3 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
מסעות הנוער יחזרו?
(צילום: AP)
לראשונה מאז הקורונה, ואחרי עימות חריף עם פולין, משלחות הנוער למחנות ההשמדה עשויות להתחדש: ישראל ופולין קרובות להסכמה על אבטחת משלחות הנוער הישראלי למדינה, בעקבות ביקור חשאי במדינה שערך ראש השב"כ רונן בר. סוגיית האבטחה הישראלית וההתנגדות הפולנית לכך הייתה המכשול המרכזי לחידוש הגעת משלחות הנוער.
במקביל שר החוץ אלי כהן שוחח בטלפון עם מקבילו הפולני - שיחה ראשונה בין שרי חוץ משתי המדינות זה כמעט שנתיים וחצי. השיחה הייתה טובה מאוד וסוכם בה על חימום היחסים והגעה בהקדם לפתרון בנושא חידוש ביקורי משלחות הנוער. בשיחה הייתה גם הסכמה פולנית לבחון בחיוב את החזרת השגריר הפולני לישראל.
3 צפייה בגלריה
רונן בר
רונן בר
רונן בר. ביקור חשאי בפולין
(צילום: מוטי קמחי)
עם פרוץ הקורונה, לפני כשלוש שנים, הופסקו המסעות לפולין. ישראל אמנם החזירה את שגרירה לוורשה בפברואר לפני שנה, אבל למרות ניסיון התערבות של נשיא המדינה יצחק הרצוג - היחסים נותרו קרירים. פולין סירבה לאפשר לשר החוץ דאז יאיר לפיד לנחות בפולין בדרך לביקור בקייב, והמשיכה להצביע נגד ישראל באו"ם. אבל עם פרוץ הממשלה החדשה חל שינוי, ופולין אף גינתה בחריפות את הפיגוע בנווה יעקב.
סוגיית האבטחה היא אומנם המכשול המרכזי, אך לא היחיד. הפולנים הודיעו כי מבחינתם מרגע שהושגה הסכמה בסוגיית האבטחה ניתן לחדש את המשלחות מיידית, אולם בישראל עדיין מתנגדים להתערבות פולנית בתכנים של הביקורים.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
אלי כהן. "שיחה טובה" עם מקבילו הפולני
(צילום: יאיר שגיא)
בכיר ישראלי אמר כי השאיפה הישראלית היא שמשלחות הנוער יתחדשו מיד אחרי פסח: "יש התחממות ביחסים בין משרדי החוץ. יש הסכמה עם השב"כ על האבטחה. עכשיו משרד החינוך צריך לסגור נתונים ואפשר לחדש".
עם ההודעה על השיחה בין שר החוץ אלי כהן לשר החוץ הפולני זביגינייב ראו אמר יו״ר פורום רו"ם, פסח האוספטר: "מדובר בהישג לאומי חשוב אליו הצליח שר החוץ להוביל, בכדי להביא לחידוש היחסים בין המדינות במתכונת מלאה - אינטרס ישראלי ראשון במעלה. בחודשים האחרונים, יחד עם כלל תנועות הנוער הישראליות, מנהלי בתי הספר ואישי ציבור וחינוך, פעלנו נמרצות להשבת המסעות. רוב מוחלט בציבור הישראלי מבין את חשיבות המסעות כחלק מבניית זהות בני הנוער וחיבורם לחזון היהודי ציוני, מתוך תחושת אחדות בין כלל חלקי העם".