4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו והשרה רגב
ראש הממשלה נתניהו והשרה רגב
ראש הממשלה נתניהו והשרה רגב
(צילום: EPA)
המאמצים למנוע אירועים חריגים במעבר בין עצב לשמחה על-רקע המחלוקת הפוליטית: שרת התחבורה מירי רגב, שממונה על טקס הדלקת המשואות שייערך בערב יום העצמאות בהר הרצל בירושלים, קיימה אתמול (יום שלישי) דיון היערכות למניעת הפרעות בטקס מצד המוחים נגד המהפכה המשפטית. "זה נחמד באיילון, בקפלן וכל מקום אחר, אבל אני לא מסכימה שזה יהיה בהר הרצל", אמרה השרה רגב.
בדיון השתתפו בין היתר מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, ראש היחידה לאבטחת אישים בשירות הביטחון הכללי, נציגים של המודיעין במשטרה וגורמים נוספים. נציגי המשטרה הבהירו כי אין מודיעין להפרעות בטקס, אבל יחד עם זאת הם מניחים שיהיו כאלה.
4 צפייה בגלריה
טקס יום העצמאות הר הרצל ירושלים
טקס יום העצמאות הר הרצל ירושלים
השרה רגב לצד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בטקס המשואות ב-2018
(צילום: אולפני הרצליה)
המשטרה נערכה בכמה מישורים כדי לסכל מחאות במהלך הטקס. עיקר המאמץ יהיה במניעת כניסת פרובוקטורים להר הרצל. 4,000 המוזמנים לאירוע יצטרכו להציג כפי שעשה בארבע השנים האחרונות כרטיס ותעודה מזהה, על-מנת למנוע כניסה של גורמים לא רצויים. בנוסף, תיעשה בדיקה בכליהם של הנכנסים ולא תותר הכנסת אביזרים כדוגמת זמבורות, משרוקיות וכל סממן של המחאה.
השרה רגב אמרה בדיון כי היא עומדת על כך שתהיה "אפס הכלה של פרובוקציות". השרה הוסיפה: "אני מקבלת ומכבדת את ההפגנות, אבל הזכות להפגין היא לא זכות לאנרכיה ולהפריע לאחרים. זה טקס ממלכתי ולא טקס שלי או של הממשלה אלא טקס של המדינה. לא יהיו זמבורות, לא משרוקיות, לא דגלים. אפס מוחלט. זה טקס ממלכתי שמיליוני אנשים בישראל ובכל העולם היהודי צופים בו ומצפים לזה ולא באים להרוס את זה בגלל מחאות".
4 צפייה בגלריה
מדליקי המשואות
מדליקי המשואות
מדליקי המשואות
(צילום: יאיר שגיא, Lior Sperandeo, מוטי קמחי, Noam Galili, אלון מסיקה, עוז מועלם, גיא בראוןן,איתן גאל דור, עוז מועלם, אבי מועלם )
רגב הנחתה שבמקרה של פרובוקציות במהלך הטקס, הבמאי ישתמש בגיבוי המוקלט מהחזרה הגנרלית שתיערך בראשית השבוע הבא. גם בעבר היה גיבוי מוקלט למהלך האירוע, אך לא נעשה בו שימוש. למפיקי הטקס ברור שגם אם הציבור לא יצפה בפרובוקציה כזו או אחרת בשידור בערוצי הטלוויזיה, מיד יועלו לרשתות החברתיות סרטונים שמתעדים פעולות כאלה. לכן, אין להנחיה הרבה משמעות.
השרה הנחתה עוד שבכל מקרה של פרובוקציה, הסדרנים ידאגו לפנות את המעורבים באופן פיזי מאתר הטקס, בדיוק כפי שנעשה באירועי תרבות או ספורט. בדיון הוחלט על כמה צעדים במישור המודיעיני והמבצעי כדי להבטיח את קיום הטקס ולמנוע הפרעות למהלכו התקין, כמו פגיעה בתשתיות תאורה, הגברה וסייבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לטקס המשואות אך לא ינאם בו. בתחילת האירוע יוקרן סרטון ברכה קצר שלו. הטקס יונגש לנכים וייעשה בו שימוש בזיקוקים שקטים לטובת הלומי קרב.
4 צפייה בגלריה
חשש מעימותים בבתי העלמין הצבאיים
חשש מעימותים בבתי העלמין הצבאיים
חשש מעימותים בבתי העלמין הצבאיים
(צילום: גיל יוחנן)
במקביל, במערכת הביטחון נערכים לאפשרות של התנגשויות במהלך אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבתי העלמין הצבאיים, על-רקע החשש שהורים שכולים ינסו למנוע מפוליטיקאים להגיע לטקסים. פורום "בוחרים בחיים" של משפחות שכולות פנה היום לכלל חברי הכנסת מהמפלגות הציוניות בבקשה להגיע לטקסים בזוגות - חבר קואליציה לצד חבר אופוזיציה.
"אנו מבקשים בכל לשון של בקשה מכל נבחרי הציבור וחברי הכנסת בפרט, להגיע לאזכרות הממלכתיות והמשפחתיות תוך הפגנת סולידריות בין האופוזיציה לקואליציה - באופן שבו כל חבר קואליציה שיגיע לאזכרה ילווה בחבר אופוזיציה ולהפך", צוין בפנייה לחברי הכנסת.
עימותים בבית כנסת בתל אביב במהלך טקס יום השואה
(צילום: גל כהן)

עוד נאמר בפנייה כי "כמדי שנה, גם השנה צפויים לפקוד את הטקסים השונים נבחרי ציבור רבים, לרבות חברי כנסת. ואולם, שנה זו אינה דומה לשנים עברו, נוכח האווירה הציבורית המפולגת והשסועה שאותה חווה החברה הישראלית בימים אלה. לאור החשיבות הרבה בשמירה על כבודם וזכרם של יקירינו ביום הזה, הגענו לכלל מסקנה כי נכון יהיה לבקש מנבחרי הציבור לנהוג השנה באופן מיוחד.
"השכול אינו מפריד בין ימין לשמאל. מאז ומעולם נשמר העיקרון המאחד הזה בימי הזיכרון, והשנה - עלינו לעשות מאמץ עילאי לשמרו. אל לנו להפוך את זכר יקירנו ואת זכרם של מי שחירפו את נפשם בהגנה על המדינה לעניין פוליטי". עוד אמרו בפורום כי "הפנייה שלנו לכלל חברי הכנסת הציוניים נועדה להבהיר להם מבעוד מועד כי השנה אנו מצפים מהם לגלות אחריות יתרה בבואם לכבד את יקירנו שחירפו את נפשם בהגנה על המולדת".
נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח שלשום את נאומו בטקס לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם בקריאה מיוחדת לאזרחי המדינה, לנוכח המחלוקת החריפה בין חלקי העם בסוגיית המהפכה המשפטית. "אני פונה אליכם - אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת, ונתייחד כולנו, כתמיד - בשותפות, באבל, בזיכרון".
פורסם לראשונה: 22:42, 18.04.23