנפתח הפער הזה - כך אנחנו מתרחקים מהעסקה וגם מגדילים את האפשרות של התלקחות צבאית. הפגישה עם ביידן הייתה במגמה חיובית לקדם הבנות".
הוא אמר כי חלק גדול מהשיחה נגע לעסקת החטופים, והוסיף: "המשלחת הישראלית יכולה לצאת כבר מחר, אבל לא ברור שכך יקרה - לא בגללנו אלא בגלל מגבלות אחרות. ישראל עדכנה את האמריקנים בעיקרי המתווה שתציג למתווכות". הגורם המדיני ציין כי השיחה עם ביידן עסקה בסוגיות נוספות, בהן לבנון, החות'ים, איראן והאפשרות להסכם עם סעודיה, ואמר כי נתניהו יצא מהשיחה עם "הרגשה חיובית למדי". בנוגע להסכם עם סעודיה, אמר: "זה יכול בהחלט להתפתח, זה עומד על זה שיש לנו אינטרס משותף לעשות את זה - והוא אמיתי".
לאחר הפגישה בין השניים, לדברי הבית הלבן, ביידן הבהיר בפני נתניהו כי יש לסגור פערים בהקדם - ולהגיע להפסקת אש, להגן על חיי אזרחים ברצועת עזה במהלך הפעילות הצבאית ולהסיר מכשולים שמונעים זרימת סיוע הומניטרי לרצועה.
לפי האתר האמריקני "פוליטיקו", עומד מכבש לחצים ישראלי על ממשל ביידן ועל המחוקקים בקונגרס לאשר ב"מסלול מהיר" העברת נשק לישראל - שהיא, לפי הדיווח, מבקשת כדי להגן על עצמה מפני איראן והארגונים הנאמנים לה.
ב"פוליטיקו" נכתב כי חברי המשלחת שהצטרפו לראש הממשלה לנסיעתו בשבוע שעבר לוושינגטון, החלו להפיץ בין המחוקקים ובכירי הממשל רשימת מערכות נשק שישראל צריכה באותו "מסלול מהיר". הרשימות הועברו למחוקקים אמש, לאחר נאומו של נתניהו בקונגרס, ולפי גורם המעורה בפרטיהן, ישראל צריכה אותן לאור צמצום המאגרים של צה"ל, והחשש מפני עימות רחב עם חיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט
( צילום: SONG Kyung-Seok / POOL / AFP)

12 ספינות מלחמה אמריקניות באזור

חיסוליהם של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן והמפקד הצבאי הבכיר בחיזבאללה פואד שוכר בדאחייה של ביירות הביאו לדאגה עמוקה בארה"ב, ולקריאות להרגיע את המצב במזרח התיכון. ב"וושינגטון פוסט" צוטט בחמישי גורם בפנטגון שאמר כי האמריקנים כבר קיבצו לפחות 12 ספינות מלחמה באזור. הן כוללות את נושאת המטוסים USS תאודור רוזוולט, צוותי לוחמה אמפיבית ויותר מ-4,000 אנשי מארינס ומלחים.
לפי הדיווח בארה"ב, משחתות נמצאות הן במפרץ הפרסי והן במזרח הים התיכון. ארה"ב, כך דווח, העבירה את ספינות המלחמה שלה מאזור הים האדום - שם היא מנהלת מאבק בחות'ים בתימן, שמשגרים לעיתים קרובות טילים וכטב"מים, גם לעבר ישראל, ותוקפים ספינות סחר.
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר בחמישי כי "כל הצדדים" צריכים להפסיק לנקוט פעולות של הסלמה - מסר שפורש ככזה שכוון לישראל, אחרי חיסול פואד שוכר בביירות וחיסול הנייה שיוחס לה בטהרן. מזכיר המדינה נשאל אם ארה"ב נתנה לישראל "צ'ק פתוח" לביצוע פעולות במזרח התיכון, והשיב כי "כרגע, הנתיב שבו נמצא האזור הוא יותר סכסוכים, יותר אלימות, יותר סבל, יותר חוסר ביטחון. זה חיוני שנשבור את המעגל הזה, וזה מתחיל בהפסקת אש (ברצועת עזה)".